Panduan Membantu Mengawal Kolestrol Tinggi dan membantu menurunkan paras darah tinggi dalam badan

By // No comments:


Ramai yang mengadu kolestrol tinggi bila semakin berumur malah ada yang sukar untuk menurunkan paras kolestrol dan darah tinggi dalam badan. Malah masalah jantung merupakan antara pembunuh senyap utama di Malaysia. Saya mohon pada anda jangan jadikan ia sebagai serangan jantung & strok yang pertama dan terahkir buat anda.



Selalunya kolestrol yang tinggi dalam dalam adalah disebabkan lemak-lemak yang terkumpul dam melekat di saluran darah anda. Ianya menyekat dan 


Kenapa dan bagaimana boleh terjadinya kolestrol tinggi? PEMAKANAN menjadi puncak utama terjadinya kolestrol tinggi dan darah tinggi. Memakan makanan terlalu banyak lemak tepu dan kolesterol mempengaruhi tahap kolesterol anda. Lemak tepu dan kolesterol ialah berpunca daripada daging, susu, telur, mentega dan keju. Begitu juga makanan dalam tin termasuk minyak kelapa, minyak kelapa sawit dan mentega.


Jadi marilah kita mengawal kolestrol dan tekanan darah tinggi dengan  SET JANTUNG SIHAT khas untuk anda. Dimana kebaikan dari set ini adalah 

1. Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok 
2. Mengekalkan tahap kolestrol yang baik dalam badan
3. Mengekalkan tahap darah normal dalam badan 
4. Mengekalkan jantung yang sihat untuk 



Omega RM 136Garlic RM 47

sms/wassap 012 3117349

SET JANTUNG SIHAT terdiri daripada Omega Guard & Garlic dimana khasiat Omega guard adalah asid lemak yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular di samping memelihara tekanan darahdan paras trigliserida yang normal, malah AHA & DHA yang terdapat dalam omega boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. 

Garlic pula berfungsi untuk menurunkan kolestrol, LDL,trigliserid, dan kelikatan darah, mengurangkan blood clot, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok serta penyakit koronari 

Saya berharap supaya anda sayangilah jantung anda, kawan kolestrol tinggi dan tekanan darah tinggi sebelum penyakit kronik menyerang anda. (credit: ohvitaminmama.blogspot.com)

✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

Guru Pondok Meninggal Ketika Solat - Alfatihah

By // No comments:

MASYA ALLAH 

Alfatihah buat Allahyarham Mahama Jehma, berusia 50 tahun telah menghembuskan nafas terakhir di Masjid Beijing, Rantau Panjang pada 19 Februari 2014 (Selasa). 

Allahyarham menghembuskan nafasnya sewaktu dalam rakaat pertama solat dan dalam keadaan Qiam. Allahyarham merupakan salah seorang tenaga pengajar di Pondok Gupong, Weng, Thailand.

Sesungguhnya cara kematian Arwah amat dicemburui kita yang masih hidup.

Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan Husnul Khotimah, permudahkanlah sakaratulmaut kami nanti Ya Allah.. Sesungguhnya Kau adalah Maha Mengasihani Ya Allah.

Al-Fatihah.


✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

Kanser Usus Sembuh Dengan Shaklee

By // 3 comments:
Kanser usus merujuk kanser yang berlaku di sepanjang kawasan usus sama ada usus besar mahupun usus kecil. So jom kita layan testimoni Mary, 68 yang mula mengambil Shaklee selepas diberitahu cuma ada peluang hidup 3 hingga 6 bulan sahaja lagi selepas 7 tahun menderita kanser usus.
In march, Mary, age 68, was told she had three to six months to live after enduring seven years of colon cancer treatment. She began a Shaklee regimen including two Nutriferon daily. Three weeks after she began she called me to tell me that her CEA test results (CEA stands for Carcinoembryonic Antigen blood test - a test that screens for a protein that indicates the presence of cancer) had gone from 17 down to 11, and she was ecstatic. 

