WAFIYYA - MARI MARI MARIIII.....

By // No comments:
ASSALAMUALAIKUM
TERIMA KASIH DAUN KELADI KEPADA YANG BELI TUDUNG YE...
ALANG2 MEH LER BELI BAJU SEKALI.....
MUEHEHEHE...


WA153A – SUITABLE FOR NURSING
MATERIAL : COTTON
COLOR : ORANGE MIX BLACK WITH GREY FLORAL PRICE :
RM59 XS-XL
RM62 2XL
 
WA153A-1 (SUITABLE FOR NURSING)
MATERIAL : COTTON
COLOR : GREY MIX BLACK AND ORANG FLORAL
PRICE : 
RM59 XS-XL 
RM62 2XL


WA145E -FISHTAIL
MATERIAL : LYCRA CAMPURAN
COLOR : RED MIX BLACK PAISLEY MOTIF
PRICE : 
RM59 XS-XL 
RM62 2XL

WA145D – FISHTAIL
MATERIAL : COTTON
COLOR : BLUE MIX PURPLE FLORAL
PRICE : 
RM59 XS-XL 
RM62 2XL


WA152B
MATERIAL : COTTON
COLOR : BLACK MIX WHITE
PRICE :
RM55 XS-XL
RM58 2XL-4XL


WA152A
MATERIAL : COTTON
COLOR : MUSTARD MIX BLACK
PRICE :
RM55 XS-XL 
RM58 2XL-4XL


SMS/WASSAP 012 3117349 UNTUK TANYA SAIZ DAN JGN LUPA KOD BAJU YE
BOOKING 2 HARI SAHAJA
SELEPAS 2 HARI TAK BAYAR TEMPAHAN AKAN TERBATAL DENGAN SENDIRINYA
HANYA SERIUS BUYER (EWAH.... HEHEHE)



✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

ESP (ENERGIZING SOY PROTEIN) RAHSIA AWET MUDA

By // 1 comment:

FOKUS : makanan kesihatan sekeluarga, baik untuk hormon, pencegahan kanser, awet muda dan kesihatan kulit, membekalkan tenaga.
KEISTIMEWAAN :
◆ Shaklee syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protein berasaskan kacang soya.
◆ ESP diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta kualiti protein yang tinggi pernah dihasilkan.
◆ satu tin ESP dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan bertahan lama.
◆ mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan.
◆ juga 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.
◆ 1 gelas ESP = 2x daging, 4x telur, 12x susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric.
FUNGSI:
◆ awet muda - asid amino membina otot, kuku,rambut, darah, organ, kulit.
◆ baik untuk hormon - kacang soya adalah satu satunya tumbuhan yang mempunyai isoflavones yang fungsinya sama seperti hormon wanita. Ia bantu rendahkan kolestrol, elak osteoporosis dan sakit jantung.
◆ mencegah kanser- genistein dalam kacang soya terbukti berjaya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Sangat baik untuk pemulihan uterus, ovari, menopaus.
◆ meransang pembentukan semula kulit, otot, mengurangkan kedutan, agen anti penuaan, memejalkan otot, cepat penyembuhan luka.
◆ membekalkan tenaga, meningkatkan sistem imun, cegah migrain, imsomnia dan tekanan.
◆ baiki pigmentasi - baiki masalah rambut beruban dan rambut gugur, baiki pigmentasi, kedutan.
PENGAMBILAN : 2-3 kali sehari, 2 sudu besar (perut kosong), boleh dicampur dalam minuman kegemaran.




Berminat untuk mengetahui lebih lanjut serta mendapat konsultasi percuma, pm kami atau sms atau whatsapp 012 3117349


✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

JOM RAMAI-RAMAI SERTAI KEMPEN: PAKAIANKU MENDAHULUIKU KE SYURGA

By // No comments:



Ianya adalah hangat dan selesa di sini. Berlainan pula situasinya di Syria. Musim sejuk ini adalah cerita yang berbeza, rakyat Syria mungkin telah berjaya menyelamatkan diri mereka dari serangan-serangan bom tetapi mereka tidak dapat melepaskan diri musim sejuk. Mereka berada di luar dalam keadaan sejuk beku, tanpa perlindungan, tanpa pakaian atau selimut yang mencukupi, ditambah pula dengan kekurangan makanan dan air bersih. Apa yang patut kita lakukan sebagai saudara-saudara Islam mereka yang perihatin?

