2.3.12

Bekas rumah Osama dimusnah dengan kawalan ketat



Kerajaan Pakistan mula memusnahkan bekas kediaman Osama bin Laden sejak 25hb.feb sabtu lalu. Pihak berkuasa Pakistan meruntuhkan rumah Osama itu tanpa memberi sebarang notis sebelumnya dan melarang para wartawan dari mendekati kerja kerja runtuhan itu kecuali beberapa wartawan yg berjaya menyelinap ke kawasan berhampiran.

Beberapa jentera meruntuhkan rumah itu dengan kawalan keselamatan yg agk ketat dan lori lori membawa serpihan rumah tiga tingkat itu yg dikawal rapi. Orang ramai hanya memerhatikan dari jauh saja, kerana setiasa dikawal oleh Polis dan tentera.

Ada juga orang ramai yg membantah perobohan rumah itu, untuk sebagai kenangan dan tarikan pelancung luar yg sering datang melihat nya.

Shabbir Ahmed, seorang pelajar berusia 22-tahun dari kolej di Abbottabad, berkata kehadiran orang ramai selalu mencetuskan kenangan buruk kepada mereka dan juga kehidupan para penduduk tempatan yang dikawal dan banyak sekatan pihak Polis. "Kami akan diperiksa dan mempersoalkan setiap kali kami mahu pulang ke rumah kami," Ahmed memberitahu The Associated Press.

Mohammad Sarwar, ahli perniagaan berusia 60 tahun berkata memusnahkan itu tidak masuk akal dan merupakan satu pembaziran wang. "Saya tidak tahu apa yang memberi manfaat kepada kerajaan kerana menghancurkan rumah itu dan bukan menggunakannya untuk beberapa tujuan rasmi atau awam, seperti menubuhkan sebuah sekolah, perpustakaan atau makmal," kata Sarwar.

Operasi Amerika yg menyerang Osama dahulu menjadi ketidakserasian hubungan kepada Pakistan kerana Amerika tidak memaklumkan terlebih dahulu.

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...