Google+ Followers

Search This Blog

Loading...

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

PROMOSI NOVEMBER KLIK GAMBAR

Tuesday, 31 July 2012

Sedih.....Bayi ini disembelih oleh ibunya dan dibuang dalam tong sampah


Kezaliman manusia tidak pernah tamat. 
Dibawah adalah bayi yang lahir pramatang tetapi sihat dan sempurna sifatnya. Malangnya ibu bayi ini mungkin tidak mengingini kehadiranya lalu bertindak mengelar leher bayi tersebut.
Bayi tersebut kemudian dibungkus dalam plastik lalu dibuang ke dalam tong sampah.
Namun ketentuan Allah bayi ini masih lagi hidup ketika ditemui oleh seseorang walaupun telah biru tubuhnya akibat kekurangan oksigen.
Kejadian ini berlaku pada 23 Julai, 2012 di Anshan, China.


早产女婴遭割喉被弃垃圾桶:脖子被切断一半 警方介入




✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Monday, 30 July 2012

Niat Solat Tarawih Dan Cara Melakukan Solat Tarawih



BACAAN SURAH

  1. Sebaik-baik surah yang dibaca selepas al-Fatihah pada solat Tarawih ialah satu juzuk daripada al-Quran pada setiap malam seperti kelaziman seseorang yang hafaz al-Quran (al-Hafiz).
  2. Kebanyakan orang biasanya adalah dengan membaca surah-surah lazim:
3.  Bermula malam ke 16, boleh juga dibaca mulai daripada surah al-Lail pada rakaat pertama sehingga surah al-Masad, iaitu 20 surah bagi 20 rakaat solat Tarawih.
.
.

CARA MELAKUKAN SOLAT

.
Cara melakukan solat Tarawih sama seperti solat sunat yang lain. Solat Tarawih dilaksanakan setiap dua rakaat satu salam, ini berlandaskan kepada hadis: “Solat malam (solat Tarawih) adalah dua rakaat, dua rakaat.” (Riwayat Jamaah)
.
1.  Niat:
.
2.  Bacaan Selawat, Tasbih dan Doa Solat Tarawih
Setelah selesai melakukan solat fardu dan solat sunat Ba’diah Isyak, maka bolehlah dimulakan Solat Tarawih dengan bacaan-bacaan berikut.

 
 

.
F.  Baca doa berikut selepas selesai rakaat ke 8 atau ke 20, iaitu rakaat terakhir solat Tarawih.

Doa Solat Tarawih

.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلَّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ اَفْضَلَ صَلَوَاتِكَ الَّتِىْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ، يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ، يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ. وَرَضِىَ اللهُ تَعَالَى عَنْ أَصْحَابِ رَسُوْلِ اللهِ أَجْمَعِيْنَ، وَرَضِىَ عَنَّا وَوَالِدِيْنَا جَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ.                                                                           

Ya Allah! Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas penghulu kami Muhammad dan ke atas keluarga penghulu kami Muhammad SAW dengan selawat terafdal di mana Dikau berselawat ke atasnya dengan selawat itu; Wahai yang mempunyai Kemuliaan dan Kemurahan, wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!  Dan keredhaan Allah kepada kesemua sahabatnya dan telah redha kepada kami, kedua ibu bapa kami dan keselurahan orang-orang yang beriman.

 

