19.12.13

Bagaiman Omega-3 Berfungsi Menurunkan Berat Badan, Tips Kurus Tanpa Naik Mendadak


Kurus cantik menawan dengan turunkan berat badan dengan selamat?


Kajang, Puncak Saujana, omega, cinch, omega
Mahukah anda gembira dan bahagia dapat menguruskan badan dengan betul?

Mari kita pilih metabolisma pembakaran lemak sebagai salah satu alternatif untuk program pengurusan badan yang berkesan. Kenapa memilih kurus dengan cara ini? 
Jom, kita kenal dulu apakah hormon lemak ini, iaitu Leptin.

Kaitan Leptin dengan Lemak Badan


Leptin adalah hormon lemak yang memberi arahan kepada otak bila untuk makan dan bila untuk berhenti makan. Leptin juga penting untuk pemendapan lemak di dalam badan.

Oh, rupa-rupanya Leptin dihasilkan dari sel-sel lemak!

Kita perlu mengambil lemak untuk menghasilkan leptin ini yang MEMBANTU kita menghantar isyarat supaya BERHENTI MAKAN (KENYANG) ATAUPUN BERHENTI MENYIMPAN LEMAK BERLEBIHAN!

* Apabila paras Leptin tinggi di dalam badan, ia menghantar isyarat kenyang dan berhenti makan. 
* Jika paras leptin rendah, kita akan berasa lapar dan mengidam untuk makan. 

Orang yang mengalami kecelaruan leptin, (leptin disorder) ia akan makan dengan banyak tanpa kawalan.


Diet yang sihat bersama Omega-3


Objektif utama diet kita adalah pembakaran lemak untuk mendapatkan tenaga:
*Lemak yang baik membakar leptin.
*Lemak yang baik menurunkan paras leptin.

Gula yang tidak dibakar akan ditukarkan menjadi lemak tepu yang susah untuk dibakar di dalam badan. Ia akan disimpan dalam lemak. Jika kita makan gula dan lemak bersama-sama, badan akan membakar gula dan disimpan sebagai lemak.

Siapakah lemak yang baik ini? 
Asid Lemak Tak Tepu, Omega-3 adalah lemak baik yang tidak dihasilkan dalam badan manusia. Akan tetapi, kita boleh mengambil Omega-3 ini dari diet seharian.

Dengan mengambil asid lemak omega-3 yang kaya dengan EPA dan DHA, ia membantu meningkatkan rasa kenyang di dalam badan wanita yang overweight dan obes. Kajian ini telah dijalankan oleh University of Connecticut International Omega-3 Learning and Education Consortium.

KENAPA : Omega-3 meningkatkan aktiviti Leptin di dalam badan dan membuatkan anda rasa cepat kenyang.

National Institutes of Health Medline Plus melaporkan bahawa, dengan menambahkan penambahan omega-3 di dalam diet seharian seiring dengan senaman yang teratur, lemak di dalam badan akan berkurangan di samping menurunkan paras kolesterol dan juga tekanan darah tinggi.

Diet yo-yo


Ok, masalah mula timbul apabila kita telah kurus secara mendadak. 

Tahu tentang yo-yo diet? Sebenarnya badan perlukan masa untuk mengubahsuai perubahan besar yang berlaku terhadap paras leptin di dalam badan.

Contohnya anda melakukan liposuction atau pengurangan kalori secara serius (serius kalori restriction), paras Leptin akan menjunam dengan tiba-tiba. Anda akan rasa lapar, tyroid akan mengurangkan tindakbalas output badan dan kadar metabolik menurun.

Semua ini membuatkan anda naik mendadak tanpa disangka-sangka. Sebab itulah, dengan diet yang TIDAK BETUL, disebabkan leptin inilah; cara ini tidak akan membuatkan anda makan dengan kurang, malahan anda akan LESU dan kadar metabolisma menjadi semakin rendah(akan melambatkan lagi proses pengurusan badan).