Jika anda mempunyai selimut atau pakaian tambahan membawa kepada alamat berikut. Kami memerlukan :

✓ Kewangan (bagi membeli makanan & perubatan)
✓ Baju sejuk
✓ Selimut Tebal (Toto)
✓ Stokin tebal
✓ Sarung tangan tebal
✓ Topi musim sejuk (headcover)

Bagi menghulurkan bantuan , anda boleh hubungi kami di :

MAYBANK - 562106630487
( PERTUBUHAN SINAR DAMSYIK MALAYSIA )

Alamat:
1) SYRIA CARE OFFICE
No.38B, Jalan Bola Tampar 13/14, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.
* Saudari Fauziah 01137030900

2) No 37 A, Jalan 2/1, Taman Kajang Impian, Seksyen 7, 43650, Bandar Baru Bangi, Selangor.
*Ustaz Rosli Mokhtar 0192773912

Bersama-sama kita membantu dan menyelamatkan nyawa mereka insyaAllah.


✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

MEAL SHAKES BANTU TUMBESARAN KANAK-KANAK

By // No comments:
MEAL SHAKES

FOKUS : minuman nutrisi lengkap untuk kanak-kanak, bantu tumbesaran, baik untuk tulang, kulit dan sistem imun, bantu sel darah merah yang sihat.


KEISTIMEWAAN :
◆ hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian.
◆ diperbuat dari bahan semulajadi seperti buah-buahan, sayuran, kacang soya dan lactabulmin (sejenis susu)
◆ sesuai untuk semua golongan, bayi, pelajar, kanak-kanak sedang membesar, ibu mengandung, atlet, vegetarian, orang sakit, orang yang sibuk bekerja.
◆ sesuai untuk menjadi sarapan pagi.


FUNGSI :
◆ nutrisi lengkap 24 jenis mineral, vitamin dan zat sesuai untuk tulang, kulit, rambut, organ, darah, imun dsbg.
◆ membantu tumbesaran kerana mengandungi semua zat yang diperlukan oleh tulang seperti asid folik, biotin, kalsium, magnesium.
◆ mengandungi vitamin A,C,E, zink, selenium yang merupakan agen anti oksida untuk melawan penyakit dan melambatkan proses penuaan.
◆ kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.
◆ mengembalikan seri wajah dengan vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang lengkap untuk membina sel darah merah yang sihat.
◆ rasanya yang lazat, semulajadi, tiada bahan atau pewarna tiruan.


PENGAMBILAN : 1 sudu besar dicampurkan dengan minuman kegemaran.




Berminat untuk mengetahui lebih lanjut serta mendapat konsultasi percuma, pm  atau sms  atau whatsapp 

012 3117349

✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

SINGKIR TOKSIN PUNCA PENYAKIT DENGAN ALFALFA COMPLEX

By // No comments:




FOKUS : untuk mencuci usus, hati dan darah. Menyingkiran lemak dan kolesterol, melawan tumor, melawan allergik dan resdung.


KEISTIMEWAAN
:
◆ Alfafa adalah signature Shaklee yang dibangunkan oleh Dr. Shaklee dalam 1950an.
◆ diperbuat dari tanaman alfafa yang ditanam secara organik di California yang bebas dari racun serangga dan hanya menggunakan baja bebas kimia.
◆ pokok ini mengambil masa 2 tahun untuk membesar dan akarnya mencapai 20 kaki dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi.
◆ hanya daun alfafa yang matang dan kaya dengan klorofil digunakan, dikeringkan secara semulajadi dan dilupuskan bahagian lain yang tidak penting. Semuanya dilakukan dengan pengawasan dannpenyeliaan Shakler yang sangat ketat.
◆ setiap tablet 300 mg alfafa. Kaya dengan protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim.
◆10 biji alfafa = segelas susu.