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا بِاْلإِيْمَانِ كَامِلِيْنَ، وَلِفَرَائِضِكَ مُؤَدِّيْنَ، وَلِلصَّلاَةِ حَافِظِيْنِ، وَلِلزَّكاَةِ فَاعِلِيْنَ، وَلِمَا عِنْدَكَ طَالِبِيْنَ، وَلِعَفْوِكَ رَاجِيْنَ، وَبِالْهُدَى مُتَمَسِّكِيْنَ، وَعَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضِيْنَ، وَفِى الدُّنْيَا زَاهِدِيْنَ، وَفِى اْلآخِرَةِ رَاغِبِيْنَ، وَبِالْقَضَاءِ رَاضِيْنَ، وَبِالنُّعَمَاءِ شَاكِرِيْنَ، وَعَلَى الْبَلاَيَا صَابِرِيْنَ، وَتَحْتَ لِوَاءِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَائِرِيْنَ، وَإِلَى الْحَوْضِ وَارِدِيْنَ، وَفِى الْجَنَّةِ دَاخِلِيْنَ، وَعَلَى سَرِيْرَةِ الْكَرَامَةِ قَاعِدِيْنَ، وَبِحُوْرٍعَيْنٍ مُتَزَوِّجِيْنَ، وَمِنْ سُنْدُسٍ وَاسْتَبْرَقٍ وَدِيْبَاجٍ مُتَلَبِّسِيْنَ، وَمِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ آكِلِيْنَ، وَمِنْ لَبَنٍ وَعَسَلٍ مُصَفِّيْنَ شَارِبِيْنَ، بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيْقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِيْنٍ، مَعَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّيْنَ وَالصِّيْقِيْنَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ. وَحَسُنَ اُولَئِكَ رَفِيْقًا ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ الله وَكَفَى بِاالله عَلِيْمًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.                                      

Ya Allah! Jadikanlah kami golongan yang imannya sempurna, dapat menunaikan segala kewajipan agama, menjaga solat, menunaikan zakat, menuntut dan mencari segala kebaikan di sisi-Mu, mengharapkan keampunan-Mu, sentiasa berpegang teguh dengan petunjuk-petunjuk-Mu, terhindar dari segala penyelewangan, mencintai keduniaan dikurangkan, terpelihara di akhirat, meredhai ketentuan qadak dan tabah menerima ujian, mensyukuri segala nikmat-Mu dan semoga di akhirat nanti kami dimasukkan sebaris di bawah naungan panji-panji jujungan kami Nabi Muhammad SAW, dapat melalui telaga yang sejuk, dimasukkan ke dalam syurga, terhindar dari api neraka dan duduk  di atas Tahta Kehormatan di dampingi  bidadari syurga dengan memakai pakaian kebesaran dari sutera yang berwarna-warni, menikmati santapan syurga yang lazat, meminum susu dan madu yang suci lagi bersih di dalam gelas-gelas dan kendi yang tidak kering selamanya, bersama-sama dengan orang yang telah Dikau berikan nikmat pada mereka, daripada golongan para nabi, para siddiqin, syuhada dan orang-orang yang soleh dan baik sekali mereka menjadi teman-teman kami. Demikianlah kemurahan dan kecekapan daripada Allah yang Maha Mengetahui dan segala puji bagi Allah Tuhan Seluruh Alam!

 

اَللَّهُمَّ فَارِقِ الْفُرْقَانَ وَمُنْزِلِ الْقُرْآنَ بِالْحِكْمَةِ وَالْبَيَانِ [بَارِكِ اَللَّهُمَّ لَنَا فِىْ شَهْرِ رَمَضَانِ (×3)] وَاعْدَهُ اَللَّهُمَّ عَلَيْنَا سِنِيْنًا بَعْدَ سِنِيْنَ. وَأَعْوَامًا بَعْدَ أَعْوَامٍ عَلَى مَا تُحِيُّهُ وَتَرْضَاهُ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.      

Ya Allah! Yang membezakan batil dan hak, yang menurunkan Al-Quran dengan hikmah serta penjelasan, [berkatilah kami ya Allah di dalam bulan Ramadan ini - (3x)] Kurniakanlah kepada kami ya Allah (Ramadan ini dan Rahmat-Nya), tahun demi tahun atas apa yang Dikau kasihi dan redhai; Wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!