Apa yang kita tidak tahu, paras Leptin adalah isu yang lebih sensitif daripada menahan lapar daripada terlebih makan (overeating). Peningkatan leptin pada situasi ini pula akan meningkatkan paras insulin.

Bagaimana untuk menurunkan berat badan secara sihat?


1.      Jaga diet, makan secara seimbang dan jangan potong kalori anda secara mendadak. 

  • Your body then senses the rush of fuel and boosts leptin levels, increasing your metablism and priming your body for fat loss. Cheating helps ease your body down to lower daily leptin levels without making it feel too starved. That way, as you lose the weight, your body adjusts and realizes that the reduced leptin levels are normal not starving. And you get to enjoy something delicious – come on, it’s a win-win!
2.      Jangan ambil makan yang mengandungi paras gula yang tinggi.

  • Gula yang tinggi akan mengurangkan sensitivity otak kepada leptin, yang menyebabkan anda akan makan dengan lebih banyak daripada isyarat yang dihantar oleh leptin. Omega-3 membantu meningkatkan aktiviti dan sensitivity Leptin ini. Mereka yang mengambil omega-3 berjaya menurunkan paras leptin di dalam badan.
3.      Tidur yang cukup 

  • Bila anda tidur dengan cukup, paras leptin akan kembali normal, jadi anda tidak akan mengidam makanan, lapar dan sebagainya. Kajian menunjukkan, tidur yang kurang dari 6jam akan merendahkan paras leptin di dalam badan, menyebabkan lapar, mengidam karbohidrat dan makanan yang menggemukkan.


KESIMPULAN CARA TINDAKAN OMEGA-3 terhadap LEPTIN :


Omega-3 membantu membakar lemak dengan membantu badan bertindakbalas dengan hormone Leptin yang menghantar isyarat kepada otak untuk mengurangkan makan (rasa kenyang). Jadi ia membantu;
  •  Leptin meningkatkan kadar metabolisma dengan meningkatkan output hormone thyroid
  • Leptin untuk membakar lemak untuk mendapatkan TENAGA

Jika badan kekurangan Leptin, badan kita akan bertindakbalas secara bertentangan dengan rasa lapar yang kerap yang menyebabkan anda akan menambahkan berat badan tanpa sedar. 

Omega Guard Shaklee yang mengandungi Omega-3 asli yang diekstrak dari perairan laut dalam membantu bertindak dengan berkesan di dalam program diet anda.


Omega-3, vitamin semulajadi, ikan laut dalam
Omega Guard Shaklee yang halal RM136 

Mengapa Omega Guard menjadi supplement pilihan?



  1. Kandungan Omega-3 nya yang tinggi, begitu juga dengan kandungan EPA dan DHA nya dan menunjukkan mengandungi minyak ikan paling tulen di dunia.
  2. Omega-3 Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam secara semulajadi, bukan sintetik bermakna kandungannya selamat terhadap organ dalaman badan
  3. Omega Guard bukan dari hati ikan, tempat pengumpulan toksin di dalam badan, dan ketumpatan Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan.
  4. Omega Guard melalui kaedah ultratatulen bergred farmaseutikal teknologi terkini untuk menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB.

Omega Guard Shaklee yang mengandungi asid lemak omega-3 diyakini boleh membantu anda di dalam program penurunan berat badan. Tidakkah anda mahu tergolong seperti mereka yang sudah berjaya ini?


Set kurus, sihat selamat semulajadi, lecithin


Cinch, Omega, alfalfa, kurus cantik, sihat
credit: healthierlife4uandme

Semoga terbuka hati anda yang mencari-cari apakah supplement yang terbaik DAN Selamat MALAHAN Berkesan untuk menurunkan berat badan ini, semestinya yang SEMULAJADI, iaitu Shaklee!

Gunakan prinsip Bakar, Buang dan Bina dan anda akan dapat hasil yang diidam2kan selama ini! 

Selamat BERJAYA KURUS DENGAN ILMU :)  
SMS @ Wassap  saya 012 3117349



✿*~ Ingin Daftar Ahli Shaklee? SMS @ Whatsapp 012 3117349 ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...