Fenomena Aneh : Lautan Buih Menyelubungi Aberdeen, Scotland - Video

By
Advertisement






A woman makes her way through South Square in Fittie on the coast at Aberdeen, that has been covered in a thick sea foam after flooding from the North sea

Aberdeen




Pagi itu penduduk kawasan Footdee, Aberdeen, Scotland terbangun dengan perasaan terkejut, melihat desa mereka diselimuti buih putih, tapi itu bukan salji. Jalanan bagai lautan buih yang tebalnya sehingga hampir menutupi rumah. Kereta yang diletakkan, bangunan, dan tanaman semuanya nampak putih, seperti baru dilanda badai salju.

Anjing-anjing kesayangan menggonggong, nampak senang dan tertarik dengan pemandangan fenomena hamparan buih. Orang-orang sempat terpukau, sebelum menyedari busa itu mengganggu aktiviti. 



Seperti dimuat BBC, fenomena itu tercipta dari angin yang bertiup kencang ke Laut Utara, mengocok air laut, udara, sisa tanaman dan plankton laut hingga menjadi buih, menyapunya ke daratan. Saksikan videonya di pautan ini.

Salah satu warga, Lindsay Gordon menceritakan, badai malam itu sangat keras. Membuat daun jendela berderak. "Aku melihat ke luar tingkap dan ombak Laut Utara seakan maju mendekati kami. Mujurlah, itu hanya busa," kata warga yang tinggal di Footdee sebelum tahun 2000 itu.

Sementara anjing bersenang-senang dengan berguling di tumpukan busa, Gordon sibuk membersihkan buih dari halamannya.

Bagaimana busa boleh terbentuk sedemikian dahsyat?

"Laut bertindak seperti mesin basuh," kata Prof Christopher Todd, ahli ekologi marin dari Scottish Oceans Institute, University of St Andrews.

Dia berkata, angin kencang yang bertiup di perairan Aberdeen mencetuskan "ombak yang luar biasa". Udara masuk ke air dan bercampur dengan bahan organik. "Kemungkinan ada sel fitoplankton yang menghasilkan banyak lendir, yang melecut pembentukan buih." Selain itu, musim gugur adalah waktunya fitoplankton mekar.

Todd menambah, busa laut relatif stabil bentuknya dan tahan lama. Namun, walaupun kotor, busa semula jadi tersebut tidak mengancam kesihatan warga.



sumber

ps: sesiapa yang berminat nak bertukau2 pautan (xchange link) sila bagitau ye....

✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

1 comments:

maw said...

apa yang sedang berlaku dipantai aberdeen scotland adalah gambaran yang allah swt.ingin sampaikan kepada umat islam seluroh dunia bahawa umat islam yang berpaut pada alquran,hadiths serta sunnah nabi as adalah sapertinya bueh bueh yang diperlihatkan sekarang diaberdeen,adakah begitu?renong serta fikirkanlah apa sebenarnya yang tersirat disebalik fenomena ini.allah hu akhbar.

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.