FUNGSI :
◆ Ia adalah makanan beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin, mencuci hati, darah dan usus.
◆ melawan alahan dengan memperbaiki keadaan kulit dan hidung yang sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
◆ memperbaiki masalah penghadaman seperti kembung, ulser gestrik dan sembelit.
◆ menyingkirkan lemak dan kolestrol. Kajian klinikal menunjukkan bahawa alfafa mampu menghapuskan lemak, kurang kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Ia mengandungi saponin seperti span yang menyerap kolesterol.
◆ melawan tumor dengan mengambil 30-50 tablet untuk mengalkali badan dan memperbaiki sel kanser dan membuang tumor.
◆ mencegah dan merawat atritis.


PENGAMBILAN : 700 biji (botol besar) 330 biji (botol kecil). Untuk kesihatan berpanjangan 2 kali sehari (10 biji sekali makan).
BOTOL BESAR RM 97
BOTOL KECIL 53



Berminat untuk mengetahui lebih lanjut serta mendapat konsultasi percuma, pm atau sms  atau whatsapp 012 3117349.

✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

PESAKIT STROKE PULIH SELEPAS MINUM TONIK INI!

By // 1 comment:

TINGGAL BERAPA HARI SAJA LAGI MAKA AKAN TAMATLAH PROMOSI VIVIX. SEDIH2....HUHU

RUPANYA VIVIX TELAH BERJAYA MEMBANTU PESAKIT STROKE DENGAN IZIN ALLAH SWT

SESIAPA YANG BELUM MENGETAHUI FUNGSI VIVIX BOLEHLAH MELIHAT KEPADA TESTIMONIAL DI BAWAH.

SILA SMS ATAU WASSAP 012 3117349 JIKA ANDA BERMINAT UNTUK MENDAPATKAN VIVIX DENGAN HARGA PROMOSI




KREDIT KEPADA VITAMIN SEMULAJADI ONLINE & DUNIA IBU

Harga retail rm475 1 botol
Beli 2 botol rm760 percuma keahlian bernilai rm65 + percuma kos penghantaran seluruh negara + point utk bonus

Harga offer sepanjang november rm3**  sebotol tidak termasuk penghantaran
sms saya 0123117349

cepat..... sebelum terlepas peluang ini!!!


✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Cerita sebenar daripada Isteri Lelaki Palestin dituduh songlap wang derma

By // 1 comment:



Ketika pertama kali membaca berita dengan tajuk Pelesit Palestin di Harian Metro, admin seakan tidak percaya apabila mengetahui bahawa suspek yang didakwa menyalahgunakan duit sumbangan warga palestin merupakan suami kepada seorang wanita tempatan yang begitu baik pekertinya.

Admin mengikuti Facebook wanita bernama Puan Shahrina Ahmad Sharkawi seawal tahun 2012 kerana mempunyai hobi yang sama dalam bidang fotografi. Semenjak itu, admin dapat melihat perjalanan hidup Puan Shahrina yang amat mencabar namun penuh dengan warna warni melalui status-status FBnya. 

Sumbangan beliau amat besar dalam membantu warga palestin melalui perniagaan Maqlubah bersama suaminya warga Palestin. Justeru, tuduhan tanpa usul periksa daripada tuan punya badan amatlah tidak adil. 

Setelah menunggu jawapan yang dijanjikan oleh Puan Shahrina melalui akaun Facebook nya, dibawah adalah segala jawapan yang anda perlu tahu mengenai cerita sebenar kejadian ini:


 Berita penuh mukasurat 4 di Akhbar Harian Metro:



Salinan Laporan Polis oleh Puan Shahrina Ahmad Sharkawi menerangkan tentang kejadian itu. 








