31.8.12

Jalur Gemilang Pulut Perkasa Punya Rupanya....




Jalur Gemilang Perkasa


Selepas berhempas pulas selama 12 jam, akhirnya replika Jalur Gemilang daripada pulut berjaya dihasilkan oleh 50 penduduk di 22 peti undi To Uban, semalam. Ini mencipta sejarah pertama seumpamanya di daerah ini, apabila mereka berjaya menyiapkan Jalur Gemilang Perkasa, menggunakan pulut sebanyak 2.5 tan.


Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali berkata, Jalur Gemilang yang dihasilkan dari pulut itu sepanjang 9.2 meter itu dan lebar 1.3 meter, menggunakan kos berjumlah RM20,000 hasil sumbangan pelbagai pihak.



Beliau mengucapkan rasa bangga kepada semua yang terlibat, kerana sanggup bersengkang mata selama hampir 24 jam, bagi menyiapkan Jalur Gemilang berkenaan.



Ibrahim turut percaya, sejarah negara tercipta apabila pulut digunakan untuk membuat jalur gemilang, sempena sambutan Kemerdekaan kali ini.



“Ia juga mencerminkan perpaduan rakyat, semangat jati diri dan menghargai kemerdekaan yang dikecapi. Sekarang, sambutan bukan setakat dengan melaungkan kata-kata semangat, tetapi penglibatan dari segi mental dan fizikal perlu diterapkan.



Jalur Gemilang daripada pulut, sanggup bersengkang mata

✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...