26.2.13

Penumpang terpaksa langkah tangan mayat

Susulan kemalangan bas: Penumpang terpaksa melangkah tangan mayat
HULU SELANGOR – “Ya ALLAH.. ALLAHU AKBAR.. itu saja yang saya ungkapkan berulang kali sebaik mendengar bunyi seretan bas yang bergesel dengan besi pembahagi jalan sampailah saya lihat besi menembusi bas dan menghimpit penumpang di depan saya,” kata Sutirah Miswari, 47, menceritakan detik cemas kemalangan menimpa bas ekspres yang dinaiki awal pagi semalam.

Tiga maut dan seorang parah apabila sebuah bas ekspres yang membawa 16 penumpang terbabas dan melanggar besi pembahagi lebuh raya di Kilometer 420 Lebuh Raya Utara Selatan, arah Ipoh, dekat Bukit Tagar, Hulu Selangor jam 3.10 pagi semalam.

Menurut Sutirah, sebaik bas terhenti dia terus mencari jalan keluar dan terpaksa melangkah tangan mayat salah seorang penumpang yang duduk di depannya sambil meminta tolong.

Susulan kemalangan bas: Penumpang terpaksa melangkah tangan mayat

Menurutnya, dia juga terpaksa merangkak di bawah lekukan besi untuk menyelamatkan diri melalui pintu depan bas.

“Sambil mengucap saya menendang pintu bas dan terus keluar meminta pertolongan sebab saya takut bas terbakar.

“Lepas itu penumpang-penumpang lain turun menyelamatkan diri sampailah ada orang selamatkan kami semua,” katanya.

Sutirah, warga Indonesia berkata, dia bersama 16 penumpang lain dalam perjalanan dari Skudai, Johor ke Sungai Nibong, Pulau Pinang.

Menurutnya, bas ekspres yang terbabit kemalangan itu merupakan bas kedua yang mereka naiki selepas ditukar di Kuala Lumpur.

“Sepatutnya, perjalanan kami ke Sungai Nibong hanya menaiki satu bas tetapi kami diarahkan menaiki bas lain ketika tiba di Kuala Lumpur sebab bas itu hanya sampai di Butterworth.

“Jadi, kami tiada pilihan dan pemandu juga bertukar orang. Kemudian, tidak sampai sejam perjalanan kami kemalangan,” katanya.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi, bas yang dalam perjalanan daripada Skudai, Johor ke Sungai Nibong, Pulau Pinang dipercayai hilang kawalan ketika melalui kawasan berdekatan susur keluar Plaza Tol Bukit Tagar sebelum terbabit dalam kemalangan ngeri itu.

Mangsa yang maut dikenali sebagai Mohamad Zamri Abd Rani, 42, yang berasal daripada Felda Lubuk Merbau, Kuala Nerang, Kedah dan Mohd Ainul Fauzi Mohd Aman, 25, daripada Simpang Renggam, Johor, manakala mangsa wanita dikenal pasti sebagai Intan Berliana Hutagalung, 34, berasal dari Bandung, Indonesia.

Komander Operasi, Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu, Shamsul Majidi Hassan berkata, dua penumpang bas yang maut tersepit di tempat duduk penumpang akibat terkena besi pembahagi lebuh raya yang menembusi ruang dalam bas, manakala seorang lagi tercampak keluar melalui cermin depan.

Dalam pada itu, seorang lagi penumpang, Elaina Tan, 40, berkata, sepanjang perjalanan daripada Kuala Lumpur hatinya tidak tenang kerana pemandu gantian itu dikatakan memandu laju.

Menurutnya, ketika hampir di lokasi kejadian bas terbabit dikatakan terhuyung-hayang sebelum terbabas.

“Saya tidak boleh tenang dan berdoa sepanjang perjalanan sebab pemandu bawa terlalu laju.

“Penumpang di hadapan beritahu, dia nampak pemandu bas sedang berbual dalam telefon sebelum kejadian itu,” katanya yang mahu pulang melawat mendiang neneknya di Ipoh.

Elaina seorang pekerja hotel di Johor berkata, sepanjang perjalanan daripada Skudai keadaan pemanduan selamat, namun selepas diambil alih pemandu gantian tiba-tiba hatinya tidak tenang sehinggalah insiden ngeri itu berlaku.

Budi Prastio, 29, pula berkata, kematian tiga penumpang bas itu sangat ngeri kerana tersepit dan perut terburai.

Dia yang baru sampai ke Malaysia bersyukur kerana terselamat daripada kemalangan tersebut.- sh


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... sesiapa yg nak bertukar-tukar LINK blog sgt dialu-alukan ... dan terima kasih kerana membaca ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...