اَللَّهُمَّ إِنَّكَ فِىْ هَذَهِ اللَّيْلَةِ وَكُلُّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِىْ شَهْرِ رَمَضَانِ، عُتَقَاءُ مِنَ النَّارِ، فَاجْعَلْنَا اَللَّهُمَّ وَوَالِدِيْنَا وَأَوْلاَدِنَا وَأَزْوَاجِنَا وَمَشَآيِخِنَا وَمُعَلِّمِيْنَآ وَأَقَارِبِنَا وَأَصْحَابِنَا وَالْحَاضِرِيْنَ وَوَالِدِيْهِمْ مِنْ عُتِقَائِكَ مِنَ النَّارِ. [اَللَّهُمَّ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ سَآلِمِيْنَ (×3)] وَأَدْخِلْنَا وَإِيَّاهُمُ الْجَنَّةَ آمِنِيْنَ. [اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفْوٌ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا. (×3)]    

Ya Allah! Sesungguhnya Dikau pada malam ini dan pada setiap malam bulan Ramadan membebaskan ahli-ahli neraka. Maka jadikanlah kami Ya Allah, kedua ibu bapa kami, anak-anak kami, isteri-isteri kami, orang-orang tua kami, guru-guru kami, kaum kerabat kami, sahabat-sahabat kami, orang-orang yang masih hidup dan bapa-bapa kami dari kalangan mereka yang Dikau bebaskan dari neraka. [Ya Allah! Selamatkanlah kami dari api neraka dengan kesejahteraan - (3x)]. Masukkanlah kami dan mereka ke dalam syurga sebagai orang-orang yang sejahtera. [Ya Allah! Sesungguhnya Dikau Maha Pengampun lagi Maha Pemurah, Dikau amat suka mengampunkan, maka ampunilah kami! - (3x)].

وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ.                                           

Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas semulia-mulia makhluk, penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarganya dan para sahabat Baginda kesemuanya. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam!


 .
.

G.   SOLAT SUNAT WITIR

.
A.   Setelah selesai Solat Tarawih, sebelum meneruskan solat sunat Witir. Bilal akan menyeru:
Lakukanlah solat Witir, mudah-mudahan Allah memberi pahala kepada kamu!
.
Disambut jama’ah dengan lafaz;
Bersolatlah. Tiada Tuhan melainkanAllah.
.
.

B.   Cara Melaksanalam 2 Rakaat Pertama

1.  Lafaz niatnya pada setiap dua rakaat pertama:
* Sekiranya solat sendirian, tinggalkan perkataan di dalam kurungan;
Daku solat sunat Witir dua raka’at kerana Allah Ta’ala.
.
.
2.  Bacaan selepas Fatihah:
             Raka’at pertama: Surah Al-A’laa
             Raka’at kedua: Surah  Al-Kafiruun
.
.

C.  Selawat Selingan

.
  1. Sesudah salam, Bilal membacakan selawat;
 Ya Allah! Kurniailah kesejahteraan ke atas junjungan kami, kekasih kami dan  pemimpin kami Muhammad SAW.
.
      2,  Jama’ah menyambut dengan ucapan;
Ya Allah! Berilah kesejahteraan dan keselamatan ke atasnya (Muhammad SAW).
.
.

D.  Cara Melaksanakan Satu Rakaat Terakhir

.
  1. Jama’ah terus berdiri untuk mengerjakan satu lagi raka’at Witir. Lafaz niat pada satu rakaat terakhir:
Daku solat sunat Witir satu raka’at kerana Allah Ta’ala.

 .

.
2.  Pada raka’at terakhir, selepas Fatihah, dibaca 3 surah berikut;
    1.  Al-Ikhlas,
    2. Al-Falaq dan
    3. An-Naas.
.
.

E.  Berdoa Qunut

Bermula malam 16 Ramadhan, disunatkan membaca Doa Qunut selepas berdiri tegak dari rukuk, iaitu belum melakukan sujud pertama.
.
.

F.  Berdoa  

  1. Selesai mengerjakan Solat Witir disunatkan mengucapkan tasbih sebelum berdoa:
.
.
2.   Boleh dibaca doa-doa berikut:
.
.

Peringatan

*Lafaz niat di atas boleh digunakan untuk semua orang. Jika menjadi imam atau makmum, pilih salah satu perkataan tersebut dari dalam kurungan.  Jika solat berseorangan perkataan di dalam kurungan tidak perlu dibaca.
*Penentuan sesuatu surah seperti yang disebutkan itu hanyalah untuk memudahkan kita mengingati bilangan rakyat sahaja dan kerana itu seseorang boleh membaca mana-mana surah atau ayat yang diingatnya.
*Begitu juga tentang peraturan berselawat antara rakaat-rakaat solat sunat tarawih kerana tujuannya adalah untuk menambahkan lagi ibadat pada bulan yang mulia ini.
.
.
Boleh juga ikut panduan berikut;
                                                                 Solat Sunat Witir Tarawih
.
.

