Mesti Baca dan Share: Kalam | Tarbiyyah Penjara bagi seorang Ulama

By // No comments:



Salah seorang ulama besar di Mesir Dr Solah Sultan telah dipenjarakan di Mesir/ sejak rampasan kuasa oleh tentera di sana pada tahun 2013. Baru-baru ini beliau ada menulis sebuah surat berkenaan pengalaman beliau di dalam penjara:

Allah SWT telah memberi hidayah kepada ku serta aku berasa gembira dengannya hingga akhirnya aku dikurniakan nikmat-nikmat berikut disini (penjara):

1-Aku telah khatam Al-Quran lebih daripada seratus kali di dalam bacaan Solat, bacaan yang banyak mempengaruhi akal aku, memandu hari aku serta merubah tindakan aku.

2- Aku telah mendapat ijazah dalam periawayatan Hadis Bukhari, ini adalah cita-cita aku sejak sekian lama.

3- Aku telah membaca ratusan kitab berkenaan tafsir, fiqh, usul fiqh, bahasa dll yang mana bacaan tersebut kebiasaannya aku memerlukan tempoh 5 tahun untuk baca.

4- Aku telah menulis buku berkenaan manhaj alquran dan tafsir, iman dan akhlak, fiqh dan fatwa serta 50 kisah daie qudwah di seluruh dunia.

5- Aku telah mengenali perlbagai kelompok pemuda yang beriman serta teguh keazaman dan cita-citanya. Liqa bersama-sama mereka adalah syurga kedua disini setelah syurga berkhalwat bersama Allah SWT.

6- Aku telah dikurniakan mereka yang berada disekeliling aku yang aku merasakan mereka seperti adik beradik, saudara kandung aku.

7- Aku bernazar untuk berpuasa pada siang hari sepanjang aku disini kerana aku yakin doa orang yang berpuasa tidak akan ditolak serta sentiasa mustajab.

8- Aku berdoa setiap malam sebelum aku tidur supaya Allah SWT tidak mengharamkan di dalam mimpi aku apa yang dihalang untuk besi penjara ini. Lalu Allah SWT menerima doa aku ini sehingga aku bermimpi menunaikan solat di masjid, menziarahi persatuan Islam di serata dunia timur dan barat, menghadiri perbincangan syara serta ilmiah di pelusuk dunia.

9- Aku menjaga kesihatan makan minum aku serta aku melakukan riadah harian hinggakan aku yakin sebahagian rutin riadah aku tidak mampu dilakukan oleh kebanyakan mereka yang berumur 20-an.

Tidaklah penjara bagiku melainkan aku berasa ianya memberi kebaikan pada kami dan keburukan pada mereka (orang-orang zalim), mengangkat darjat kami dan terus menghina kedudukan mereka.

Penjara bagi aku telah mengurniakan dua cahaya bagiku iaitu: Cahaya kesabaran itu suatu perkara yang indah serta cahaya kesabaran itu dengan terus teguh istiqamah.

Bergembiralah wahai saudaraku, ahli keluargaku, sesungguhnya cita-cita mendahului perbuatan maka sesungguhnya kemenangan itu hampir. Demi Allah, aku tidak pernah berdoa untuk kamu siang dan malam sebanyak mana seperti yang aku doakan di dalam penjara ini, aku merasakan tempoh bilangan doa sebegini adalah seperti 10 tahun jika aku di luar sana. Lalu janganlah kamu lupa doa untuk kami yang dizalimi disini.

16 November 2014
Syeikh Dr Solahuddin Sultan



KALAKATAR & KACANG POOL DI MAHA 2014

By // No comments:

Akhirnyaaaaa......dapat juga merasa bagaimana rasanya kuih kalakatar.
Semangat ai nak pergi MAHA 2014 sebab ada ternampak seseorang post  kat fb ada gerai jual kuih ni kat sana. Alhamdulillah..... pergi pagi dapat park kereta kat atas sekali dekat dewan makan. Masuk pintu je dah jumpa.
Kalakatar ni kuih tradisional orang banjar (kulaan nireng jangan tak  kuriheng). Rasanya seperti kuih bingka.
Oooooh...... macam ni je kuihnya ye....
Nama lain bagi kalakatar bingka nyiur anum.... nyiur anum tu kelapa muda.

