Doa Orang di Zalimi Mustajab di Sisi Allah S.W.T

By
Advertisement

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Hari ini umat Islam digemparkan dengan pengakuan tiga orang yang berkedudukan tinggi dalam masyarakat bahawa mereka yang bertanggungjawab menyebarkan vedio lucah. Berbangga dan merasa 'terhormat' kerana melaksanakan tanggungjawab menjaja dan menayangkan vedio lucah supaya orang ramai tahu bahawa individu tertentu telah melakukannya. Berbangga kerana tugas pendedahan aib seseorang dilaksanakan dengan berjaya.

Manusia sanggup mengadaikan manuah diri mereka sendiri, semata-mata kerana wang, pangkat, ganjaran duniawi dan semata-mata untuk menjatuhkan kerjaya politik seseorang dengan cara tanpa bermoral. Orang bukan Islam akan mentertawakan sikap umat Islam yang menjatuhkan maruah sesama umat Islam dan ini adalah satu fitnah yang besar kepada agama Islam sendiri.

Di akhir zaman nanti Nabi S.A.W.membayangkan keadaan umat Islam. Daripada Abu Hurairah ra katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, " Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasud menghasud sehingga zalim menzalim". (Hadis Riwayat Hakim)

Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi telah banyak kita lihat di kalangan umat islam di hari ini.

Disana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Umat Islam di landa krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyak nya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah, sanggup sumpah palsu, sanggup membuat fitnah semata-mata habuan dunia yang akan diterima. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud ( mendedahkan aib seseorang) dan sebagainya.

Ini jelas menunjukkan tanda-tanda akhir zaman telah berlaku yang mana perkara mungkar dipandang makruf dan yang makruf dipandang mungkar! Manusia fasiq akan berbangga dengan kemungkaran yang mereka buat dan disokong ramai oleh penyokong yang sama-sama fasiq. Siapakah golongan yang boleh dipanggil fasiq? Salah satu ciri-ciri fasiq adalah menuduh, menayangkan, menyokong, merancang, perbuatan membuat tuduhan seseorang berzina sedangkan tidak membawa 4 orang saksi lelaki yang adil.

Dalam Islam vedio, cctv, gambar tidak boleh dijadikan bahan bukti untuk mengantikan 4 orang saksi Islam yang adil. Kerana vedio, cctv dan gambar boleh di ubahsuai dengan kecangihan teknologi. Orang yang membuat tuduhan tanpa syarat yang Islam tetapkan boleh dihukum dengan hukuman qazab iaitu disebat 80 kali dengan rotan dan persaksiannya tidak boleh diterima sampai bila-bila. Jika di dunia hukuman ini tak dijalankan masa bersiap sedialah untuk menerima azab neraka yang disediakan oleh Allah S.W.T untuk orang yang fasiq.

Taubat orang fasiq tidak akan diterima oleh Allah S.W.T selagi mereka tidak meminta maaf kepada orang yang dibuat tuduhan tadi. Allah S.W.T. Maha Pengampun apabila kesalahan itu di antara manusia dengan Allah, tetapi apabila kesalahan manusia sesama manusia maka ianya tidak akan diampunkan oleh Allah S.W.T. dan terpaksa melalui pengadilan dimahkamah Allah S.W.T. Pengadilan di dunia manusia boleh menipu dan berat sebelah tetapi bukan di mahkamah Allah S.W.T. walaupun sebesar zarrah ianya akan diadili. Manusia seperti ini sebenarnya menempah tiket untuk menjadi muflis di hari akhirat.

Perlu diingat bahawa yang akan menjadi saksi di hari akhirat nanti  di atas kejahatan dan kemugkaran yang dibuat oleh manusia adalah 2 malaikat dikiri dan kanan (yang mencatat amal baik dan buruk), anggota manusia (kaki, tangan, mata dll), bumi yang dipijak , hari dan masa . Mulut manusia yang suka menipu, suka sumpah palsu, suka memfitnah dan suka mendedahkan aib seseorang) akan dikunci rapat. Manusia baru tahu bahawa setiap saat peristiwa kejahatan yang dilakukan akan diulang tayang sama seperti vedio lucah yang mereka lakukan!

