Kumb Mehla - mandi untuk suci dosa

By
Advertisement
Allahabad  Kumbh mela 2013 Bathing Dates

Jutaan umat Hindu di India memadati tiga sungai yang dianggap suci, iaitu Gangga, Yamuna dan Saraswati, dalam perayaan kumbh Mela. Dilakukan ritual Shashi snan atau mandi bersama yang mereka yakini dapat menghapuskan dosa seumur hidup.

Diberitakan Reuters, paling padat adalah festival yang digelar di bandar Allahabad. Sekitar 1.5 juta orang memadati bandar tersebut untuk membasuh tubuh mereka dalam festival setiap 12 tahun sekali tersebut. Diyakini, tempat itu adalah pertemuan antara sungai Gangga dan Yamuna dengan aliran sungai mistik.



Orang-orang suci India atau sadhu berdatangan dari seluruh negeri ke tempat ini. Mereka berambut gimbal, berwajah putih dilumuri abu, sambil telanjang berlari menerjang air Gangga yang kecoklatan.

Mandi bersama dilakukan sekitar pukul 8, Isnin, 14 Januari 2013. Umat ​​Hindu India meyakini saat itu seluruh planet berada sejajar, sehingga memancarkan tenaga ke bumi.

Festival ini didasarkan pada sebuah dongeng Hindu. Dikatakan bahawa saat itu Dewa Wisnu berkelahi dengan iblis merebut bekas berisi madu keabadian. Setelah 12 hari berkelahi, empat titik nektas jatuh ke bumi, tepatnya di kota Allahabad, Haridwar, Ujain dan Nasik.

Lebih daripada 2,000 tahun, festival ini menjadi acara pertemuan sadhu India. Mereka tinggal di gua-gua Himalaya atau hutan-hutan di India.


kumbh mela allahabad 2013

Hindu devotees

Dikhususkan: Umat Hindu mandi di perairan suci sungai Gangga dan Beberapa diharapkan untuk mengambil bagian dalam festival selama 55 hari





Seorang sadhu atau orang suci umat Hindu menghisap marijuana di tepi sungai Gangga saat festival Kumbh Mela di Allahabad, India

Sejumlah umat Hindu turut ambil bagian dalam ritual mandi massal (Shahi Snan) dalam rangka festival Kumbh Mela di Allahabad, India
Sejumlah sadhu atau orang suci umat Hindu turut ambil bagian dalam ritual mandi massal (dalam rangka festival Kumbh Mela di Allahabad, India






http://www.mahakumbhfestival.com/


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.