Masa nak balik singgah makan lagi..... pusing2 tengok juadah apa yang belum pernah makan.
Jumpa gerai jual kacang pool.
Tengok ramai yang beli ...ai pun beli jugak la... tak pernah rasa la katakan.
Lagi pun tengok roti bakar dengan telur tak berapa masak tu macam mengancam je.
Rasanya...... hurmmmm..... tak tau nak cakap sedap ke apa ye.
Roti dan telur tu sedap....kuah kacang tu yang tak biasa ...
mungkin sebab first time.....
jadi sesiapa yang belum pernah rasa  dua jenis makanan di atas boleh cuba. 
Kacang pool tu memang  terkenal  di Johor Bahru je kan. 





Ustazah CELARU dan DOA Agar Diberi Ketetapan Iman

By // 1 comment:
Siapa sangka kan..... manusia boleh berubah atas kehendakNya.... 
Sebab itulah kita diseru untuk mengamalkan doa untuk diberi ketetapan hati dan iman dan juga sentiasa berdoa agar Allah tidak membolak-balikkan hati kita kerana itulah sifat hati dan iman .Ia berbolak-balik dan turun-naik.


Di bawah ini adalah suatu do`a yang selalu diamalkan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam supaya hati kemas dan tetap di atas agamaNYA dan ketaatan kepadaNYA:


Pintalah sungguh-sungguh dengan ALLAH dengan do`a ini.
Hafallah ia dan bacalah selalu samada dalam solat atau luar solat:

َاَللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوْبِ, صَرِّفْ قُلُوْبَنَا عَلَى طَا عَتِك

(Allahumma musorrifal-quluub, sorrif qulubana `ala to`atiKA)
“Ya ALLAH, Tuhan yang mengarahkan hati-hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadaMU”

اَللَّهُمَّ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ, ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلَى دِيْنِك

(Allahumma ya Muqollibal-quluub, thabbit qolbi `ala diniKA)
“Ya ALLAH, Tuhan yang membolak-balikkan hati-hati, tetapkanlah hatiku pada agamaMU”


muzir.wordpress.com



Sebenarnya nak cerita kisah ustazah ni.... Ya Allah serius terkejut dgr ucapan beliau dalam buletin utama.
Ustazah yang suatu ketika dulu sangat lemah lembut dan sopan tutur katanya boleh berubah begini rupa.

Baguslah lah kan artis2 berhijrah ke jalan yang lurus... tapi awat ustazah ni tak suka? Pelik sungguh naaaa....
Lagi pun sapa yang bagi gelaran ustaz atau ustazah tu kat artis2 tersebut? Tak da sapa pun... yg bagi gelaran tu biasanya orang2 umno yang anti sangat kat depa ja.

Entah sapa yang celaru tak tau lah.... hihihi. Abis ustaz buat lawak pun kena tibai sekali..... nauzubillahiminzalik. Sayang sekali.... beliau berubah selepas menyertai UMNO. 






Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Ketua Wanita UMNO Baling, perwakilan Kedah di PAU 2014 meminta kerajaan memantau kewujudan golongan ‘ustaz’ dan ‘ustazah ekspres’ terutama di dalam PAS.

“Seperti penyanyi dan rokers menjadi ustaz, artis pakai tudung dipanggil ustazah. Kewujudan ramai ustaz ekspres dan ustazah jadian yang asal pelakon penyanyi dan rokers masuk PAS, celaru keadaan,” kata Mashitah.

