Bingung....ini Perkongsian Ilmu ke atau nak berlagak???

By
Advertisement


Pagi tadi  terjumpa satu group kat fb.....sangat menarik sbb ada ilmu yang di kongsikan. Ralit membaca dari satu posting ke satu posting sampailah  terjumpa satu posting ni:



Anda berasa bangga dan pandai bile bertikam lidah sehingga lawan anda terdiam tak terkata???berasa kononnye anda panjang akal dan bijak bile masih mampu utk melawan setiap perdebatan dr lawan anda??atau sebenarnye anda terlalu mudah utk dibisikkan oleh syaitan supaya terus menjirus minyak membakar api amarah???

Hakikatnya...

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Saya menjamin satu rumah di pinggir syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia benar, satu rumah di tengah syurga bagi orang yang meninggalkan penipuan sekalipun bergurau dan satu rumah di tempat tertinggi dalam syurga bagi orang yang baik akhlaknya." (Abu Daud dalam Shahih Sunan Abu Daud – hadis no: 4800)

Maka sebenarnya..siapakah yg pandai dan bijak???renung2kan :)


Aduh...bila baca komen2 di bawah rasa kecut perut....bukan apa.....tak sangka ada orang yang lagaknya macam pakar hadis dan macam sudah khatam berpuluh kitab boleh mengeluarkan ayat-ayat atau hujah yang  pedih macam nih....
kalau salah....kenapa tak perbetulkan kesalahan itu supaya orang lain pun yang menbacanya akan tahu apa kesalahan hadis di atas.....
perlukah keluarkan perkataan bodoh bangang kepada orang yg telah membuat kesilapan....
ooooooorrrrrr mungkin dia maksum tak pernah buat silap.....lahir2 terus jadi bijak!!!

ehhhh...apasal aku emo nih? 

Mau tak emo....rosak mood aku pagi2 baca komen yg kalo setakat nak memperlekehkan orang...budak2 tepi jalan pun terorrr....pastu bila minta penjelasan senyap lak...kedekut ilmu tak guna la weiiiiii.......

maaf kalau ada yang terasa.!!!






  • 14 people like this.
    •  L : bgusnya bawa hadis mentah tnpa syarahnya yer......ambil dari kitab terjemahan.....tnpa sanad perguruan.....maka sebenarnya....nk suh kita phm sendiri hadis tu????renung2kn : )
      Saturday at 11:46am ·  ·  1 person
    • P :  bukan begitu mksd ana...andai perdebatan itu demi mencari satu percapaian yg berguna..silakan..tetapi bile keadaan menjadi tegang atau mula dikawal oleh emosi..maka dibimbangi tujuan asal kita hilang dan kehendak utk menang mengatasi sgl2nya..sekian~
      Saturday at 11:58am · 
    • L: mohon syarahkn sedikit hadis tu boleh..mksud serta kehendk sebenar hadis tu???syukran...
      Saturday at 11:59am · 
    • P:  tidak indahkah dijanjikan dengan sebuah rumah di tengah-tengah syurga? sekalipun kita di pihak yang benar, namun untuk mengelakkan perbalahan berpanjangan, mengalah sahajalah. Rugikah kalau beralah? Bagi sesetengah orang yang mementingkan diri sendiri mungkin tidak munasabah jika mahu beralah tetapi bg yg berilmu pecaye ‘orang yang beralah akan menang besar kemudiannya’
      Saturday at 12:27pm ·  ·  1 person
    • L: ooo...bgitu syarahnya...tq..tp dari kitb mner enti ambil syarahnya tu????
      Saturday at 12:29pm · 
    • O:  kita perlu mengetahui syarat-syarat perawi Hadis utk membolehkan kita membezakan antara perawi yang benar atau dusta dan hadis yang sohih atau palsu.
      Saturday at 12:32pm · 
    • P: 
      dan sesunguhnye selemah2 iman itu adalah hati...jgn kite trlalu berpegang pd adat "berani krn benar" krn ingt la Islam sudah meletakkan peringkat2 yg sesuai dgn keadaan masing2..krn jika perkara seperti diatas berlaku dibimbangi - Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

      فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي اْلأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ . أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ

      Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerusakan dimuka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan . Mereka itulah orang-orang yang dila’nati Allah dan ditulikan-Nya telinga mereka dan dibutakan-Nya penglihatan mereka. (QS. Muhammad :22-23)