 This was the first time there was a decrease since she had been in treatment. I received Mary’s call while attending a Shaklee gathering and it was suggested she might try four to six a day. I relayed the suggestion to Mary and she upped the amount. She continued to thrive, and her scans revealed a reduction in the size and number of tumors in her body. 

So within six months she packed her bags and took a two month trip to Italy. Mary ultimately took 15 Nutriferon a day and I think she still does. In May 2007, when she went back to the hospital that had dismissed her to die, the surgeon told her she should have been dead in 2004; however, she was cancer-free, and he sent her home to live.
Alice D. Coker
Sumber - Life Changing Cancer Short Stories 

Pada bulan Mac, Mary, 68 telah dikhabarkan dia hanya mempunyai tempoh antara 3 hingga 6 bulan sahaja lagi untuk hidup selepas menderita rawatan kanser usus selama 7 tahun. Kemudian dia mula mengambil Set Kanser Shaklee termasuk 2 peket Nutriferon setiap hari. Selepas 3 minggu dia menelefon saya untuk memberitahu keputusan ujian CEA (CEA bermaksud ujian darah Carcinoembryonic Antigen - ujian darah yang memantau protein yang menunjukkan kehadiran kanser) telah menurun dari 17 kepada 11, dan dia sangat teruja. 

Ini kali pertama berlaku penurunan sejak dia diberi rawatan 7 tahun dahulu. Saya menerima panggilan Mary ketika sedang menghadiri perjumpaan Shaklee dan dicadangkan mengambil Nutriferon 4 ke 6 peket sehari. Saya menyampaikan perkara tersebut kepada Mary dan dia menambah kuntiti Nutriferon setiap hari. Dia semakin teruja, ujian imbasan menunjukkan penurunan dari segi saiz dan bilangan tumor di dalam badannya. 

Jadi, dalam masa 6 bulan selepas mengambil Shaklee dia keluar melancong 2 bulan ke Italy. Mary akhirnya mengambil 15 Nutriferon sehari dan rasa rasa dia masih dengan regimen tersebut. Pada May 2007, dia pergi semula ke hospital yang meletak tempoh hayat dia, pakar bedah memberitahu yang dia sepatutnya telah mati pada 2004; bagaimanapun kini dia bebas dari kanser.

Itu kisah Mary, kisah saya pula....

Baru-baru ini ketika saya berkongsi kisah 'berpantang maut sebelum ajal', saya tiba-tiba mendapat satu panggilan telefon dari seorang lelaki yang menggelarkan dirinya Pakcik Ishak, berusia 60 dari Perak. Pakcik ni pembaca  blog wartamaya dan dari situ beliau sampai ke blog ni. Cerita pakcik,,,,

Pakcik memang pengguna Shaklee tegar! Dulu pakcik ada masalah usus (usus berdarah tahap kronik ... mencangkung je pun keluar darah segar). Lepas tu ada seorang lelaki cina yang kenalkan shaklee kat pakcik dan pakcik ambik produk shaklee. Lama dah.... tahun 1995.....  dan kata pakcik cina tu pun dah mati. Sampai sekarang pakcik masih ambik Shaklee kat Ipoh.



Ayat 'pengguna shaklee tegar' telah diulang berkali- kali.... hehe. Bukan apa.... betapa pakcik itu nak meyakinkan  aku yang shaklee memang bagus dan telah menyembuhkan penyakit  usus beliau ( dengan izin Allah). Ada beberapa supplement yang pakcik ambil .... yg saya ingat b complex, vita c , beta carotina (sekarang carotamax), mix fruits (nutriferon), cal max ( ostematrix). Kata pakcik.... beta carotine tu sangat bagus untuk luka dalam.  Beta carotine + vit c sangat bagus untuk perokok.

