Gambar Palsu Kesan Gempa Bumi Tersebar di Twitter

By
Advertisement
Foto yang beredar di Twitter pada 2012 (kiri) dan olahan foto yang dimuat di situs Antara pada 2010 (kanan)
KOMPAS.com — Pengguna Twitter seakan berlomba-lomba menyebarkan informasi mengenai gempa 8,5 skala Richter yang melanda Aceh. Namun, perlu diperhatikan akurasi informasi yang disebarkan.

Salah satu yang sempat menyebar adalah sebuah gambar yang konon menunjukkan efek gempa tersebut. Gambar ini menyebar bersama dengan kicauan yang berbunyi "street in Aceh after earthquake".

Gambar menunjukkan jalan raya yang pecah atau terbelah dengan kendaraan melintas di sisinya. Meski sudah menyebar luas, gambar tersebut diduga palsu.

Dugaan palsunya gambar itu terpantau melalui pencarian di TinEye. Menurut pencarian TinEye, gambar yang sama dengan olahan tambahan telah dimuat di situs kantor berita Antara pada 2010.

Jika memang benar itu gambar dari kejadian gempa di Aceh, Rabu (11/4/2012), bukankah tidak mungkin potongannya muncul di berita dua tahun lalu?

Melihat kelengkapan dan resolusinya, gambar yang beredar di Twitter bisa jadi merupakan gambar sumber dari olahan yang tampil di Antara.

Twitter memang bisa menjadi alat untuk menyebarluaskan informasi secara cepat. Namun, pengguna juga perlu waspada dan memperhatikan akurasi informasi yang disebarluaskan.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.