Kencing Manis?, Jangan Risau Ini 10 Makanan Power Untuk Kawal Diabetes !

By
Advertisement
baik untuk diabetes



Diabetes Type 2, boleh disimpulkan sebagai masalah kecelaruan sistem imunisasi dalam badan kita. Tahap kepekaan yang menurun dalam badan kita terhadap insulin, iaitu hormon yang diperlukan untuk menyerap gula ke dalam sel bagi ditukarkan kepada tenaga.



Setakat ini tak ada lansung ubat mujarab bagi menyembuhkan penyakit tersebut. Tapi ada banyak makanan yang mampu mengawal keadaan kita agar sentiasa sihat seperti biasa. Berikut adalah 10 makanan hebat yang patut penjadi amalan pengidap diabetes.



  1. Kulit kayu manis - mampu menurunkan tahap gula dalam darah sebanyak 20% hingga 30% kali ganda, bergantung kepada jumlah pengambilan.
  2. Chromium - Sejenis garam yang diperlukan oleh badan yang berfungsi sebagai bahan pengaktif insulin. Boleh didapati dalam bentuk makanan suplemen. Jika kita makan nasi atau karbohidrat lain, kandungan gula dalam badan akan naik dengan banyak. Dengan mengambil chromium ia mampu mempercapatkan proses penghadaman dan menurunkan tahap gula.
  3. Cuka - Cuka mampu mengawal tahap gula dalam darah yang naik selepas kita makan nasi atau karbohidrat lain.
  4. Kopi - Mereka yang minum kopi 2 atau 3 cawan selepas makan kurang risiko menghidapi diabetes lebih dari 30% daripada mereka yang tidak melakukannya.
  5. Susu - mengandungi TPA yang mampu mengawal pembentukan diabetes. TPA tidak dapat dihasilkan oleh badan, tapi ada pada susu.
  6. Sayuran hijau - Terbukti dapat mengawal diabetes
  7. Magnesium - Makanan yang banyak garam ini dapat mengurangkan risiko kena diabetes. Ia juga mampu mengawal tahap gula dalam darah.
  8. Bijirin - Jadikan bijirin sebagai makanan rutin anda waktu pagi atau malam. Ia mampu menngwal diabetes.
  9. Beras Perang (Brown Rice) - jauh lebih baik dari beras putih biasa dalam mengelakkan diabetes atau mengawal diabetes.
  10. Berries - Macam-macam berry ada, blue berry, red berry, wild berry. Mengandungi kandungan antioksidan tinggi dan mampu mengawal banyak penyakit.
Selain dari itu rajinlah periksa kesihatan dengan berjumpa doktor. Kawal pemakanan anda dan selalu bersenam. Insyallah hidup anda kembali sihat. Selamat mencuba.

1 comments:

Fatimah Bt Tony said...

Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Diet Pesakit Diabetes

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.