Ada Persamaan Kisah Sedih dan Pilu Jack dan Rose Titanic di Costa Condordia

By
Advertisement
Laporan wartawan Tribunnews.com, Samuel Febriyanto

TRIBUNNEWS.COM - Kisah sepasang kekasih, Jack Dawson, dan Rose Dewitt dalam film tragedi tenggelamnya kapal pesiar Titanic, ternyata dialami langsung oleh sepasang suami isteri dari  Peranchis dalam musibah tenggelamnya kapal Costa Concordia, di Isola del Giglio, Itali , Sabtu (14/1/2012).

Demi memastikan isterinya selamat, Francis Servel, (71), memberikan jacket pelampungnya kepada Servel Nicole, (61), sebelum ia ikut tenggelam bersama dengan Costa Concordia.

Setelah tenggelam bersama dengan Costa Concordia, hingga kini, Francis belum ditemui. Sementara Servel, berhasil selamat dengan berenang ke daratan dibantu jaket pelampung pemberian suaminya.
"Saya berhutang nyawa kepada suami saya, dia jelas telah menyelamatkan saya," ujar Servel, dikutip dari Dailymail, Selasa (17/1/2012).

Ditemui di kediamannya di Toulouse, Peranchis, Servel menceritakan, pertemuan terakhirnya dengan  suaminya yang ia telah nikahi puluhan tahun tersebut ketika kapal mulai tergoncang, kerana melanggar karang, menurutnya seluruh penumpang kapal dibiarkan panik tanpa bantuan maupun arahan dari para awak kapal, dalam gelap gelita.

"Ketika itu suami saya berteriak, lompat sekarang, saya tidak boleh berenang sehingga dia memberi saya jaket hidupnya," ucapnya.
"Saya terdiam dan tidak melompat, tapi ia melompat dari kapal dan berteriak ke atas, ayohlah, jangan khawatir. Lalu saya melompat, dan hal terakhir yang saya dengar dari mulutnya bahawa saya akan baik-baik, lalu saya tidak pernah melihatnya lagi," jelas Servel sambil menahan tangis.

Ketika dihadapkan dengan kematian seiring dengan tenggelamnya kapal, Servel mengaku berupaya untuk tetap hidup, kerana ia teringat kepada anak dan cucunya.
"Saya sendirian di air, saya memikirkan anak-anak saya, cucu saya. Fikiran mereka membuat saya bertahan. Ini membuat saya hidup. Saya tidak tahu bagaimana saya melakukannya. Saya berenang selama beberapa minit, saya tidak mengingat berapa lama, dan tiba-tiba saya menemukan diri saya di atas batu. Penduduk desa datang untuk menjemput kami. Mereka membawa kami ke gereja. Aku sangat dingin, beku," katanya.

Kisah yang dialami oleh Francis Servel, dan Servel Nicole, memang mirip dengan kisah Jack Dawson, dan Rose Dewitt, dalam film Titanic.
Dalam film itu, Jack, yang dilakunkan oleh artis Hollywood, Leonardo Dicaprio, meminta kekasihnya, Rose Dewitt, yang dimainkan oleh artis Hollywood lainnya, Kate Winslet, naik ke atas bahagian reruntuhan kapal Titanic, sementara dia, mengorbankan sebahagian tubuhnya berada di dalam Laut Antartica, yang dingin.
Kisah sepasang kekasih itu berakhir tragis, kendati Rose akhirnya berhasil diselamatkan dan diangkat dari reruntuhan, Jack meregang nyawa kerana kedinginan.(dailymail)


Penulis: Samuel Febrianto 
Akses Tribunnews.co

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.