Catatan Puan Shahrina di akaun Facebook beliau dengan tajuk "JIHAD TAK MUDAH, PENUH RANJAU DAN FITNAH":

`Sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintah-Nya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita..(Baqarah 2:112)

Ini adalah jawapan kepada pertuduhan mengatakan Hasan melakukan kekerasan terhadap ibunya sendiri seperti yang dipaparkan dalam Harian Metro. Hasan juga bebas dari sebarang pertuduhan oleh pihak polis. Saya mohon, jangan salah tafsir masalah yang berlaku antara Hasan dan ibunya kerana ia adalah masalah dalaman, yang masih boleh dipulihkan. Saya kenal mama Hasan sejak di gaza, dia sedang dalam tekanan perasaan sejak 10 tahun lamanya iaitu sejak anak sulungnya dalam penjara. ditambah, kelmarin, genap setahun anak keduanya, mahmud syahid.. al fatihah

Mama dalam stress, orang tengah dan wartawan ambik kesempatan gunakan mama burukkan Hasan...enta apa la diterjemahkan dari apa kata-kata mama ... saya cabar Harian metro bagi saya dengar rakaman perbualan, saya sendiri akan terjemahkan sekali lagi... saya akan bacakan kat mama (jika kami dapat jumpa semula, apa yang ditulis dalam media.. mama pasti terkejut kerana dia bukan jenis pembohong, dia pasti terkejut bila baca catatan, selama 5 bulan kami balik Malaysia, tak pernah bagi apa-apa sumbangan.. dia sendiri tunjuk kat kami gambar dia serahkan dana kepada mangsa perang yang cacat annggota setelah terima duit yang kami kirim melalui Nadir Al-Nuri ... kami tak pernah salahkan mama kerana saya kenal bagaimana dia, penyayang sangat orangnya..

Jadi, kita mungkin tak biasa dengan keadaan kehidupan orang gaza yang membesar dalam suasana yang bukan macam kita. Lazim, orang sedia maklum orang Arab kasar tapi mereka juga lembut hatinya.. Mama perlu bantuan dan sokonga untuk pulihkan tekanan emosinya, jadi, sepatutnya, beri dia peluang da ruang untuk sejukkan hati dan berbaik dengan anaknya kembali... malah, punca salah faham pun kecik sangat. Saya kesal dengan tindakan orang yang bawa ke media dan wartawan yang sekarang, menghalang usaha saya untuk merawat mama, usahakan adik hasan masuk universiti, dan bantu Hasan jana dana dengan berniaga. Kami tak pernah minta sedekah dan derma, dan kami tak rugi apa-apa jika orang tak nak terus bersama kami bantu Gaza, tapi, bagaimana dengan penderitaan dan harapan mereka melalui kami? Saya tak kisah orang caci dan maki, Allah Maha Mengetahui... 

Apa yang kalian inginkan?? mama balik semula ke Gaza yang sedang diserang? akhbar anda laku keras atas fitnah dan berita yang sensasi? tahniah.... da terima kasih kerana dengan fitnah ini, kami lebih banyak terima doa dari kawan-kawan... itu yang lebih berharga daripada wang ringgit dan glamer...


Puan Shahrina dan suami di Palestin
Puan Shahrina dan Suami, Hasan Al Zahar bersama dengan hidangan Maqlubah, Perniagaan mereka
http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/11/Eksklusif-cerita-sebenar-tuduhan-lelaki-palestin-songlap-wang-derma-oleh-puan-shahrina.html

✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Ahmad Ammar - “Syahid Yang Tertangguh”.

By // 1 comment:

Ahmad Ammar - Digelar sahabat-sahabatnya sebagai “Syahid Yang Tertangguh”. 

Ahmad Ammar Ahmad Azam telah pergi menemui Tuhannya pada usia 20 tahun di dalam kemalangan jalan raya lima hari yang lalu di Istanbul, Turki. Beliau memilih bidang sejarah di Universiti Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya. 

Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman, mantan Presiden Abim sudah tidak asing lagi bagi para pendakwah dan gerakan Islam di Malaysia. Ahmad Ammar satu-satunya anak lelaki kepada pasangan Tn. Hj Ahmad Azam Abdul Rahman dan Puan Nur Azlina Aziz. 

Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali. Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang. Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia. Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria. Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria. 

Allahu Akbar! Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”. Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik. Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad untuk membebaskan Konstantinopel dahulu. Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari. 

Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan. Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari? Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain? Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah. 

Takdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki. Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan. Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’ : “…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi. 

Malah catatan terakhirnya dan dimasukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi : “Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian. Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting. Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.” Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya Tn. Hj. Azam beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulans. 

Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara. Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya. Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini. Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar. Masyaallah Tabarakallah! Al-Fatihah.. Lihat Video :http://www.youtube.com/watch?v=HIR30U3E9sE



✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

BEST SELLER

By // No comments:

Assalamualaikum
PROMOSI VIVIX akan berakhir 10 hari sahaja lagi sesiapa yang belum dapatkan boleh cepat-cepat order dan yang dah order terima kasih daun keladi.....
Sebarang pertanyaan boleh sms/wassap ke 012 3117349 

Ready stok : SET DIET (set budget yang tak sampai rm100 pun ~ TERLAJAK LARIS GITU)

lagi 
sempena cuti sekolah yang pastinya ramai yang bakal berkahwin pekata hadiahkan pengantin dengan hadiah yang lain dari yang lain
asik2 bagi cawan je kan...hahaha...
cer tukar kasi pisau cantik ni mcm bawah ni  pulak


RM 80 termasuk pos 


yang ada choping board / papan landas ni pula sesuai sgt untuk bawa pergi merewang.... kelassss gituuu... RM 75 termasuk pos ( ada warna biru pink dan purple)








✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

TUDUNG SOFT AWNING TREND MASA KINI

By // No comments:

TUDUNG LYCRA BORDER M 

RM47 EXCLUDE POSTAGE

Material:

Body & Piping: Lycra
Awning: Corduroy
Size: M

Measurements:
Labuh depan: 17"
Labuh belakang: 26-27"
Lebar bawah: 34-35"
Saiz muka: 10.5-11"

Please expect some differences from the measurements given

Actual colour may vary from photo due to lighting & screen settings









CARA BELIAN
SMS/WASSAP SHJ KE 012 3117349

SERTAKAN KOD TUDUNG
NAMA 
ALAMAT
CARA BAYARAN AKAN DIBERITAHU KEMUDIAN


P/S: SEKARANG NI RAMAI YG SUKA TUDUNG SOFT AWNING.... TAK RISAU PATAH KEMEK .... BASUH PUN SENANG.... HIHI



✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Ribuan Syiling Emas Ditemukan di Banda Aceh?

By // 2 comments:


Ratusan bahkan ribuan keping koin emas ditemukan di Kuala Krueng Doy, Gampong Pande, Banda Aceh. Di balik heboh warga setempat yang ramai-ramai berburu dan memperjualbelikan koin tersebut. Tak hanya koin, sejumlah peninggalan berupa pedang yang juga dilapisi dengan emas. 

Tersisa pertanyaan, mengapa ada begitu banyak koin yang dengan mudah ditemukan?

Sejarawan Aceh, Drs Rusdi Sufi, Rabu (13/11/2013), dikutip dari tribunnews mengatakan, ada dua kemungkinan peristiwa yang menyebabkan koin-koin di dalam sebuah kaleng yang sudah keropos itu didapati berada di dasar tambak seorang warga Dusun Tgk Dikandang, Gampong Pande, Banda Aceh.

Kemungkinan pertama, kata Rusdi Sufi, koin emas yang merupakan mata uang dirham itu milik keluarga kerajaan dari salah satu sultan di Aceh, mengingat Gampong Pande dulunya adalah pusat Kerajaan Aceh.

Saat tentara Belanda menyerang Banda Aceh (dulu bernama Koetaradja) pada akhir Maret 1873, mereka masuk melalui Pantai Cermin. Kawasan ini tak begitu jauh dari Gampong Pande.

