18.10.12

Awas! Daging babi dijual sebagai daging lembu




Badan Makanan Nasional Sweden mengeluarkan amaran ke seluruh Eropah setelah daging lembu yang dijual ternyata adalah daging babi yang disuntik dengan pewarna makanan. Daging lembu palsu itu ditemukan oleh penjual Sweden, Svenks Cater setelah sejumlah besar daging dikembalikan pengguna kerana diakui terlalu basah. Beberapa pihak risau, daging yang diberi perwarna itu akan membahayakan kesihatan kerana tidak seperti daging lembu, daging babi tidak boleh dimakan dalam keadaan mentah. Pewarna makanan itu sendiri juga dibimbangi akan membahayakan kesihatan. Tidak jelas apakah daging dari Hungari itu telah dihantar ke kedai atau restoran.

Pontus Elvingson, petugas badan pengawas makanan Sweden mencurigai adanya kecurangan berkaitan penjualan daging lembu itu. "Hasil penelitian menunjukkan daging itu ternyata babi dan bukan daging lembu dan perusahaan yang berkaitan tentu marah dan melaporkannya kepada polis, " kata Elvingson. "Daging yang dijual juga dilihat lebih merah dibandingkan daging babi biasa sehingga ada kecurigaan bahawa seseorang menambah zat khusus sehingga daging bertambah merah namun penambahan bahan itu tidak diberitahu oleh penjual," tambah Elvingson. Kerajaan Sweden mengatakan mereka telah menghubungi pejabat Hungari untuk meneliti lebih lanjut masalah ini.

ps: minta2 tak de terjadi kat negara kita..... 


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

2 comments:

hajar said...

ni yg takut nk beli daging import nih....

my merapoo said...

blog cantik dan cerita bagus...tapi nuffnang mengganggu bacaan...harap ubahsuai yg sesuai...maaf kerna teguran...

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...