Maksiat Banyak Dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian

By
Advertisement

Boleh terangkan pada saya hukum majlis seperti Anugerah Bintang Popular Berita harian (ABPBH) dan hukum mereka yang hadir ke majlis tersebut serta hukum mereka yg mengundi serta menontonnya? Harap ustaz dapat memperjelaskannya. Terima kasih.

Jawapannya 

Alhamdulillah di atas kesempatan waktu ini saya dapat menjawab soalan anda ini, tetapi jawapan yang diberikan adalah secara ringkas dan terang sahaja. Sejak kebelakangan ini, masyarakat kita disajikan dengan hiburan yang kebanyakkannya melanggar hukum syarak seperti, artis tidak menutup aurat, berpelukkan antara bukan mahramnya, gosip dan lagu-lagu yang jelas melanggar syariat Islam. Dari perkara inilah, masyarakat Islam negara ini diabaikan tanggungjawabnya yang sebenar kepada Allah sebab leka dan lalai dengan hiburan yang ada. Saya yakin banyak masyarakat kita hari ini tidak pandai membaca Al-Quran, tidak ingat nama para rasul, kadang-kadang ada yang tidak pernah dan tidak tahu solat. Tetapi apabila ditanyakan lagu sekian-sekian lantas ia boleh menyanyi dan boleh menyebut siapa pengarang dan penyanyi lagu tersebut. Inilah yang dinamakan sebagai kejahilan umat Islam sekarang bukan disebabkan mesej Islam itu tidak sampai, tetapi disebabkan pendidikan dan keadaan persekitarannya.

Majlis anugerah bintang popular Berita Harian, mari kita lihat dari sudut pengisiannya dahulu. Saya rasa semua orang tahu pengisian majlis tersebut diantaranya ialah anugerah artis popular, persembahan, artis-artis yang menggayakan pakaian pada malam tersebut dan banyak lagi dapat kita lihat. Jelasnya majlis tersebut banyak dihidangkan dengan maksiat mata, dosa dan kemungkaran. Alasan saya mengatakan tersebut, kalau betul-betul majlis itu mengikuti syariat Islam, tidak berlaku pakaian yang menjolok mata, kadang-kadang artis yang terima anugerah itu berpelukkan antara satu sama lain tidak kira yang mahram atau tidak. Firman Allah yang bermaksud :

"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (An-Nur : 31)

Kemudian saya datangkan hadis Rasulullah yang menegah wanita yang membuka aurat dan berpakaian seperti bertelanjang. Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat , rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian ." (Riwayat Muslim)

Menurut Syeikh Dr. Yusof Al-Qardawi dalam kitabnya Halal dan Haram mengatakan bahawa :

“Mereka dikatakan berpakaian, karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada tubuhnya, tetapi pada hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup aurat, karena itu mereka dikatakan telanjang, karena pakaiannya terlalu tipis sehingga dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti kebanyakan pakaian perempuan sekarang ini.”

Kesimpulan yang dapat diambil adalah majlis tersebut sepatutnya mengawal semua artis-artis supaya berpakian menutup aurat. Bagaimana majlis tersebut dapat memperolehi keberkatan dan mengikut cara Islam. Malangnya kebanyakkan yang terlibat itu adalah dari umat Islam, mereka tidak menghiraukan perintah Allah dan inilah yang dinamakan sebagai orang yang sesat dan rugi.

Orang yang hadir dan memberikan sokongan secara langsung atau tidak langsung, bermakna orang tersebut menyokong apa yang diperbuatkan oleh artis-artis tersebut termasuklah segala perbuatan yang bercanggah dengan syarak. Friman Allah yang bermaksud :

“Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati dengan kebenaran dan nasihat menasihati dengan kesabaran.” (Al -Asr 2-3)

Sepatutnya kita semua sebagai orang Islam hendaklah menjauhkan diri dari program tersebut, sebab dia mengundangkan dosa. Orang yang terlibat sama ada mengunding, menonton, pergi ke majlis tersebut semuanya akan dapat saham dosa dari hasil apa yang dibuat oleh artis dalam majlis tersebut.

Orang yang mengundi artis yang diminati dengan menggunakan perkhidmatan pesanan ringkas atau SMS. Peraduan ini telah lama diharamkan oleh Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan Kali 64 pada Tarikh 27 Julai 2004 di Putrajaya menyatakan bahawa :

“Bahawa menyertai peraduan berbayar menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) di mana pemenang ditentukan secara rawak berdasarkan nasib dalam sistem tersebut adalah haram di sisi hukum syarak.”



Majlis tersebut dipenuhi dengan dosa, kemudian orang yang menonton juga dapat saham dosa. Ada lagi dengan peraduan SMS untuk memilih artis-artis yang diminati. Maka dari ini semua yang ada dalam majlis tersebut adalah haram. Mungkin ada kebaikannya seperti anugerah artis nasyid terbaik. Benda yang baik tu sikit sangat dan benda yang tidak baik banyak. Kalau ikut kaedah benda ini jadi haram atau lebih baik tidak usah dibuat atau dilibatkan. Sepatutnya mereka yang ada kena berusaha untuk mewujudkan satu majlis anugerah artis-artis nasyid dengan menghindarkan diri dari perkara-perkara yang tidak syarak.

Begitu juga peraduan yang dibeli dari surat khabar dan undi tersebut diposkan kepada pihak penerbit. Dalam hal ini terdapat modal dan kos yang digunakan untuk mengundi orang tertentu dengan harapan supaya ia memperolehi kemenangan. Di sini saya cenderong mengatakan haram sebab orang yang hendak mengundi mesti kena beli surat khabar dan menghantarnya dengan kos yang tertentu. Lagipun benda ini jelas maksiat dan majlis tersebut tidak mematuhi syarak, buat apa bersusah payah mengundi sebab tak mendatangkan apa-apa faedah malah dapat dosa lagi ada. Kalau betul-betul kita faham, semua ini tak akan terjadi sebab adanya unsur syubhah atau ragu-ragu akan halal dan haramnya.


3 comments:

Panglima Muda said...

bagaimana mau mengubahnya sedangkan pemimpinnya berjalan serong

nur aisya humaira said...

berubah kepada pemimpin yg cintakan agama, insyaALLAH semua ni akn terhindar..:)

AMIR said...

SETUJU DENGAN NUR AISYA....

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.