Wang Youping, Pria Pemilik Lidah Terbesar di Dunia

By
Advertisement
Wang Youping tidak mampu menutup mulutnya selama 21 tahun terakhir kerana ukuran lidahnya yang sangat besar. Hal ini menimbulkan kesulitan bagi lelaki  China tersebut.

Otot wajahnya juga ikut membesar kerana ukuran lidahnya ini. Bahkan keadaan ini menyebabkan Youping merelakan gigi-giginya, kerana disebabkan deformitas wajah yang parah. Semenjak lahir bibir Youping memang telah mengalami pembengkakkan dan berwarna kehitaman serta telinga kirinya juga tampak menonjol.


Lidah dan wajah Youping semakin terlihat aneh pada usianya enam tahun. Lalu di usia 13 tahun Youping merasa lidahnya semakin bertambah besar sehingga membuat dia tidak boleh menutup mulutnya.

Selain tidak boleh menutup mulutnya, lidah Youping yang memiliki panjang 25 cm, lebar 10 cm dan ketebalan 7 cm juga membuatnya kesulitan untuk berbicara dengan jelas dan makan dengan normal. Demikian diberitakan Mirror.



Kondisi fisik Youping yang memprihatinkan itu juga beresiko membuat pembuluh darahnya pecah hingga boleh menyebabkan pendarahan fatal.

Selama bertahun-tahun Youping telah mengunjungi berbagai rumah sakit terkenal baik di dalam maupun di luar negeri. Namun pihak rumah sakit selalu mengatakan kondisinya terlalu kompleks untuk diubati.

Baru pada tahun lalu, sebuah rumah sakit militer bersedia untuk melakukan pembedahan  terhadap Youping. Pihak rumah sakit mengatakan, perlu  waktu tiga tahun dan lima kali operasi yang berbeda dalam kes Youping.



sumber

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.