Ngeri Lihat Wajah Mumia Yang Ditanam Hidup-hidup.

By
Advertisement

Ngeri - wajah mumia yang di tanam hidup-hidup

Pada tahun 1833, Mexico mengalami wabak taunBeribu-ribu lelaki, wanita dan kanak-kanak Mexico menjadi mangsa penyakit ituUndang-undang yang pada masa itu menyatakan bahawa cukai kubur terpaksa dibayar oleh keluarga si mati.Sekiranya cukai kubur tidak dibayarmayat manusia akan dikubur dan disimpan, sehingga cukai telah dibayar. Ini mengakibatkan mereka yang tidak mempunyai waris, mayat mereka di simpan oleh pihak kerajaan. 
Keadaan iklim yang kering dan keadaan tanah dikenalpasti punca mengapa mayat tidak mereput dan menjadi mumia secara semulajadi.
Hinggalah pada lewat 1990an kerajaan mula menjadikan mumia ini sebagai tarikan pelancong

Beberapa mumia yang dipamerkan membuktikan  yang mereka ditanam hidup-hidupTerdapat begitu banyak mangsa untuk dikebumikan semasa wabak taun dan ada beberapa orang yang sakit  telah ditanam sebelum mereka  meninggal dunia. Wajah mereka yang ditemui menunjukkan betapa mereka mengalami  kesengsaraan dan berputus asa. Sesetengah orang-orang yang telah ditanam hidup-hidup didapati menutup muka mereka dengan tangan mereka, dan banyak  tanda calar pada badan merekadisebabkan oleh perjuangan mereka untuk melarikan diri dari kubur masing-masingMumia ini mewujudkan paparan mengerikan dan menyeramkan.

Tidak semua mayat-mayat yang disebabkan oleh wabak taun. Salah satunya Ignacia Aguilar yang mengalami keadaan jantung yang berhenti untuk beberapa jam pada satu-satu masaSatu pengalaman pahit bagi dirinya bila jantungnya  berhenti lebih panjang daripada biasaMenganggap dia matikeluarganya telah mengkebumikannyaSetelah lama tertanammayatnya ditemui terletak dengan cara yang luar biasaAguilar telah didapati cuba bangkit dengan lengan kemukanya dan telah menggigit  daging lengannyaTerdapat darah di dalam mulut dan calar- calar pada dahinya. Sangat kasihan bila saja  dia menemui dirinya ditanam hidup-hidup dan terperangkapIgnacia Aguilar cuba untuk membunuh diri.
Mumia kanak-kanak
Mumia ini boleh dilihat di Muzium mumia,El Museo De Las Momiasdi GuanjuatoMexico.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.