Anak Malas...anak sape lah niii....

By
Advertisement

Semalam berbual2 dengan kakak
seperti selalulah bila sesekali berjumpa
topik anak2 tak akan ketinggalan
"aduh Yang......penat dah akak rasa........"
penat? apa yang penat...walhal anak2 semua dah besar...
tak perlu suap makan lagi....tak perlu dimandikan lagi....tak perlu cuci berak dia lagi....tak perlu dodoikan dia lagi...apa yang penat pulak.
---> penat jiwa 
---> penat perasaan
---> penat hati
---> otak pun penat sebab kena memerah fikiran

bukankan sepatutnya bila anak-anak dah besar maka ibu bapa akan senang.....
tak dapat menyenangkan dengan wang ringgit cukuplah dengan menyenangkan hati ibu bapa
bantulah dengan kudrat yang allah beri
suruh pergi kedai beli ikan pun susah...
basuh baju pun nak bersuruh
kedapur malas
mengemas luar rumah lagilah malas

yelah...anak2 zaman sekarang manalah nak susah
teringat kata2 arwah mak
muka je lawa bekilat kalau keluar rumah tapi halaman rumah semak samun orang nak meminang pun patah balik....nampak sangat pemalas...pengotor!!!
mak kata lagi.....yang penting halaman kena bersih....dalam rumah orang tak nampak dr luar....(kata2 motivasi/berleter  semasa suruh anak menyapu halaman)
dah siap sapu halaman mak akan kata...niiiii dapur sental.....lap semua minyak2....jangan kotor...nanti kalau orang tengok orang geli tau tak nak makan minum. (berleter lagi.....)
mak cakap...biar rumah buruk....janji bersih....lantai tak berlendir...tak berbau...blablabla.....(tahan je laaa telinga)

waktu tu pun aku rasa aduhaiiii...penatnya...tensinya.....mak ni tak sporting betullah...mak bila dah penat bebel dia akan cakap...esok kalau aku mati tak tau la macam mana.....sampai ketangga agaknya rumput. 

Memang betullah apa mak kata.....bila mak dah tak ada....halaman yang menjadi kebanggaaan mak dah rupa padang ragut....dulu memang tak merasalah nak berumput halaman rumah....kalau tak kena racun mak akan cabut.....biasanya dengan kakak ipar...aku...dah abah sekali...haha....tapi okey je....tak ada sape yang merungut. 
kakak ipar pulak memang rajin.....dia memang tak boleh tengok mak buat kerja sensorang ni...cepat je dia turun sekali menolong...mak menyuruh memang tidakla......tapi lepas tu mak akan jeling aku.....menjadi kepantangan betul bagi emak kalau kakak ipar buat kerja, aku senang-lenang duduk baca novel.....mak akan sound dengan berhemah.....tak malu ke.....esok dia bercerita dengan orang-orang Ijok ada anak dara pemalas kat rumah ni....grrr...mak ni tak habis2 ugut aku.

tapi sekarang aku rasa kasihan dengan kakak ipar....anak2 dia tak mewarisi sifat dia yang rajin menolong, rasa belas kasihan dengan orang tua.....dimana silapnya tak tahulah. 
kata kakak ipar....anak-anak kau nanti macam manalah pulak....janganlah jadi macam niii..
ya allah.....bila ingat anak sendiri aku pulak yang ngeri...ye lah...aku pun ada anak-anak yang semakin membesar.....rajin ke pemalas mereka ni esok ye.....dahlah  tiga2 lelaki....ada ke anak lelaki yang nak menolong aku ke dapur ye...setakat masak maggi memang dah lepas la....

jumpa kakak lagi sorang.....pun ada je cerita pasal anak2....malas ....haha.....rasakan lah ye....ini lah nasib jadi mak.
tapi aku rasa jadi mak memang kena garang la....biar anak takut sikit. tak payah la jadi mak yang budget sporting sgt....sampai anak dara pukul 8 pun tak bangun lagi...apa ke hal? Aku dulu kalau pukul 7 tak kuar dari bilik boleh roboh pintu bilik.....lagi satu mak aku suka sangat menakutkan aku....kalau pemalas, esok kahwin tak sampai 2 jumaat kena tendang keluar dengan mak mertua....mak aiiii...mak aku ni memang tak alang kepalang dia punya tarbiyah.  
tapi memang betul....baru2 kahwin, di rumah pihak lelaki.... akulah orang pertama yang bangun....sebelum subuh aku dah bangun.
Sudahnya aku yang tercongok2 sensorang kat dapur...nak buat apa ehhh.....dorang lak yang terkejut tengok aku....tu belum lagi ada mak/bapak mertua.....fuhhh...nasib baiklahkan ...Allah sayangkan aku...suami aku ni anak yatim piatu.

Moralnya.....jadi anak jangan pemalas. jangan buat mak macam orang gaji. tolong la buat kerja2 rumah tu. jangan sakitkan hati mak. suatu hari nanti kan kita pun akan kahwin dan ada anak....perkara sama akan berulang...macammana mak kita rasa sakit hati macam tu la yang kita akan rasa juga.....
pesanan untuk aku jugak.

hahhh...apa lagi ...pergi la lipat kain tuuuuu.......tak nampak ke dalam bakul tu dah menimbun kain tak berlipat.
lepas makan jgn lupa basuh pinggan tu....banyak cantik main tinggal je kat sink.
yang anak dara tu....wahhh bukan main lagi ye yunk la....bi laaa.....dah pandai masak ke belum??? cinta tak mengenyangkan okey....!!!!


0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.