Ini lah sebabnya kenapa rakyat Korea Utara meraung menangisi kematian Kim Jong Il

By
Advertisement

Jika tidak menangisi kematian Kim Jong Il, warga korea akan berakhir di penjara, itulah menurut laporan Daily NK. Pasca kematian pemimpin Korea Utara (Korea Utara) Kim Jong-il, beribu-ribu rakyat Korea Utara kelihatan sangat terpukul dan meratap semahu-mahunya. Bahkan tidak sedikit yang menangis meraung-raung. Ternyata ada hukuman bagi mereka yang tidak menampakkan kesedihan mendalam atas kematian 'pemimpin abadi' Korea Utara tersebut.

Hal tersebut didedahkan oleh surat khabar dalam talian asal Korea Selatan (Korsel), Daily NK, dan disiarkan oleh Fox News, Khamis (12/1/2012). Daily NK mengaku mendapat maklumat tersebut dari sumber yang berada di Wilayah Hamkyung Utara, wilayah paling utara di Korea Utara.

"Kerajaan menjatuhkan hukuman sekurang-kurangnya 6 bulan di kem buruh paksa bagi sesiapa yang tidak ikut serta dalam himpunan rakyat selama masa berkabung, atau mereka yang ikut serta tapi tidak menangis dan tidak kelihatan ikhlas semasa berkabung," kata sumber tersebut.

Daily NK juga memberitahu, orang-orang yang dianggap kritikal terhadap sistem pemerintahan dinasti Korea Utara, yang kini dipimpin oleh Kim Jong Un, akan dihantar ke kem-kem untuk mendapat 'pendidikan khas' atau akan diasingkan bersama keluarga mereka di kawasan terpencil.

Ditambah juga, persidangan tengah dipanggil bagi rakyat Korea Utara yang diketahui berusaha untuk melarikan diri dari wilayah Korea Utara selama masa berkabung bagi Kim Jong-il. Bahkan persidangan juga digelar bagi mereka yang menggunakan telefon bimbit untuk menelefon ke luar negeri.

Walaupun demikian, maklumat yang disampaikan oleh Daily NK ini memang belum boleh dipastikan kebenarannya. Daily NK adalah dimiliki oleh pihak pembangkang kerajaan Korea Utara.

Kim Jong-il yang memimpin Korea Utara selama 17 tahun, meninggal dunia akibat serangan jantung pada 17 Disember 2011 lalu. Tampuk kepimpinan Korea Utara lantas diberikan kepada anak bongsunya, Kim Jong Un, yang baru berusia 28 tahun namun sudah berpangkat jeneral bintang empat.


0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.