Google+ Followers

Search This Blog

Loading...

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

PROMOSI NOVEMBER KLIK GAMBAR

Monday, 12 March 2012

Awas! Lalat BOTFLY ini boleh membiak dalam tubuh manusia




perhatikan gambar di atas.....
ngeriiiiii......
macam mana ulat sebesar itu boleh hidup dalam mata orang tu?
mana datangnya ulat tu...
sebenarnya binatang bawah nilah puncanya - BOTFLY
tengok saiz dia.... lebih besar dari lalat2 biasa yang selalu kita jumpa

bot fly paul 300x216 Bot Fly

macammana lalat ni boleh bertelur dalam badan manusia?
baca riwayat di bawah.... agak lucu penceritaannya almaklum aku kopipes dari blog negara jiran
hehehe....



Proses hidup Botfly

1. Botfly mengejar nyamuk untuk dititipin telurnya

Botfly : Muk,, gw nitip telur gw yaaa!
Nyamuk: Ih,, siapa ya,, sok akrab gt dueeeh,,,

2. Botfly melakukan proses 'penempelan' telur2nya di tubuh si nyamuk
Nyamuk: Ni mau nitip apa mo perkosa gw sih!?!
Botfly: Najis dueeeh,,, GR amat jd nyamuk!!


3.  Si nyamuk menghisap darah korbannya (hewan atau manusia)
Nyamuk: Mesti cepet2 nih, sebelum saingan gw si Vampir datang... Itadakimaaaasu!!!

4.Hangatnya suhu tubuh hewan/manusia yang digigit oleh nyamuk, mengakibatkan 'lem' untuk menempelkan telur si Botfly mencair dan lepas satu persatu dari tubuh si nyamuk.
Nyamuk: Perasaan ada yang jatoh gitu deh. Telor si Botfly atau pup gw yak??
5. Dan hangatnya suhu dari permukaan tubuh ini, menyebabkan telur-telur ini menetas dalam waktu relatif singkat dan berubah menjadi larva.

Larva: horeee,, eike udah menetas booo',,, !!!

6. Larva kecil yang sudah menetas tersebut, tentu memerlukan tempat berlindung dan makanan, Secara naluriah, mereka mulai 'menggali' permukaan kulit inang tempat dia menumpang dengan mulutnya yang kecil tetapi tajam lalu larva-larva tersebut tinggal didalam daging sang inang tanpa diketahui karena ukurannya yang masih kecil sehingga tidak begitu dirasakan kehadirannya
Ini gigiku,,, mana gigimu!
cangkul,,, cangkul,,, cangkul yang dalaaaaam!!!

Inilah bentuk permukaan kulit yang sudah didiami oleh larva Botfly.

Jumlah lubang, menunjukkan jumlah isi larva didalam daging.

Ini bentuk didalamnya

mau kudapan daging sodara2??
7. Setelah 6 minggu, larva-larva inipun telah menjadi ulat dewasa dan siap untuk keluar dari daging inangnya dan selanjutnya tinggal di tanah selama 4 minggu.


Oh,, oh a beautiful life,, uwowowowo here I come!!!

8.  Setelah 4 minggu di tanah, ulat tadi sudah bertransformasi menjadi Botfly dewasa yang siap kawin.
Wooohoooo,, akhirnya bisa melamar si Zaenab, Botfly sekseih di kampung sebelah neh


oooo....jadi lalat ni bukanlah bertelur direct kat manusia tapi dia 'bersatu dengan Nyamuk' yang memang gilakan darah....sambil hisap darah sambil melepaskan telur2 lalat tadi.

jadi...... hati2lah....  jangan sampai jadi mangsa!

No comments :

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

Daripada Mu'awiyah r.a.,katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan." (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)
~Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan… (Al-Maaidah 5:8)
''Aku Mencintai Orang Yang Soleh, Walaupun Aku Bukan Daripada Kalangan Mereka, Aku Membenci Orang Yang Melakukan Maksiat, Sekalipun Aku Pernah Melakukannya.''

(Imam As Syafie)
”... maka bertawakal lah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika ALLAH menolong kamu, maka tiada seseorang pun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah ALLAH (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada ALLAH jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan" (Imam Hasan Al-Basri)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..

tanpa mereka siapalah saya....:))

dr 11 /03/2011