Vit C shaklee vit c paling bagussss utk kulit....... sebab pakcik cerita dia pernah luka kena mesin rumput dan parut hitam hilang kesan luka hilang dengan pengambilan vit c Shaklee.

Aku faham.... sebenarnya pakcik tersebut sangat teruja.... sesiapa sahaja yang pernah di uji dengan suatu penyakit kemudian dia berikhtiar dan sembuh pasti akan teruja. Orang yang baik akan mencanang ke suluruh pelosok alam ubat yang berjaya menyembuhkan penyakitnya supaya orang lain dapat turut mencuba dan sembuh juga. Macam Pakcik Ishak.... sanggup dia membuat panggilan hanya untuk berkongsi kisah dirinya yang berjaya sembuh dari kanser usus dengan pengambilan Shaklee.  Semoga Allah memberkati hidup pakcik sekeluarga.



Oh..... ada lagi... selain pengguna shaklee tegar kata pakcik juga dulu perokok tegar... rokok gudang garam lagi... hehe.... sempat pakcik bagi nasihat sapa-sapa yg merokok tu elok ambik vita C dan beta carotine sebab..... (yang ni kena tuntut ilmu lagi ni... tapi rasanya sebab 2 supplement tu anti oksidan yang bagus untuk cegah kanser). Tapi pakcik dah berhenti... lama dah.

Terima kasih pakcik atas perkongsian yang penuh dengan semangat itu. 





testimoni viviv


✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

Sungai Bertukar Warna Merah Darah Gemparkan Penduduk

By // No comments:

Ribuan warga yang bermukim di sekitar Sungai Jembatan Kuning, Tanjung Laut, Bontang Selatan,  Selasa (11/2/2014) petang gempar kerana sungai yang mengalir tiba-tiba bertukar warna .menjadi merah darah,
Punca sebenar masih belum dapat dipastikan. 
sumber

✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

HEALTH SHARING : Pentingnya prenatal vitamin kepada ibu mengandung

By // No comments:



Ibu mengandung digalakkan untuk mengambil prenatal vitamin kerana :- dapat mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil- mengurangkan kelahiran pramatang & kekurangan berat ketika lahir- membantu ibu kekal sihat dan memberi kekuatan kepada ibu sepanjang tempoh kehamilan.- mengurangkan risiko kekurangan nutrisi bagi ibu yang mengalami loya, muntah dan tak selera makan di awal kehamilan.Apapun mengambil makanan berkhasiat dan seimbang adalah perkara utama. Bukan telan vitamin pastu makan makanan rapu sepanjang 9 bulan kehamilan ya.