Penutup

Demikianlah cara-cara menunaikan Solat Sunat Tarawih dan Sunat Witir untuk mencari keberkatan, kurniaan dan keampunan Allah pada malam-malam bulan Ramadhan yang mulia ini dan terpulanglah  kepada individu memilih dan mengikuti cara yang sesuai  mengikut  kemampuan  dan keikhlasan diri masing-masing..

والسلام

Oleh;
shafiqolbu



✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Doa Ramadhan Hari ke 10







✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Sunday, 29 July 2012

Sapa nak muka muka licin dan cerah berseri raya ni sila la baca.......





assalam semua

wahhh.... gediknya tajuk n3 kali nih hikhikhik
kaum lelaki yang selalu jengah sini jangan boring yeeee......

ok, first nak perkenalkan sabun nih.... ai dah try... ada la lebih kurang sebulan.
memang sangat puas hati
kulit jadi bersih, lembut dan cerah
sampaikan kutil kat jari yang degil pun hilang licin....hehe
tapi tak leh la nak upload gambau kat sini...sebab ai ni pemalu.... ahaksss
harganya pun murah je... seketul tu RM35


White Perfect Glutakojic Vit C Soap


SABUN GLUTA KOJIC


Kandungan:



A. Glutathione

Menolong memudar dan menghilangkan masalah kulit seperti pigmentasi, jerawat, parut jerawat, age spots dan freckles.


B. Kojic Acid

kojic acid lebih efektif daripada agen pemutihan yang lain seperti hidroquinon yang berbahaya. Kojic acid selamat dan tidak mendatangkan efek yg berbahaya seperti hidroquinon tu. Ia adalah natural ekstrak yang mencerahkan cela-cela dan parut.


Penggunaan yang berterusan akan membuatkan kulit lebih cerah, muda, glowing dan kulit sekata tanpa apa-apa masalah kulit dari sehari ke hari. Formula unik ini akan membuatkan kulit kelihatan lebit cepat cerah, jerawat parut dan cela2 dimuka dapat dihilangkan.


Kebaikan:


- MENGHILANGKAN JERAWAT/PARUT/PIGMENTASI/STRETCHMARKS DAN CELA

- MENGURANGKAN KEDUT SERTA MENEGANGKAN
- MENCERAHKAN KULIT YG KUSAM/GELAP TERMASUK BAHAGIAN BADAN
- MENYAMARATAKAN TONA KULIT
- MENGHILANGKAN HITAM DI BAHAGIAN KETIAK DAN PEHA
- MENGHILANGKAN MINYAK BERLEBIHAN
- WAJAH LEBIH PUTIH BERSERI
- KULIT LEBIH LICIN
- MEMUDARKAN JERAGAT
- MENGHILANGKAN BLACKHEAD/WHITEHEAD


yang ni kalau nak beli  boleh hubungi

ieda - 012 604 6819

selain tu sapa berminat nak belajar make over muka sendiri pun boleh gak



yang kedua


cer teka apa tu?
haaa ni ialah ibu kolagen asli

Mengandungi nilai nutrisi yang tinggi. 10 kali ganda lebih tinggi daripada sirip tu dan sarang burung layang-layang. Kalsium 37 kali lebih tinggi daripada hati ikan. Nilai PH 7.6.


1- Melaraskan berat badan, anti bakteria, menyingkirkan toksik dan menghilangkan sembelit.

2- Mengurangkan tekanan darah tinggi dan hypotension.

3- Mencantikkan, melicin, mencerah, menegang dan melembutkan kulit. Menegangkan payudara, anti penuaan, memelihara sel kulit mati, memulihkan masalah kejatuhan, mengurangkan kedutan, menghilangkan kesan hitam, selulit dan jerawat.