Karena gempuran dari arah laut itu sifatnya mendadak, sultan Aceh saat itu, Alaidin Muhammadsyah, dan keluarga kerajaan, termasuk pandai emas, pandai besi, dan penduduk Gampong Pande buru-buru mengungsi ke tempat aman, yakni Dalam Darud Dunia. Lokasinya di sekitar Pendapa (Meuligoe) Gubernur Aceh sekarang.

Rusdi Sufi memperkirakan, pada saat terjadinya eksodus warga dari Gampong Pande ke Dalam itulah si pemilik koin-koin emas tak sempat lagi menyelamatkan barang berharga tersebut sehingga tertinggal di lubang tempatnya selama ini ditanam atau disembunyikan, sampai kemudian pada Senin lalu ditemukan oleh pencari tiram.

Hingga awal Januari 1874, Gampong Pande berhasil diduduki Belanda, di samping mereka berhasil merebut Meuraxa dan Masjid Raya Baiturrahman. Kondisi ini tak memungkinkan penduduk Gampong Pande yang tadinya mengungsi ke Dalam Darud Dunia bisa segera kembali lagi ke Gampong Pande.

Sultan Alaidin Muhammadsyah saat itu harus mengungsi lagi dari Dalam ke Pagar Air (Pagarayee) dan akhirnya mangkat di sana pada Januari 1874 karena diserang kolera.

Dugaan kedua, kata Rusdi Sufi, koin-koin emas yang tersimpan dalam kaleng itu merupakan milik keluarga istana yang berlokasi di Gampong Pande pada abad ke-19. Namun, karena ada peristiwa alam, yakni naiknya air laut ke kawasan Gampong Pande —Rusdi menyebutnya sejenis tsunami— maka penghuni Gampong Pande lari berpencar, di samping ada yang menjadi korban.

Rusdi memperkirakan, pada saat itulah kaleng berisi koin-koin emas hanyut dan bergeser jauh dari tempatnya semula disimpan, lalu tertimbun oleh sedimen lumpur.

Rusdi tidak bisa memastikan sebab mana yang dominan dari dua kemungkinan itu. Ia hanya menyarankan perlu dilakukan riset dan analisis kepurbakalaan oleh arkeolog di lokasi temuan koin-koin emas itu untuk menjawab banyak hal tentang misteri ratusan koin emas yang diyakini sebagai mata uang Kerajaan Aceh itu.

Rusdi juga menambahkan bahwa peristiwa ditemukannya koin emas dan koin timah dalam jumlah banyak bukanlah hal baru di Aceh. Pada 1949, katanya, di Gampong Bineh Blang, Pagar Air, Aceh Besar, pernah ditemukan dua peti berisi koin emas dan koin timah, saat warga menggali rumpun pohon pisang.

Taburan koin emas di samping kerangka manusia juga pernah ditemukan saat dilakukan penggalian Gunongan di dekat Pinto Khop (Taman Putroe Phang saat ini). Tentara Belanda juga menguras lempeng emas di sejumlah makam raja-raja Aceh dalam Kompleks Makam Kandang XII (kawasan Kraton saat ini). 

Dan Rusdi yakin, koin emas (dirham), termasuk benda-benda bersejarah lainnya, masih bisa didapatkan jika dilakukan penggalian intensif di area cagar budaya Gampong Pande. (*/trib/kmp)
http://www.atjehcyber.net

✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Najis Dalam Peti Sejuk Restoran. Wanita ini minta maaf...

By // 3 comments:
ZE AIDA menyerahkan kenyataan permohonan maaf kepada Ahamed Azlan (kanan) sambil diperhatikan Ahmad Fazli di Restoran Nasi Vanggey Greentown di Ipoh malam kelmarin. 

IPOH - Kontroversi membabitkan penyebaran maklumat palsu di laman sosial Facebook kononnya sebuah restoran nasi kandar di Ipoh diserbu pihak polis ekoran penemuan najis manusia di tempat memasak berakhir dengan kemunculan seorang gadis membuat permohonan maaf malam kelmarin.