Antara suplemen vitamin penting bagi ibu mengandung :
  1. Iro- utk pembentukan sel darah merah yang bawa oksigen ke seluruh badan. *makanan seperti ikan, daging merah dan hati mengurangkan penyerapan iron dalam tubuh, begitu juga kalsium seprti susu, keju dan produk tenusu lainnya. Ambil suplemen iron sejam sebelum atau 2 jam selepas jika makan makanan tersebut.
  2. Folic Acid - utk perkembangan fizikal dan saraf bayi di awal kehamilan. Folic acid boleh diamalkan dari sebelum mengandung lagi.
  3. Kalsium - untuk kesihatan tulang, gigi dan gusi ibu. Ibu mengandung cenderung untuk sakit pinggang dan kejang kaki jika kekurangan kalsium. Ibu mengandung perlukan 1000mg kalsium sehari.
  4. Omega 3 - penting untuk perkembangan otak, sistem saraf dan penglihatan yang baik. Ikan adalah sumber omega terbaik, terutamanya ikan salmon. Tapi hati2, ada ikan yang diracuni merkuri akibat pencemaran laut.
Vitamin Shaklee Untuk Ibu Mengandung :
  1. Vitalea - multivitamin dengan iron, mengandungi 30 nutrisi harian lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting yg disarankan oleh RDA.
  2. B Complex - lengkap dengan 8 keluarga B termasuk folic acid
  3. Ostematrix - kaplet kalsium dengan magnesium, fosforus, vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Suplemen kalsium perlu datang dgn pakej lengkap tersebut untuk mengelakkan endapan sesetengah mineral. *magnesium dalam Ostematrix juga membantu melembutkan najis, jadi mengurangkan risiko sembelit pada ibu hamil.
  4. Omega Guard - sumber omega 3 terbaik dari minyak ikan tulen. Mula pada trimester ke 2 (bulan ke 4 kehamilan)
Boleh juga add on :
  1. Vitamin C 
  2. ESP
Tak Digalakkan :
  1. Alfalfa - alfalfa sejenis herba, ditakuti boleh menyebabkan berlaku early contraction / terberanak awal :p. Tapi untuk ibu yang tandem nursing semasa hamil, alfalfa adalah selamat.
  2. Vitamin A - vitamin A penting utk ketahanan tubuh, penglihatan dan perkembangan fizikal, tetapi pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan kecacatan. Ambil kurang daripada 5000 IU sehari. 
  3. Vitamin E - sama seperti Vitamin A, walaupun vitamin E dapat menguatkan rahim (bagus utk ibu hamil) tapi pengambilannya perlu di kawal. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum ambil vitamin E semasa hamil.
Apapun, pengambilan prenatal vitamin bukan jaminan tiada sebarang risiko kehamilan. Kita berbalik kepada kuasa Yang Esa, kita hanya berusaha. Analoginya seperti memandu kereta  & pakai seat belt, bukan jaminan utk kita tak eksiden tapi kalau berlaku pun mungkin kesannya tak seteruk orang yang tak pakai seat belt kan? Semoga perkongsian ini bermanfaat. Sebarang pembetulan / pembaikan adalah di alu-alukan. Terima kasih :-)*rujukan :
  • vitaminsemulajadi.com
  • drzubaidi.com
By Anida Ae on Tuesday, April 16, 2013 at 2:45am


✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

SET KEHAMILAN SHAKLEE .... meletop!!!

By // No comments:

ANTARA KEBAIKANNYA:
~ Multivitamin(Vita-lea) ~ rm88
mengandungi 12vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula. Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya. Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah,mudah nak pitam atau pengsan,Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.

~ B Complex ~ rm 50
Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B. Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.

~ Vitamin C(Sustaine Realese Vita-C) ~ rm90
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenugi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg. Ia sangat unik keran tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan. Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.

~ Kalsium(Ostematrik) ~ rm60
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggng,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.

sila sms/wassap 012 3117349 untuk pesanan set kehamilan. 



✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

Berpantang Maut Sebelum Ajal.... Vivix

By // 1 comment:
Salam
Tahun lepas semasa berlangsungnya promosi vivix saya mendapat satu panggilan dari seorang lelaki tua. Terketar-ketar suaranya bertanya tentang vivix.
Pakcik tu mungkin lumpuh sebab katanya dia tak boleh bergerak
 suaranya lemah dan sayu...
manalah anak-anaknya ye...
pakcik tanya harga dan saya sebut harganya....dan bukan harga retail  pun yg saya beri
terdiam pakcik seketika
lantas dia kata nnt akan hubungi saya lagi
tapi hingga hari ini tiada panggilan saya terima
saya faham... ramai yang ingin mencuba vivix tapi ramai yang rasa ia terlalu mahal 
apakan daya.....
sebaknya hati saya.... dalam hati berkata kalau aku kaya....