4- Menormalkan fungsi kelenjar tiroid, meningkatkan metabolisme dan fungsi usus.
5- Menghapuskan nefritis, artritis, basal. Meningkatkan peredaran darah, mengurangkan sakit sendi, lutut dan purpura haermorrhagica.
6- Slim up abdomen dan punggung dan mengurangkan sakit pinggang.
7- Mencegah anemia, mengisi rawan antara sendi, menguatkan tulang, memulihkan luka, meredakan sakit belakang dan sebagainya.


cara penyediaan:

1. Basuh mcm basuh beras sehingga 6 kali air.

2. Lepas basuh elok2,rendam semalaman.

3. Then buang air rendaman dan basuh lagi serta toskan.

4. Rebuskan dalam 2.5 Liter air sehingga mendidih.
... 
5. Setelah mendidih tutup api dan biarkan sejuk.

6. Bahagi kepada bahagian yang kecil dan simpan dalam peti sejuk (sy bahagi siap2 kepada 20 bahagian supaya keperluan yang diambil harian 5000 mg) - 1 bahagian daripada 20 bahagian ni lebih kurang 5000 mg kandungan kolagen. 1/20 lbh kurang 125 ml.

7. Minum setiap pagi/mlm semasa perut kosong sebelum makan atau minum apa2 atau sblm tidur semasa perut kosong.

* Marine collagen ni takde rasa apa2, kalau nak sedap apabila dah mendidih tu letakkan skit gula dan oren sedikit. Mmg rasa mcm air oren la pastu. Saya mmg letak skit gula dan oren sunquick. Sy minum satu bekas kecik ni setiap pagi.

contoh dah siap 

yang ni  kalau nak beli buka  link  nih.... atau terus call  017-2799320 - Pn. Raihan Zaffya

okeylah..... selamat mencuba ye kawan2 semua.... semoga anda semua happy ^_____^





✿*~ kalau suka N3 jangan lupa tekan 'like' ye ...terima kasih ~*✿

Cari motosikal jumpa jari telunjuk warga asing dibunuh kejam








KUALA TERENGGANU – Seorang lelaki yang sedang mencari motosikal sepupunya, yang dipinjamkan kepada seorang warga asing, terkejut apabila menemui jari telunjuk manusia dipotong berhampiran kenderaan itu, kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 11 malam di ladang kelapa sawit Kampung Tapah, Sungai Tong, Setiu itu akhirnya turut membawa kepada penemuan mayat seorang lelaki sudah berulat dipercayai warga Indonesia yang dibunuh kejam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, jari telunjuk berkenaan dipercayai milik mangsa dikenali sebagai Hery yang dilaporkan meminjam motosikal sepupu pengadu Rabu lalu.

“Bagaimanapun, sejak hari itu mangsa tidak pulangkan motosikal dipinjam lalu pengadu mengambil keputusan mencarinya. Berdasarkan maklumat orang kampung, motosikal itu dilihat berada di ladang kelapa sawit Kampung Tapah, Sungai Tong.

“Pengadu akhirnya pergi mencari motosikal itu namun terkejut apabila menemui jari telunjuk manusia dan kesan darah berhampiran kenderaan itu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini kelmarin.

Terkejut dengan penemuan itu, pengadu berusia 32 tahun dan bekerja sendiri itu menghubungi polis.

Menurut Manoharan, pasukan polis yang tiba di tempat kejadian cuba mengesan Hery namun menemui mayat mangsa dalam sebuah parit sedalam 8 kaki (2.2 meter), kira-kira 70 meter dari tempat motosikal itu dijumpai.

“Mayat mangsa yang sudah berulat ditemui dengan kecederaan parah pada bahagian kepala, dahi dan paha dipercayai ditetak dengan menggunakan senjata tajam, selain jari telunjuknya dipotong,” katanya.

Beliau berkata, keadaan parit yang curam menyukarkan kerja-kerja mengeluarkan mangsa dan ia hanya boleh dilakukan pada jam 7.30 pagi semalam dengan bantuan pasukan bomba dan penyelamat.

“Mayat mangsa dihantar ke Hospital Setiu untuk dibedah siasat. Kita masih lagi mengenal pasti identiti mangsa yang dipercayai warga Indonesia dan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh,” katanya.




✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Suami Tetak Belakang Isteri Curang - video ngeri





Video ni ngeri jadi sesiapa yang lemah semangat jangan tengok. Kisahnya suami perempuan ni naik angin bila dapat tau isteri curang. Janganla buat macam ni okey.... ni kat Brazil. Yang ajaib perempuan tu rileks je....mcm tak sakit je pun.....aduiiii.....pisau terhiris jari masa potong bawang pun dah sakit ini kan pula belakang terbelah macam tu. 


A woman was stabbed in her back after her husband found her with her lover.

The husband found his wife cheating with another man at the center of the city of Manaus and the beating on his opponent's face and stabbed his wife with an accurate and clean cut along his back.





kuat perempuan nih....huhu 
 

http://www.liveleak.com/view?i=355_1325556648 
___________

Pakaian kontinjen Malaysia paling hodoh? Lihat nih......



Kesiannya skuad Olimpik Malaysia
baca bawah nih.....


Sebuah blog luar negara telah memilih pakaian atlet malaysia sebagai antara yang paling menarik pada pembukaan sukan olimpik di london.

Malangnya pemilihan 19 pakaian kontinjen itu bukanlah pakaian yang menarik atau kemas, sebalinya adalah pakaian paling hodoh.

Berada di belakang Ukraine, malaysia menduduki tempat kedua pakaian hodoh dengan memakai pakaian yang entah apa jenis konsepnya, tambahan lagi songket bercorak kulit harimau itu nampak sangat ganjil dan terlebih menyerlah.

Bukan mahu memperlekeh, tapi inilah hakikatnya, sudahlah wang kertas ditukar jadi makin hodoh, logo kemerdekaan pun hodoh, lagu sambut kemerdekaan pun hodoh, pakaiaan yang sepatutnya mencerminkan negara ini pun diperhodohkan..

Siapa punya idea ni, sudah habis kah pereka dan perunding imej di negara ini, apakah mahu menjadikan segala-galanya buruk dan hodoh. sumber



Hodoh ke? Entah laaa..... aku tak arif sangat pasal fesen2 ni.... tambah2 lagi sejak Msia ada Citra Malaysia.... memang dah biasa pun dengan fesyen macam tu.... meriah dengan kaler2.... bloking kaler ke apa ntah namanya.

Mat Saleh tu mungkin bengap  tak paham konsep pakaian tradisi Malaysia nih..... ye la yang dia pi banding dengan Ralph Lauren, Giorgio Armani la.... LV la..... tu buat apa. Tak payah sentap lah pasal nih .... janji itu pingat emas kasi bawak balik.

Lagipun aku kesian kat kerajaan.... dah la kualiti duit baru dipertikai, logo hari kemerdekaan kena kutuk, lagu tema kemerdekaan pun kena hentam.... tambah lg dengan yang ni....ooooohhh boleh kena serangan jantung....ekekekekekekeke




✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Saturday, 28 July 2012

Selamba je wanita ni curi makanan di buffet untuk beri anak makan dan ceritakan pula di facebook



Biar benar kakak ni..sampai macam ni sekali perlakuannya..makanan
curi nak diberikan kepada anaknya....fikir-fikirkanlah kalau nak lakukan sesuatu...






A STOMPer was appalled to see a Facebook posting made by a woman, who bragged about stealing food from a buffet at a restaurant for her kids at home.

Said the STOMPer:

"I saw these photos online plus the caption saying that she took food from the buffet at Sakura restaurant for her kids at home.

"What kind of mother is she? She goes out and enjoyed the food. But she steals food for her kids?

"As you can see she has the money but why must she do that? Plus she's lucky the staff at the restaurant did not notice what she was doing.

"Come on lah, Singaporeans.

"You willing to dine but not pay more for your kids?. Tsk tsk.

"And she proudly posts her deeds on facebook for all to see.

"I think this woman is too much."


Read more: http://www.borakkosong.com


✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Anak kecil yang jadi korban di bulan Ramadhan



Seorang kanak-kanak menemui syahid setelah keluarganya dibom oleh askar rejim di Karam Az-Zaitoun dalam wilayah Homs.