Menggunakan nama Ze Aida, gadis berusia 23 tahun itu memberitahu, dia tidak berniat untuk menghina dan memburuk-burukkan Restoran Nasi Vanggey Greentown sehingga menjejaskan imej dan perniagaan restoran berkenaan.

Wanita itu mendakwa isu tersebut tercetus selepas dia menyalin status seorang pemilik akaun Facebook lain mengenai keburukan Restoran Nasi Vanggey ke akaun Facebook miliknya.

Status Facebook tersebut berbunyi:

 "Polis baru saja menyerbu restoran vanggey (nasi ganja) % mendapati terdapat 'najis manusia' di dalam peti simpan makanan yang dipercayai untuk salut periuk dgn tujuan ilmu penunduk (ilmu hitam)...patutlah restoren tu x penah kekeringan manusia..apa yg sdp sgt pon x tau lah..euww lah patutlah aku x berkenan!."

Selepas memuat naik status itu pada Khamis lalu, Ze Aida dari Bandar Lahat Baru, Lahat di sini berkata, ada pihak lain telah mencetak paparan statusnya lalu menyebarkan maklumat itu secara meluas menerusi telefon pintar dan internet.

Penyebaran maklumat palsu itu menyebabkan pihak pengurusan Restoran Nasi Vanggey menuntut Ze Aida, seorang graduan ijazah, membuat permohonan maaf secara terbuka kepada pihak restoran sambil disaksikan wakil media.

Majlis permohonan maaf tersebut diadakan pada sidang akhbar di restoran itu pukul 10.30 malam kelmarin. (Kosmo)




✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Salah Penggal Orang, Al Qaeda Minta Maaf

By // 1 comment:



DAMASKUS – Al Qaeda di Syria meminta maaf usai memenggal kepala orang yang salah. Al Qaeda memenggal kepala seorang anggota pembangkang Syria yang dikiranya sebagai pendukung rejim Bashar al-Assad.

Lelaki malang tersebut dipenggal minggu lalu. Aksi pemenggalan dirakam dan disebar di internet.

“Kepala ini milik pendukung rezim Bashar al Assad,” teriak si algojo dalam rakaman video, seperti dikutip The Independent, Jumaat (15/11/2013).

Identiti mangsa  terungkap media yang menganalisa video yang disebar Al Qaeda. Mangsa diketahui bernama Mohammad Fares yang bertempur untuk pembangkang Syria.

Al Qaeda langsung mengeluarkan penyataan maaf setelah mengetahui kesalahannya. Mereka mengharapkan pengertian dari keluarga korban.

“Kami berdoa Mohammad Fares diterima di syurga dan memaafkan saudaranya yang ingin membunuh musuh bersama kita,” sebut Al Qaeda dalam pernyataannya.

Al Qaeda memang memiliki pengaruh besar dalam konflik Syria. Front al Nusra dan Negara Islam Irak dan Syria (ISIS) merupakan kelompok pembangkang(pemberontak) Syria yang berafiliasi dengan Al Qaeda.



✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

TERBUKTI SHAKLEE MAMPU TAMBAH PENDAPATAN KELUARGA!

By // 2 comments:

BONUS SHAKLEE ...OH GEDIKNYA!!!


Ahhh.... mesti korang menyampah tengok saya menayang duit saya kat bank kan....ehehhe
kalau nak tau itulah bonus shaklee saya bulan ni (semalam masuk).... boleh tahan kan???
kalau saya cakap duduk rumah pun boleh buat duit dengan  shaklee korang mesti tak caya....
entah2 gambar atas tu pun korang tak caya...


bulan pertama saya tak dapat bonus
bulan ke dua iaitu bulan lepas saya cuma dapat rm 100 ++ je...
bulan ketiga saya dah naik supervisor!!!
nangisss huhuhu.... tak pernah saya dapat bonus sebanyak ini .... bahkan dari nuffnang pun...(oh kenapa tiba-tiba nama nuffnang pun terpalit sama nih?)


cek nuffnang pun dapat gak minggu lepas.... rm 50.90 heheh... tak banyak tapi tetap bersyukur.
Boleh beli lecithin sebotol...heheh
kalaulah saya tahu betapa lumayannya menjadi ahli Shaklee dah lama saya daftar jadi ahli.