Berikut adalah jawapan bekas pelakon Gerak Khas, Abby Abadi ketika diminta mengulas isu berkenaan.
“Kesal bila beliau lebih risaukan dengan wujudnya mereka yang berhijrah mengikut ajaran Islam sedangkan hiburan di televisyen yang semakin melalaikan beliau tidak ambil peduli.
“Jika beliau berpendidikan agama sepatutnya berbangga dengan penghijrahan golongan-golongan artis yang semakin ramai mendekati agama.
“Saya selalu mengikuti majlis-majlis ilmu yang disampaikan sama ada dalam bentuk hiburan, lawak atau sebagainya, bagi saya itu bukan satu kesalahan.
“Malah saya melihat lebih ramai mereka yang hadir mengikuti majlis-majlis ilmu kerana bagi mereka penyampaian tersebut memberi kesan kepada pemahaman tentang apa yang mereka ingin ketahui.
“Kalau kita tidak mampu untuk mengajak orang lain kepada Islam kerana menjaga jawatan, kita tidak perlu menghentikan usaha orang lain.
“PAS mempunyai tanggungjawab dalam menjadikan setiap mereka yang bersama parti itu berurusan mesti mengikut kaedah Islam yang sebenarnya,” kata Abby. – HarakahDaily




 "Kami bukan cerita bidang hukum hakam, kami cerita pengalaman kami untuk dijadikan iktibar," demikian luah bekas penyanyi 'Janji Manismu' Wan Aishah Wan Ariffin atau lebih dikenali sebagai Aishah.

Beliau yang kini sebagai Pengerusi Lajnah Kesenian, Kebudayaan & Rekreasi Muslimat PAS Pusat mengakui malu untuk menceritakan kejahilan di masa lepas namun sekiranya perjalanan hidup itu menjadi insipirasi menuju kepada kebesaran Allah ia harus disampaikan.

Tambahnya, artis mempunyai peminatnya tersendiri dan mungkin ada sesetengah mereka tidak mempeduli kata-kata dan nasihat ustazah.

"Jangan kecam niat baik kami, sama-samalah didik kami. Dakwah tanggungjawab kita bersama," katanya sebagaimana dipetik di laman Facebooknya.

Bagaimanapun beliau melahirkan rasa kecewa apabila ada mereka yang berilmu agama tinggi pula menyelar kegiatan dakwah artis-artis yang berhijrah ini.


Beliau mengakui malu untuk menceritakan kejahilan di masa lepas namun sekiranya perjalanan hidup itu menjadi insipirasi menuju kepada kebesaran Allah ia harus disampaikan.
“Jangan kecam niat baik kami, sama-samalah didik kami. Dakwah tanggungjawab kita bersama,” tulis Aishah di laman Facebooknya.





Tudung Denim Chiffon Adriana M

By // No comments:












HARGA RM 55 TIDAK TERMASUK POS. 
(POS RM 6 SEMENANJUNG DAN RM 9 SABAH/SARAWAK)
WHATSAPP /SMS -> NAMA - ALAMAT - NO HP- KOD TUDUNG KE 012 311 7349
HARD awning
Material:
Body: Denim + Chiffon
Awning: Denim
Size: M
Design for body:
1. Denim
2. Printed chiffon (top layer)
3. Denim with printed chiffon border (bottom layer)
Measurements:
Labuh depan: 16-17.5"
Labuh belakang: 25-27"
Lebar bawah: 33-35"
Saiz muka: 10.5-11.5"
Please expect some differences from the measurements given
Actual colour may vary from photo due to lighting & screen settings

JUBAH SWEETMUSLIMAH

By // 2 comments:

Assalamualaikum... adik dan kakak manis...
jemput cuci mata dan shopping di sweetmuslimah.com....  hanya klik mana2 gambar di bawah ye.




Baju Muslimah


Baju Muslimah



Koleksi Jubah Cotton



Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

HARGA VITAMIN SHAKLEE. SILA SMS UNTUK HARGA JIMAT!

HARGA VITAMIN SHAKLEE.  SILA SMS UNTUK HARGA JIMAT!
HARGA BAGI SABAH&SARAWAK ADALAH MENGIKUT HARGA WM.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.