sekadar hiasan


di bawah ini saya kongsikan satu testimoni sahabat fb saya yang selalu berkongsi cerita tentang ibunya
adakalanya saya sendiri tidak tahu bagaimana hendak menenangkan hatinya yang sering gusar dan sedih
beliau menjaga ibu mertuanya  dalam keadaan dirinya sendiri tidak sihat
selalu semput tercungap-cungap
akhirnya setelah sekian lama beliau akhirnya setuju untuk mencuba vivix


 itu perkembangan setakat 3 Febuari...
alhamdulillah
hingga ke hari ini luka di kaki ibunya akibat kencing manis semakin mengering
wajah ibu  sudah semakin merah tidak pucat
sudah boleh minum tanpa tersedak2

dan sahabat saya pula cerita tentang dirinya
semput berkurangan tak lagi ambik gas /neb
boleh mendaki tangga hospital dengan lebih laju
memang rasa lapang pernafasanya
alhamdulillah
semoga Allah memberi kesihatan yang baik kepada sahabatku yg seperti kakak kpd ku..
dan semoga ibunya diberi kesembuhan dan dikurangkan penderitaan.
aamiin..


Berhajat untuk membelikan ibubapa atau diri anda sendiri viviv boleh sms/ wassap 012 311 7349
Penghantaran percuma.
Beli 2 botol vivix ada akan didaftarkan terus sebagai ahli secara percuma.


✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

SHAKLEE PROMOSI VITALEA - FAKTA NUTRISI DALAM VITALEA & TESTIMONI DS DR MAHATHIR

By // 1 comment:

Multivitamin Terbaik Adalah Vitalea Shaklee


Merupakan multivitamin terbaik yang terkemuka dan lebih komprehensif kerana mengandungi 23 vitamin dan mineral kritikal dalan jumlah yang seimbang untuk memantapkan kesejahteraan kesihatan kolon, hati, mata dan sistem imun dalam jangka masa panjang.


2 kali lebih antioksidan untuk mencegah 
   kerosakan fungsi imun berpunca daripada 
   radikal bebas
2 kali lebih kalsium untuk pembinaan 
   tulang
2 kali lebih magnesium untuk mengekalkan 
   rentak jantung, otot, dan fungsi saraf
2 kali lebih Beta karotenauntuk membentuk 
   vitamin A yang lebih biopotent
3 kali lebih selenium untuk melindungi 
   paru-paru, kolon dan prostat
3 kali lebih vitamin K untuk menyokong 
   proses pembinaan tulang
6 kali lebih boron untuk menyokong 
   kesihatan tulang
10 kali lebih Biotin yang menyokong 
   proses pengeluaran tenaga

SUPPLEMENT FACTS VITA-LEA SHAKLEE




[ FAKTA NUTRISI DALAM VITALEA ]

Vita A - Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, system respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat.

Vita D – Perkasa kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis.

Vita E – Anti-oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancar sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut.

Vita C – Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepat sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah.

Asid Folik – Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulsert mulut, kesihatan kulit.

Vita B1 – Menukarkan makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental, membina dan meransang peredaran darah, bantu tumbesaran, masalah keresahan, mabuk laut/darat, mengurangkan petanda herpes zoster.

Vita B2 – Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan.

Vita B3 – Tukar makanan kepada tenaga, menghasilkan hormone, meransang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit-birit, migraine, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus.

Vita B6 – Metabolisma protin, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekajangan, kebas, anemia.

Vita B12 – Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, focus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis, rabun.

Biotin – Bantu B-kompleks berfungsi lebih efektif, cegah rabun, rambut beruban dan gugur, diabetis, sakit otot, eczema dan keradangan kulit.

Vita B5 – Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan, atritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotic, mencegah jangkitan, percepat sembuhan luka.

Kalsium – Perkasakan tulang dan gigi, darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, insomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegah osteoporosis / penyakit tulang lembut.

Fosforus – Meningkatkan kepadatan tulang, diabetis, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu ligament / otot dan meredakan kesakitan akibat atritis, anoreksia.

Iodin – Baik untuk tirod, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligament/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan.

Zat Besi – Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, anemia.

Magnesium – Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semulajadi, mencegah tekanan, diabetis, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hati dan masalah penghadalamn.

Copper – Membantu menukarkan zat besi kepada haemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebangkakan.

Zink – Perkasa sistem imun, percepat sembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau, ketajaman minda.

