25.7.12

Penunggang motosikal terbakar seperti filem Ghost Rider



TERBAKAR...Johansson dijilat api apabila motosikalnya terbakar dan meletup.
TERBAKAR...Johansson dijilat api apabila motosikalnya terbakar dan meletup.
BABAK dalam filem Ghost Rider.
BABAK dalam filem Ghost Rider.
STOCKHOLM: Dalam kejadian menggerunkan seperti dalam filem Nicolas Cage, Ghost Rider, penunggang motosikal ini dirakam dengan dirinya dijilat api dan melompat dari motosikalnya yang terbakar.
Bagaimanapun, ini bukan rakaman filem atau persembahan aksi berani.
Ia adalah saat sebenar apabila motosikal 1950cc penunggang Sweden, Greger Johansson terbakar ketika dia bersiap sedia untuk satu perlumbaan di Stockholm.

Johansson melakukan pemanasan biasa untuk memanaskan tayarnya apabila superbike itu gagal berfungsi di Tierp Arena, utara Stockholm ketika pusingan kelayakan perlumbaan FIA/UEM Antarabangsaa Sweden.

Penunggang itu bagaimanapun tidak cedera dalam kemalangan itu.

Jurugambar, Andy Will- sheer, yang berjaya merakamkan saat itu apabila motosikal berkenaan meletup menyifatkan kejadian sebagai menakjubkan.

“Greger sedang memanaskan tayar belakang untuk perlumbaan kelayakan bersama seorang pelumba lain. Berlaku satu letupan dan kemudian dia dijilat api.

“Ia berlaku dalam sekelip mata,” kata Willsheer.

Gambar itu juga menunjukkan serpihan enjin berkenaan yang terbang akibat meletup dan kemudian jatuh ke arah jurugambar itu.

“Ia terbang ke arah saya dalam keadaan terbakar. Tetapi mujur ia tidak datang seperti peluru. Ia hanya bersepai dan jatuh ke tanah.

“Perkara pertama saya lakukan ialah melihat pada kamera saya. Saya tidak percaya dapat merakam kejadian itu.

“Mujur penunggang itu tidak cedera,” kata Willsheer.

Motosikal Johansson itu yang digelar 'Blower Cat', terbabit dalam perlumbaan ‘drag’ antara dua penunggang kelas Super Twin.

Enjin berkembar 1950cc itu menggunakan campuran metanol dan nitrometana untuk menjana tenaga hingga kepada kelajuan 304 kilometer sejam.

Menurut Willsheer, pelumba Sweden itu kagum dengan gambar yang dirakamnya.

‘Johansson melihat gambar yang saya rakam. Dia gembira kerana ada orang yang merakam kejadian itu,” katanya. - DM


✿*~ Thank you for reading this entry ! ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...