10.2.11

Belajar cara membuat related post.....

Yeaaaaa...syukur alhamdulillah...akhirnya berjaya juga aku menginstall widget LinkWithin nih...berkat rajin merayap....hehehe....baguslah hamba Allah ni....tak kedekut ilmu...semoga Allah murahkan rezeki hamba Allah tersebut...
Errr...ini aku copy dari blog hamba Allah tu...try la mesti menjadi punya....

Apa kebaikkan dan macamana cara membuat related post dengan thumbnail contohnya mcm kat blog aku ni?

Antara kebaikan related post ni ialah ia dapat mengSEOkan (Search engine optimization) page kita. yang mampu meningkatkan page rank (PR) blog kita.. PR tu bukan Pakatan Rakyat tau...hahaha.. Ada dua cara asas untuk melakukannya. Yg pertama dgn cara mengedit kode HTML blog kita. Tapi yg ni banyak masalah bagi korang yg jenis x reti sgt bab2 HTML ni. Lagipun bukan semua template boleh diedit HTMLnya untuk buat related post ni. Lagi senang kita tutup cerita untuk cara yg pertama ni.

Kita terus je pada cara yg lebih mudah. mmg mudah gila punya.. kang klau aku kata susah korang malas plak nak blajo... hehehe.. Ok, disini aku gunakan khidmat linkwithin.com. Kelebihan membuat Related Post mengunakan widget linkwithin ni adalah, korang x payah susah2 nak mengedit kode HTML.

1. Mula2 korang kena bukak website LinkWithin.com... sila klik di SINI, dan korang akan nampak front page mcm image kat bawah ni.

Isi data korang dalam kotak yang dah disediakan mcm kat bawah ni.



Sebagai tambahan kalau background blog korang warna gelap atau hitam dan fontnya warna putih, korang jangan lupa memberikan tanda (tick) pada kotak " My blog has light text on a dark background". Klau background blog korang warna terang xyah la tanda. Dah siap isi semua tu korang klik pada "Get Widget".

2. Akan kluar satu page mcm kat bawah ni: Korang terus jer klik "Instal Widget",



3. lepas tu akan muncul plak step seterusnya mcm image kat bawah ni..: Pada step ni korang boleh pilih blog korang yg mana yg nak korang tambahkan widget ni, tp kalau blog korang satu jer, korang xyah la korang pening2. Dalam kotak "Title" tu plak korang letak la apa2 nama yg korang suka. x payah ubah pun xper. tujuannya hanya utk kesenangan korang nak cari bila ia dihantar pada layout blog korang nanti.



Seterusnya korang klik pada "add Widget" untuk ia dihantar pada blog korang.

4. Bila semuanya dah selesai, maka korang akan nampak ada widget baru dalam layout blog korang dengan "Title" (Kalau korang ada ubah la tadi) yang korang letak pada step 3tadi. Kemudian korang klick dan heret (Drag and Drop) widget tu ke bahagian bawah (footer) blog korang mcm image kat bawah ni.


5.Kalau semuanya dah selesai, klik "SAVE".


TAMAT.


InsyaAllah.. kalau korang ikut semua step ni dgn betul, rasanya memang x susah pun.. kompom jadi punya....
Sekian dulu.. selamat mencuba dan beramal... wassalam.

2 comments:

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry.. bagus tutor nih.. nak try buat la.. hehehee

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan .. tengok jgn x tengok.. sila klik disini dan klik disini. Juga tutor 4 the latest read more klik disini.
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

Sari said...

ehe...tersipu2 nih...baru belajar nak buat blog..nak kurangkan aktiviti berfb..seronok juga ada blog rupanya...saya masih baru...tak ada ilmu untuk menulis...cuma saya mengumpulkan apa yang saya suka...ibarat rumahku syurgaku...apa yang elok dan berfaedah itulah yang kita bawa masuk...terima kasih atas teguran/nasihat dan bimbingan...semoga dapat berkongsi ilmu yang bermanfaat

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...