Awas! Daging babi dijual sebagai daging lembu

By
Advertisement



Badan Makanan Nasional Sweden mengeluarkan amaran ke seluruh Eropah setelah daging lembu yang dijual ternyata adalah daging babi yang disuntik dengan pewarna makanan. Daging lembu palsu itu ditemukan oleh penjual Sweden, Svenks Cater setelah sejumlah besar daging dikembalikan pengguna kerana diakui terlalu basah. Beberapa pihak risau, daging yang diberi perwarna itu akan membahayakan kesihatan kerana tidak seperti daging lembu, daging babi tidak boleh dimakan dalam keadaan mentah. Pewarna makanan itu sendiri juga dibimbangi akan membahayakan kesihatan. Tidak jelas apakah daging dari Hungari itu telah dihantar ke kedai atau restoran.

Pontus Elvingson, petugas badan pengawas makanan Sweden mencurigai adanya kecurangan berkaitan penjualan daging lembu itu. "Hasil penelitian menunjukkan daging itu ternyata babi dan bukan daging lembu dan perusahaan yang berkaitan tentu marah dan melaporkannya kepada polis, " kata Elvingson. "Daging yang dijual juga dilihat lebih merah dibandingkan daging babi biasa sehingga ada kecurigaan bahawa seseorang menambah zat khusus sehingga daging bertambah merah namun penambahan bahan itu tidak diberitahu oleh penjual," tambah Elvingson. Kerajaan Sweden mengatakan mereka telah menghubungi pejabat Hungari untuk meneliti lebih lanjut masalah ini.

ps: minta2 tak de terjadi kat negara kita..... 


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

2 comments:

hajar said...

ni yg takut nk beli daging import nih....

my merapoo said...

blog cantik dan cerita bagus...tapi nuffnang mengganggu bacaan...harap ubahsuai yg sesuai...maaf kerna teguran...

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.