 Sahabt yang dimuliakan,
Apabila kita mendengar berita, membaca akhbar, melihat vedio fitnah pastikan kita jangan terpengaruh dan percaya kepada orang-orang fasiq yang membawa berita tersebut kerana jika kita bersubahat dan sambung cerita pula dikhuatiri kita akan mendapat saham dosa besar yang sama,  yang tak sepatutnya kita terima.

 Ingatlah bahawa doa orang yang dizalimi di fitnah sungguh mustajab di sisi Allah S.W.T.

Nabi S.A.W. bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi sekalipun dia adalah orang kafir. Maka sesungguhnya tidak ada penghalang diantaranya untuk diterima oleh Allah."
(Hadis riwayat Ahmad - sanad hasan)

Dari Ibnu Umar r.a, Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : "Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang dizalimi. Sesungguhnya doa itu akan naik ke langit amat pantas seumpama api marak ke udara."
(Hadis riwayat Hakim - sanad sahih)

Dari Khuzaimah bin Thabit r.a, Rasulullah S.A.W.  bersabda maksudnya : " Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi. Allah S.W.T. berkata : 'Demi kemulian dan keagunganKu, Aku pasti akan menolongmu walaupun setelah masa yang lama."
(Hadis riwayat Tobrani - sanad hasan)

Allah S.W.T. telah berfirman maksudnya :
" Allah tidak suka seseorang mengatakan sesuatu yang buruk kepada seseorang dengan terang-terangan melainkan orang yang dizalimi maka dia boleh menceritakan kezaliman tersebut ; dan Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengetahui."
(Surah an-Nisa ayat 148)

Ibnu Abbas r.a telah mentafsirkan ayat ini: " Allah tidak suka seseorang mendokan keburukan kepada seseorang yang lain kecuali orang yang dizalimi. Sesungguhnya Allah telah memberikan kebenaran kepadanya untuk mendoakan keburukan kepada orang yang dizalimi. "


Dalam hadis yang lain  dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : " Tiga doa yang diperkenankan: Doa orang puasa, doa orang yang dizalimi dan doa orang yang musafir."
(Hadis riwayat Baihaqi - sahih)


Dalil pengharusan. Ini jelas melalui ayat al-Quran 148 surah an-Nisa mengikut tafsiran Ibnu Abbas seperti yg telah dinyatakan sebelum ini. Adapun hadis Rasulullah S.A.W. adalah hadis berikut:

" Sesungguhnya Nabi S.A.W. mendoakan kecelakaan kepada orang-orang yang membunuh penghafaz-penghafaz al-Quran r.a dan sentiasa mendoakan kecelakaan kepada mereka selama sebulan. Baginda berdoa : Ya Allah laknatilah Ri'l, zakwan dan 'usayyah (nama-nama kabilah)."
(Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Dizaman pemerintahan Umar r.a , beliau telah melantik Saad bin Abi Waqas r.a sebagai gabenor Kufah. Ada seorang lelaki yang bernama Usamah bin Qatadah atau Abu Sa'dah telah menuduh Sa'ad dengan kata-katanya:

" Sekiranya kamu bertanya kami tentang Sa'ad, sesungguhnya dia tidak menyertai peperangan, tidak menyamaratakan pemberian dan tidak berlaku adil dalam hukum."

 Saad bin Abi Waqas r.a. berdoa :

" Ya Allah sekiranya hamba mu ini pembohong dan melakukannya semata kerana riyak dan sum'ah maka hendaklah engkau panjangkan umurnya, kekalkan kefakirannya dan dedahkan dia kepada fitnah."