TESTIMONI VITA LEA






Harga Runcit Vita-Lea Shaklee 

Sebotol Vita-lea (120 biji)
Semenanjung - RM88.75
Sabah & Sarawak - RM93.75
PROMO BULAN FEB BUY 6 FREE 1

JIKA ANDA INGIN BELI DARI SAYA SMS?WASSAP 012 3117348 

✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

AWAS! DAGING tikus dikatakan daging kambing, ‘minyak longkang’ kitar semula digunakan untuk memasak ..KOTOR SUNGGUH!!!

By // 1 comment:
INDUSTRI KOTOR CHINA

DAGING tikus dikatakan daging kambing, produk tenusu dicampur bahan kimia berbahaya, buah dan sayur mengandungi bahan pengawet dan toksin serta ‘minyak longkang’ kitar semula digunakan untuk memasak antara isu keselamatan makanan di China.

Minggu lalu, negara terbabit sekali lagi terpalit skandal terbaharu apabila peruncit terbesar dunia Walmart mengeluarkan arahan akan mengetatkan pemeriksaan terhadap pembekal produk makanan China selepas terpaksa menarik semula daging keldai dipercayai mengandungi daging musang.
Menurut syarikat berpangkalan di Arkansas, Amerika Syarikat itu, pihaknya juga akan mengubah peraturan di China bagi memastikan penghantaran daging diperiksa dan didokumenkan lebih terperinci sebelum dipasarkan.

Penarikan semula dibuat selepas Pentadbiran Makanan dan Dadah Shandong memaklumkan, produk daging keldai dengan lima rempah mengandungi daging musang.
“Antara keperluan diperlukan termasuk menyediakan label kandungan produk, laporan ujian makmal ke atas makanan dan permit pengilang,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.
Selain itu, vendor juga perlu mengesahkan produk dikeluarkan adalah organik atau mempunyai kebaikan kepada kesihatan pengguna.

Penyelidik makanan dan farmaseutikal peraturan keselamatan China, Profesor Mao menyifatkan penghasilan makanan di negara itu kini telah menjadi skala lebih besar dan lebih berteknologi.
Namun, masalah timbul apabila penggunaan teknologi canggih digunakan untuk menipu penyediaan makanan dan pengguna.


Sebahagian produk makanan tercemar dikesan

Kambing
Disember tahun lalu, tujuh pekerja Cina ditahan didakwa menyuntik air kolam tercemar ke dalam daging kambing bagi menambah berat ketika ditimbang untuk dijual.
Kesemua suspek dipercayai menyembelih lebih 100 ekor kambing di sebuah gudang haram dan mengepam sehingga 6 kilogram bakteria ke dalam haiwan itu dan kemudiannya dijual di gerai makan,
restoran di bandar Guangzhou dan Foshan.
Serbuan dilakukan pihak berkuasa ke rumah penyembelihan haram di Guangdong menemui kira-kira 30 bangkai kambing telah disuntik, 335 kambing biri-biri masih hidup dan setem pemeriksaan palsu.
Menurut laporan Pusat Penyelidikan Pew tahun lalu, dianggarkan hampir 40 peratus penduduk China berdepan masalah keselamatan makanan dan secara tidak langsung memberi kesan kepada syarikat tempatan dan antarabangsa.


Tikus
Sekitar Mei tahun lalu, Kementerian Keselamatan Awam China merampas daging tikus untuk dijual sebagai daging kambing di Shanghai bersebelahan wilayah Jiangsu bernilai AS$1.6 juta (RM5.3 juta).

Daging tikus, musang dan cerpelai yang dijual sebagai daging kambing dipercayai telah dimasukkan gelatin, pigmen merah dan nitrat.