Ya Allah binasakan Basyar !

lihat video ni pula
Masih adakah jiwa-jiwa umat Islam yang sanggup mendengar tangisan anak kecil ini? Mereka kehilangan ahli keluarga dalam sekelip mata mereka. 
Sungguh, tangisan mereka sangat menyayat hati bagi mereka yang diberi mata hati untuk melihat dan sudi berkongsi penderitaan mereka.
Rumah-rumah mereka dibom dan hancur dalam sekelip mata akibat tangan-tangan jahat regim Basyar. Ya Allah, kami tiada sesiapa melainkan Mu. Ya Allah...
Ya allah..... hanya ini yang mampu aku lakukan
menyebarkan kisah mereka di alam maya ini
berilah pertolongan kepada mereka Ya Allah
walaupun dosa-dosaku banyak  tetapi 
aku tetap saja tidak malu untuk meminta-minta kepada Mu
sesungguhnya engkau maha pengasih lagi maha penyayang
✿*~ terima kasih kerana membaca entri ini ~*✿

Friday, 27 July 2012

KISAH HANTU PHRA MAE NAK KANONG




Nang Nak tu kisah benar rupanya.....
ada la beberapa kali tengok citer tu....
memang seram ....
pemandangan kampung tu je pun dah menyeramkan
apatah lagi masa Nang Nak dah tau suami dia tau dia dah mati
sedih pun sedih.....
tambah2 kalo tengok malam2....
haishhh.....
baca..... baca......


Biasanya, setiap pasangan berjanji untuk setia sampai mati. , tapi wanita dari Thailand yang bernama Nak ini setia bahkan setelah dia meninggal dunia.




Nang Nak  adalah isteri dari seorang prajurit bernama Mak. Mereka tinggal berbahagia di desa Phra Kanong, Thailand. Suatu hari ketika istrinya sedang hamil, Mak mendapat panggilan tugas untuk berperang. Makanya, Mak pun terpaksa meninggalkan istrinya.


Waktu dalam proses melahirkan, Nak meninggal dunia bersama bayinya. Tentu saja, Mak belum mengetahui ini. Karena kesetiaannya, ketika Mak pulang dari tugas berperang, dia disambut oleh hantu isteri dan anaknya.


 Meskipun beberapa tetangga sudah berusaha memberitahunya, Mak tidak percaya bahawa isteri dan anaknya sudah meninggal. Hingga pada suatu hari, Mak melihat istrinya memanjangkan tangannya untuk mengambil jeruk limau waktu memasak.
sebuah tokong didirikan untuk memperingati Mae Nak


Mak pun mencuba untk lari pada malam hari dan bersembunyi di kuil. Hantu Nak mengejarnya tapi tidak dapat masuk ke dalam kuil. Akhirnya, hantu Nak yang marah dan menghantui desa itu dan penduduknya hingga seorang biksu berhasil menguncinya dalam sebuah kendi.


Sayangnya, kendi itu ditemukan oleh sepasang suami istri tua di sungai. Kerana tidak tahu, mereka pun membuka kendi dan melepaskan hantu Nang Nak. Sampai sekarang, hantu Nak pun dipercayai masih menghantui wilayah itu.
Nampak baju2 kat belakang tu?itu adalah hasil korban dari orang ramai khas buat Mae Nak


Cerita tentang hantu Nang Nak adalah salah satu cerita hantu paling terkenal dari Thailand.


sumber-http://www.thaiworldview.com/bouddha/maenak.htm

✿*~ dah baca n3 tekan 'like' yeaa... ~*✿

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

Daripada Mu'awiyah r.a.,katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan." (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)
~Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan… (Al-Maaidah 5:8)
''Aku Mencintai Orang Yang Soleh, Walaupun Aku Bukan Daripada Kalangan Mereka, Aku Membenci Orang Yang Melakukan Maksiat, Sekalipun Aku Pernah Melakukannya.''

(Imam As Syafie)
”... maka bertawakal lah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika ALLAH menolong kamu, maka tiada seseorang pun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah ALLAH (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada ALLAH jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan" (Imam Hasan Al-Basri)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..

tanpa mereka siapalah saya....:))

dr 11 /03/2011