Kemudian setelah tua, lelaki yg menuduh Saad r.a berkata " Aku telah terkena bencana akibat doa Sa'ad." Abdul Malik bin Umair r.a perawi hadis ini berkata: Aku melihat lelaki tadi (Abu Sa'dah) selepas dia tua, dua bulu keningnya telah gugur kerana terlampau tua , dia telah menganggu perempuan-perempuan muda dengan meraba dan meramas mereka. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seorang wanita bernama Arwa binti Aus telah mengadu kepada khalifah Marwan bin Hakam tentang Sa'id bin Zaid ra. Dia mendakwa Sa'ad r.a telah mengambil sebahagian dari tanahnya. Lalu Sa'ad berkata : Adakah aku tergamak mengambil sebahgian dari tanahnya sedangkan aku telah mendengar sesuatu dari Rasulullah S.A.W?" Marwan bertanya " Apa yang engkau dengar dari Rasulullah S.A.W. ?" Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:

" Sesiapa yang mengambil sejengkal tanah secara zalim, Allah S.W.T. akan mengalungi tanah tersebut sehingga tujuh petala bumi."

Lalu Marwan bin Hakam berkata "Aku tidak akan memintamu mendatangkan saksi selepas ini." Sa'id pun berkata:

"Ya Allah sekiranya wanita tadi berbohong maka hendaklah engkau butakan matanya dan bunuhlah dia di tanahnya. "

Wanita tadi tidak mati sehinggalah dia buta dan ketika mana dia berjalan di atas muka tanah milikinya, tiba-tiba dia jatuh di dalam lubang, lalu mati." (Hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim.)

Sahabat yang dikasihi,
Dalam masyarakat kita berita fitnah dan membuat tuduhan kepada seseorang itu berzina dan meliwat  ianya telah menjadi perkara biasa oleh media masa. Mereka mementingkan berita sensasi untuk melariskan jualan akhbar mereka, soal dosa pahala itu menjadi perkara kedua dan tidak termasuk dalam kiraan mereka. Mereka menjadi agen golongan tertentu untuk menjatuhkan orang lain walaupun mengunakan kaedah ' matlamat menghalalkan cara'.

Sedangkan Islam mengajar kita supaya menjauhi diri daripada mengumpat, memfitnah dan mendedahkan keaibaan orang lain. Termasuk juga ingin menjatuhkan maruah seseorang. Golongan yang muflis disisi Allah S.W.T. dihari akhirat nanti adalah golongan yang membawa amalan yang banyak tetapi pada masa yang sama membawa dosa mengumpat, memfitnah, mengaibkan orang lain , menyebarkan vedio lucah dan mengambil hak orang lain secara batil dan mendatangkan kecederaan kepada orang lain.

Perlu di ingat mereka yang difitnahkan dan membuat tuduhan kepada seseorang tanpa bukti kukuh adalah orang yang telah dizalimi dan doa insan ini amat mustajab disisi Allah S.W.T.

Sekiranya orang yang difitnah berdoa kepada Allah S.W.T. untuk kehancuran mereka yang terlibat dengan sekendal vedio fitnah tersebut doanya akan dimakbulkan Allah S.W.T di dunia lagi, mereka akan mendapat tunai. Wang yang mereka terima dengan menjalankan kerja-kerja 'syaitan' ini tak berbaloi untuk mengubati bala yang akan mereka terima daripada Allah S.W.T. Di dunia mereka akan mendapat azab sengsara dan di akhirat lebih dahsyat lagi yang akan menimpa mereka.

Oleh itu insaflah dan bertaubatlah dan minta maaf secara terbuka kepada mangsa tersebut, jangan sampai 'nyawa sudah sampai dikerongkong' baru nak sedar, ketika ini sudah terlambat kerana ketika itu pintu taubat sudah tertutup dan azab kubur akan menanti mereka dan juga azab Neraka Jahanam, nauzubillahiminzalik.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.