Minyak longkang

Minyak longkang adalah istilah digunakan di China untuk menggambarkan minyak masak haram dikitar semula daripada sisa minyak dikumpul dari longkang pembetungan, perangkap gris dan sisa
rumah sembelihan.
Pemprosesan semula dilakukan dengan cara menapis, mendidihkan, menyingkirkan bahan yang tidak diperlukan dan kemudian dibungkus serta dijual semula sebagai alternatif lebih murah daripada
minyak biasa.
Terdapat versi lain dalam penghasilan minyak longkang iaitu menggunakan bahagian haiwan yang dibuang seperti lemak, organ dalaman, kulit atau daging berkualiti rendah lalu direbus hingga mengeluarkan minyak.
Minyak ini dijual ada harga antara AS$859 (RM2,900) dan AS$937 (RM3,100) untuk 907 kilogram (1 tan), manakala produk dibersihkan dan ditapis semula dijual pada AS$1,560 (RM5,200).
Beberapa ujian sampel minyak longkang turut mendedahkan, terdapat polycylic aromatic hidrokarbon (PAH), sejenis pencemar organik berbahaya dan aflatoksin serta sebatian karsinogenik sangat tinggi di dalam minyak itu.

Beras Kadmium
Skandal makanan terbaru di China ialah penemuan hampir separuh daripada beras diuji di bandar besar Guangzhou mengandungi kandungan logam tinggi yang boleh merosakkan organ dalaman
dan menyebabkan kanser.

Data dikeluarkan Pentadbiran Makanan dan Dadah Guangzhou mendapati, daripada 44 peratus beras yang diuji, kira-kira 12 juta orang menunjukkan kandungan kadmium yang tinggi.
Media Nandu News melaporkan, beras dipercayai datang daripada pengeluar beras di wilayah Hunan dan produk beras dari dua kilang di bandar Dogguan tidak jauh dari Guangzhou.
Beras kadmium biasanya berlaku kerana kawasan tanaman tercemar kerana petani menggunakan terlalu banyak baja untuk tanaman mereka.

Sesetengah baja itu dikatakan kekal di dalam tanah sehingga 20 tahun.
Data dikumpul Universiti Pertanian Nanjing mendapati, masalah ini adalah paling teruk di wilayah selatan di mana di sesetengah kawasan, 60 peratus daripada sampel telah tercemar dan sehingga kini
masih dalam ujian pengawasan.

Susu
Februari 2011 menyaksikan satu lagi skandal makanan di China melibatkan pencemaran susu.
Kali ini menggunakan protein kulit dihidrolisasikan seperti melamin digunakan untuk meningkatkan protein kandungan susu bagi meningkatkan nilainya.
Ia dikesan seawal Mac 2009 menerusi laporan media China Daily yang mengumumkan menutup hampir separuh daripada kilang tenusu dalam usaha membersihkan industri terbabit.
Penghujung tahun lalu juga, Menteri Kesihatan China berkata, negara itu akan mengetatkan peraturan ke atas susu tepung dalam usahanya untuk meningkatkan keyakinan pengeluar tempatan dan
meredakan kebimbangan yang telah sekian lama berhubung isu keselamatan makanan terhadap pasaran susu formula kanak-kanak yang bernilai AS$12.4 bilion (RM45 bilion).

Telur
Di China, pengeluar tidak perlu ayam untuk menghasilkan telur. Mereka hanya memerlukan bahan kimia seperti asid sodium agla, air, gelatin, baifan, sodium benzoate, lactone, selulosa carboxymethyl, calsium carbid, lysine, ejen pewarna makanan, calsium cloride, parrafin wax dan serbuk gypsum.
Difahamkan, isu telur palsu mula memasuki pasaran China sebelum Sukan Olimpik Beijing pada 2008. Bagaimanapun, pernah juga terdapat laporan sama berhubung isu ini pada tahun 2003.
Telur palsu dilaporkan bermula di utara dan tengah China, kemudian berkembang ke seluruh negara hingga merebak ke negara pengimport utama seperti Amerika Syarikat dan rantau Asia.


sumber

✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿ 

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.