Tapi yang penting ialah dengan siapa kita mendaftar.... siapa orang atas kita... adakah kita akan di biar terkontang kanting sendirian selepas didaftar sebagai ahli. Dalam hal ini saya bertuah sebab secara tak sengaja terjumpa sepasang suami isteri  muda.... muda sangat!!! Muda tapi sangat komited dengan shaklee.... tak pernah jemu menjawab pertanyaan saya tentang nutrisi... memberi motivasi dan yang paling saya respek memenuhi kehendak pembeli dengan pantas! Siang  saya order... malam barang dah dihantar ke rumah saya... bestkan! Bayangkan kalau saya yang baru ni pun boleh menjana pendapaatn seperti di atas... beliau tentu lebih lagi!!! Nak kenal siapa beliau kenalah daftar dulu...

Dan yang palinggggg best tiada paksaan pun!!!. Tak pernah dia paksa saya untuk keluar sejumlah wang untuk capai target sebab dia tahu saya takde duit dan saya masuk ahli sebab nak beli harga ahli yang lebih jimat. Tak perlu jual gelang emas macam syarikat satu lagi tuh untuk buat modal...huhu
Tak pelu hadir kelas malam2.... tak perlu buat demo produk panggil orang datang rumah... kalau ada pun perjumpaan sesama ahli untuk belajar cara-cara marketing yang berkesan. Contoh baru-baru ni upline saya ajar cara2 buat fb ads.... hohoh... untungkan.... kalau kat luar kena bayar ribu2 nak dapat ilmu nih...  kami free je.... kalau nak ilmu free kena la daftar dengan saya... hihi nanti saya kenalkan siapa mama/bapak saya (gelaran utk upline)

Jadi  sesiapa yang ingin tambah pendapatan jangan malu jangan segan sms/wassap saya 012 3117349
terus bagi detail
nama
kp
nama pasangan 
kp
alamat
email
no h/p
no akaun maybank jika ada (untuk bayaran bonus)
bayaran rm 75 beserta kos penghantaran
\
banyak kelebihan lain menanti anda!

sekian.


ps: maaf jika ada yang tidak senang dengan n3 ini. Ini cuma sebagai motivasi kepada insan2 lain sahaja.


✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

MERAWAT BUASIR

By // 1 comment:
Buasir biasanya berlaku kepada ibu-ibu yang mengandung dan berpantang. Malah faktor keturunan juga boleh menyumbang kepada berlakunya buasir.

APA ITU BUASIR?

Buasir atau hemorrhoid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Terdapat 2 jenis buasir iaitu buasir dalaman dan buasir luaran.


Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi boleh mencederakan permukaan buasir dan menyebabkan pendarahan jika meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar. Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Anda akan terlihat titisan darah merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas.

Buasir luaran pula selalu mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit.


BAGAIMANA MERAWAT BUASIR?

Untuk merawat buasir, anda digalakkan mengambil vitamin Shaklee yang terdiri daripada Ostematrix, OmegaGuard dan Zinc Complex.



Fungsi setiap suplemen Shaklee ini adalah:

OSTEMATRIX
Membantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

Harga runcit Ostematrix ialah RM61. Hubungi saya untuk harga istimewa.

OMEGA GUARD
Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, OmegaGuard membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

Harga runcit OmegaGuard ialah RM136. Hubungi saya untuk harga istimewa.

ZINC COMPLEX
Disarankan kepada pesakit buasir tahap tinggi dimana najis keluar bersama darah dan proses membuang air besar yang sangat perit dan sukar. Zinc Complex membantu menyembuhkan luka di bahagian dubur dengan lebih cepat.

Harga runcit Zinc Complex ialah RM33. Hubungi saya untuk harga istimewa.




✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.