12.8.12

Pergunakan Sepenuh Masa Baki di Sepuluh Malam Terakhir Ramadan



From Cemerlang 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah, 
Janganlah di persia-siakan masa kita di fasa ke3 ini kerana jika kita terlepas masa yang berharga maka kita sendiri yang akan rugi kerana belum tentu Ramadan akan datang kita akan dapat bertemu. Intai-intailah Lailatul Qadar kerana di dalamnya mengandungi hikmah dan fadilat lebih baik daripada beribadah 1000 bulan.

Terdapat 21 amal-amal soleh perlu praktikkan dan di hayat :

Pertama : Solat Malam-sebolehnya bangun sebahagian dari malam untuk disempurnakan solat-salat sunat, membaca al-Quran, zikir, dan taubat sehingga ke waktu sahur. “Daripada Abi Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang bangun malam Ramadan beribadat dalam keadaan ikhlas dan mengharapkan keredaan Allah, maka diampunkan dosanya yang telah lalu” (Hadis Riwayat Bukhari)

Kedua : Lewatkan Sahur – Sahur lebih kurang 30 minit sebelum subuh. “Segerakan iftar (berbuka) dan lewatkan sahur” (Hadis Riwayat Tabrani)

Ketiga : Bersiap sedia ke masjid/surau berjamaah solat subuh. Solat sunat sebelum subuh adalah sangat dituntut. Nabi SAW bersabda maksudnya : “Dua rakaat sebelum Subuh itu lebih baik dari dunia dan isinya. (Hadis Riwayat Muslim dalam Sahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 725.)

Keempat : Beriktikaf di masjid sambil berzikir atau membaca al-Quran sesudah solat subuh sehingga terbit matahari (andai mampu). Nabi SAW bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mendirikan solat subuh secara berjemaah, kemudian duduk berzikir kepada Allah SWT sehingga terbit matahari, kemudian dia mendirikan solat dua rakaat, maka baginya pahala seperti pahala satu haji dan umrah yang sempurna, yang sempurna” (Hadis Riwayat Muslim).

Kelima : Lakukan solat Duha 2, 4, 6, 8, atau 12 rakaat. Kekasihku Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah mewasiatkan kepadaku tiga perkara yang tidak akan pernah aku tinggalkan sehingga akhir hayatku; berpuasa tiga hari setiap bulan (bulan Islam), mengerjakan dua rakaat solat Duha dan mengerjakan solat Witir sebelum tidur. (Hadis Riwayat Bukhari dalam Sahihnya, Kitab al-Shaum, no: 1981.)

Keenam : Sempurnakan kerja-kerja rumah sambil berselawat, bertahlil, bertahmit, bertasbih dan berzikir.

Ketujuh : Solat Zohor di masjid. Jangan ditinggalkan sunat rawatib (sebelum dan sesudah Zohor) .Duduk sebentar beriktikaf sambil membaca Quran/ berzikir.

Kelapan : Solat Asar di masjid. Jangan lupa sunat rawatib (sebelum Asar) .Duduk sebentar beriktikaf sambil membaca Quran/ berzikir.

Kesembilan : Membaca al-Quran 30 minit sebelum berbuka dan perbanyakkan berdoa kerana waktu yang mustajab. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : ” Sesungguhnya doa yang tidak ditolak bagi orang berpuasa itu ialah ketika dia berbuka “ (Hadis Riwayat Ibn Majah)

Kesepuluh : Berbuka, di masjid atau di rumah, dengan tamar/kurma/
rutob.Daripada Salman bin Amir Addabbi Assohaabi r.a. daripada Nabi SAW. bersabda maksudnya : : “Jika seseorang kamu berbuka, hendaklah ia berbuka dengan buah kurma. Sekiranya buah kurma tiada, bolehlah ia berbuka dengan air kosong. Sesungguhnya air itu bersih lagi suci”. (Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Kesebelas : Solat Magrib dan bersedia ke masjid untuk solat. Jika di bulan Ramadan ini ada tazkirah sebelum iftar di masjid sebaik-baiknya datang ke masjid dan berbuka puasa. Cuba sampai lebih awal, sempurnakan solat sunat tahiyatul masjid. Penuhi masa terluang dengan membaca al-Quran dan berzikir.

Kedua belas : Solat Isyak berjamaah, bersama sunatnya.

Ketiga belas : Solat terawih 8 atau 20 rakaat. Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa beribadat pada malam-malam bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan akan pahala deripada Allah (SWT.), nescaya dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni oleh Allah (SWT.)." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Keempat belas : Tadarus / membaca Quran sebelum tidur.

Kelima belas : Sentiasa memperbaharui wuduk.

Keenam belas : Elakkan berbual perkara2 yang sia-sia, lebih-lebih lagi mengumpat atau memfitnah. “Barangsiapa yang tidak mampu meninggalkan perkataan dosa dan dia melakukannya, maka Allah tidak memerlukan dia untuk meninggalkan makan dan minum.” (Bukhari)

Ketujuh belas : Pelihara pandangan dan pendengaran agar terpelihara pahala puasa.

Kelapan belas : Perbanyakkan bersedekah dan membantu fakir miskin dan anak-anak yatim . “Bahawa Rasulullah SAW. merupakan manusia paling dermawan terhadap kebaikan, dan kedermawanannya meningkat saat masuk bulan Ramadan, ketika Jibril mentalaqqi nabi, dan Jibril selalu mentalaqqinya setiap malam bulan Ramadan hingga selesai membaca al-Quran, dan ketika dijumpainya, nabi paling dermawan dalam kebaikan dibanding angin yang bertiup.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Kesembilan belas : Sentiasa berdoa dan berharap agar puasa yang dikerjakan diterima Allah SWT.

Kedua puluh : Memburu Lailatul Qadar di malam malam ganjil. Dari Aisyah r.ha., bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil dalam sepuluh malam yang akhir, dari bulan Ramadan". (Hadis Riwayat Bukhari)

Kedua puluh satu  : Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad SAW sabdanya: “Barangsiapa menghayati malam Lailatul Qadar dengan mengerjakan sembahyang (dan pelbagai jenis ibadat yang lain), sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya ia diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu". (Hadis Riwayat Bukhari).

Sahabat yang dimuliakan,
Marilah kita pertingkatkan lagi amalan-amalan kita di peringkat akhir Ramadan. Hanya tinggal 6 atau 7 hari lagi Ramadan akan pergi meninggalkan kita. Oleh itu berusahlah bersungguh-sungguh dan beruntunglah kita jika kita bertemu Lailatul Qadar pada tahun ini kerana amalan dimalam tersebut lebih baik daripada 1000 bulan. Berdoa dan mohon keampunan daripada Allah SWT daripada segala dosa-dosa kita semoga Dia membebaskan kita daripada sekaan api neraka . 



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...