11.11.13

TIPS MEMILIH VITAMIN C YANG BAGUS

Assalam....
Dalam banyak-banyak vitamin ...vitamin apa yang paling popular? Dah tentu la vitamin c kan.... hehe.... kalau tak takkan artis dan bukan artis sanggup cucuk vitamin c untuk cantik!
Selain itu perkara paling penting bagi kita tentulah mencari sumber vitamin yang Halal.... yang ada kelulusan JAKIM atau badan yang telah diiktiraf oleh Jakim.

Macam mana nak pilih Vitamin C yang bagus? Jom baca beberapa tips di bawah. Semoga bermanfaat.



Kandungan Vitamin C Yang Bagus

Periksa label botol terlebih dahulu supaya anda tahu isi kandungan Vitamin C tersebut. Pastikan Vitamin C yang bakal anda beli dibuat daripada bahan-bahan semulajadi.



Kebanyakan Vitamin C semulajadi, mempunyai dos Vitamin C yang rendah seperti 500mg. Vitamin C yang tinggi dosnya seperti 1000mg, kebanyakan dihasilkan daripada proses kimia di makmal.



Selain itu, pastikan Vitamin C tersebut mempunyai kandungan bioflavonoidbersamanya. Sebenarnya bioflavonoid memainkan peranan penting dalam membantu penyerapan Vitamin C. Dengan kata lain, vitamin C tanpa bioflavonoid, mungkin hanya beberapa peratus kandungan yang dapat diserap dan digunakan oleh badan.


 Pelepasan Vitamin C Secara Berperingkat (Sustained Release)

Kita digalakkan mengambil Vitamin C yang bersifat Sustained Release. Namun, ramai yang masih belum jelas apakah maksud Sustained Release ini, dan apakah bezanya dengan vitamin TANPA elemen Sustained Release ini?


Baiklah, secara umumnya, apakah keistimewaan vitamin yang bersifat Sustained Release ini?


(1) Sustained (or Time) Release ialah satu proses di mana vitamin diformulasi khas agar ia dilepaskan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Dengan bahasa ringkasnya, dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu.


(2) Vitamin larut air (B-Complex dan Vitamin C) adalah seperti namanya, mudah larut di dalam air (sebab tu dinasihatkan pengambilan air yang mencukupi apabila mengambil suplemen) dan ianya tidak boleh disimpan di dalam badan.


Maka, tanpa sifat Time Release ini, vitamin larut air akan terus diserap ke dalam aliran darah dengan CEPAT, tanpa mengira berapa besar dos vitamin tersebut dan akan dilepaskan ke dalam urin (air kencing) dalam masa 2-3 jam sahaja.


(3) Sustained Release supplement boleh menawarkan kesan vitamin yang optimum, meminimumkan kehilangan vitamin dalam proses penguraian (perkumuhan) serta menstabilkan paras darah waktu siang dan malam.


Walaubagaimanapun, anda dinasihatkan untuk periksa label di botol vitamin pilihan anda kerana kebanyakan time-release vitamins hanya boleh bertahan di dalam masa 2 jam atau kurang. Maka, hampir TIADA BEZA sangat berbanding dengan tablet biasa yang pastinya jauh lebih murah berbanding vitamin yang bersifat sustained release.


Sustained Release Vita-C Plus mengandungi:

• Kandungan Vitamin C yang tinggi iaitu 1 biji Vitamin C menyamai 7 setengah biji oren.
• Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
• Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah.
• Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Oleh kerana siang tadi vit C telah kembali menggegar seluruh cawangan Shaklee maka sesiapa yang berminat untuk mendapatkannya bolehlah sms/wassap 012 3117349.

pengumuman2.... sesiapa yang nak mendaftar sebagai ahli shaklee boleh lah bagi detail peribadi anda juga... anda akan didaftarkan secara on9 setelah pembayaran dilakukan. 

Sekian...



✿*~ Klik LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

1 comment:

Hanny Abdullh said...

Vitamin shaklee memang terbaik untuk kesihatan

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...