Gambar di Masjid Baiturrahman Yang Jadi Tumpuan Tempat Selamat Diri

By
Advertisement

Gempa 8.5 SR yang melanda Aceh membuat warga di Bumi Serambi Makkah itu panik. Di pusat Kota Banda Aceh, sejumlah warga tampak berbondong-bondong menuju Masjid Raya Baiturrahman, Rabu (11/4).

Warga tampak berdesakan masuk ke pintu utama masjid yang dulunya adalah bagian Kesultanan Aceh
ini. Beberapa warga yang sudah masuk ke dalam masjid juga tampak menangis. Beberapa ada juga yang sudah naik ke jendela masjid.
Pada 26 Desember 2004 lalu, masjid Raya Baiturrahman tetap kokoh meski diterjang tsunami. Beberapa warga yang berlindung di masjid besar itu juga selamat dari maut.

Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) melakukan pemutakhiran data gempa menjadi 8.5 SR. Gempa yang terjadi pukul 15.38 Wib itu berpotensi tsunami di Aceh, Sumut, Sumbar, Bengkulu dan Lampung. Pusat gempa berada di Kabupaten Kabupaten Simeleu, Aceh, dengan kedalaman 10 Km. -merdeka.com







Lihat betapa hebatnya kuasa Allah..... 2004 berlaku  gempa bumi di Aceh dan di susuli tsunami. Pada ketika iti tidak ada sesiapa pun yang menjangkakan tsunami. Semua hanya menyangka ia adalah gempa bumi seperti biasa. Semalam sekali lagi gempa bumi besar berlaku di Aceh.... maka ketarlah hati-hati mereka yang sudah pernah melaluinya. Yang tidak pernah merasa juga turut sama memanjatkan doa agar dijauhkan dari bencana seperti tsunami lagi.  Masing-masing bersedia...... tapi Allah maha berkuasa.... Allah tidak mengkehandaki tsunami terjadi maka tidak berlakulah tsunami. Hebatkan kuasa Allah. Tapi Allah bagi peringatan .... walaupu amaran tsunami ditarik balik tetapi amaran kiamat tetap berterusan. Alhamdulillah....semoga kita masih sempat bertaubat.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.