      Saturday at 12:36pm ·  ·  1 person
    • L: ni syarahnya ker atau sjer nk mgelak dari soaln ana....ana bukn aper...cuma nk tau jer..sbb enti dh bawa hadis tu..so enti juga msti bgtau juga syarah bagi hadis tu....syarahnyer jg msti dari kitb syarahnya bukn dari phm akal kita yg cetek....kalu tau ckp tau..kalau xtau jgn tkut ckp xtau....
      Saturday at 12:43pm · 
    • P: apakah soalan L??syarah pd hadis tersebutkah??rasenye ana da jwb..kita blajar bukan semestinya hanya pd satu kitab..dan ana sekadar berkongsi ilmu ana yg cetek ini..sekian~
      Saturday at 12:47pm ·  ·  1 person
    • P:  jika akhti ade perjelasan yg lebih jelas, sila kongsikan ilmu disini sepersis namanye 'mari berkongsi ilmu'...itu kan lebih membantu.. :)
      Saturday at 12:50pm ·  ·  1 person
    • L: ni bukan citer belajar satu kitab ke atau beribu kitab,,,mksud ana,,enti ni xtau syarah hadis dan kehendak sebenar hadis tu kan..jgn la malu nk mgaku...ana yakin enti xder kitab syarah dia..kitab pun cuma terjemahan hadis kan????ana kira nk bntu jgk ni..nk bntu enti...jgn malu nk ckp saya xtau...jgn buat2 tau...
      Saturday at 1:02pm ·  ·  1 person
    • M: P : mnusia yg byk amal, akan jd ujub. yg byk ilmu, akan jd takbur. x guna bbalah dgn org mcm tu. biarkn sj, mcm yg saudari pesan tu ...
      Saturday at 1:04pm ·  ·  4 people
    • A: insya allah...jdi renungan jgk muhasabah bgi diri yg kerdil ini...
      Saturday at 1:06pm ·  ·  2 people






    • L: huh...kalu dh xpandai..jgn nk memandai2...bahaya org jahil xnk mgaku kejahilan...dan bertambah bhaya kalu diberi peringatan dia mgelak dari dgn kata2 yg lain demi mnutup kejahilannya...
      Saturday at 1:11pm ·  ·  1 person






    • L: bercampur dgn org jahil lagi bodo dn bangang,,lagi apa pun xtau dgn turast ilmu...mmg merosakn umat....tnda org2 riak adalh mnolak kebenaran...serta tanda org2 bodoh sombong adalh bila dh xtau..tapi buat2 tau..dgn kata2nya..kita jgn belajar satu kitab jer....kata2 nk mnutup kebodohan diri....sekian....
      Saturday at 1:17pm ·  ·  1 person



    • P: 
      inilah antara sbb kenape Islam menyuruh meninggalkan perdebatan..

      Sabda Rasulullah s.a.w:
      "Orang mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor."
      (Riwayat Ibnu Mas’ud RA) 

      ...“Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada di dalam hatinya sifat sombong sekalipun hanya seberat debu. Lalu seorang sahabat bertanya: “Sesungguhnya ada orang yang suka pakaian dan kasutnya cantik. Rasulullah SAW menjawab dengan sabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah itu indah dan suka kepada keindahan. Sombong itu adalah menolak yang hak dan menghina orang lain.”
      (Hadis riwayat Muslim)


      Saturday at 1:51pm ·  ·  3 people
    • R:Sabda Rasulullah SAW: "Orang Islam itu bersaudara, tidak boleh menzalimi dan mengkhianatinya. Sesiapa yang menolong saudaranya, nescaya Allah akan menolongnya. Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam nescaya Allah akan menghilangkan daripadanya kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang menutup keaiban orang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya pada hari kiamat." (Riwayat Ahmad)
      Saturday at 1:55pm ·  ·  1 person


    • R:Dari Uqbah bin Amir, dia berkata: "Rasulullah SAW bersabda, "wahai Uqbah, bagaimana jika kuberitahukan kepadamu tentang akhlak penghuni dunia dan Akhirat yang paling utama? Hendaklah engkau menyambung hubungan persaudaraan dengan orang yang memutuskan hubungan denganmu, hendaklah engkau memberi orang yang tidak mahu memberimu dan maafkanlah orang yang telah menzalimimu. (HR. Ahmad, Al-Hakim dan Al-Baghawy).
      Saturday at 2:04pm ·  ·  1 person
    • R: Kalau Nabi ampunkan umat, kalau ALLAH, Sang Pencipta masih sudi memaafkan hamba-hamba-Nya yang pernah berbuat salah, apa lagi, kita sebagai makhluk yang kerdil untuk tidak memaafkan kesalahan antara satu sama lain?
      Saturday at 2:08pm ·  ·  1 person
    • P:  cume ana rase terkilan kenapa msti ade segelintir bersikap begini..group yg diwujudkan demi utk berkongsi ilmu tetapi bile diperlekehkan krn merasa ilmunye lebih tinggi wujud maka niat baek utk berkongsi limu di disini agak terbantut bkn krn putus asa tetapi tidak mahu mereka berterusan mndapat dosa atas kesalahn mencaci dan menghina org laen..kecewa~
      Saturday at 2:33pm ·  ·  3 people







    • NI: dengan izin allah ^_^
      Saturday at 5:19pm · 
    • NO: hmm...semoga kita jgn malu berkata ''saya tidak tau' jika memg kita tdk tahu daripada kita buat2 tahu....
      Saturday at 8:57pm · 
    • NO: salam N....enti tau x mksud izin Allah???klu tau boleh kongsi ngan kami.....
      Saturday at 9:05pm · 
    • N: ‎^_^
      Sunday at 11:57am ·  ·  1 person

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.