makan anak sendiri - kejam!!!

By
Advertisement
malam jumaat baru ni seekor arnab saya telah selamat melahirkan anak-anaknya....
fuhh lega betul saya rasa.... perasaan mcmlah saya yang bersalin...kekeke
bukan apa.... melihat arnab mengandung dengan susah payah sebab perut yg berat membuatkan saya rasa kasihan pulak... dah lah arnab tu kecil je saiz tubuh badannya.
disebabkan saya takde pengalaman menjaga arnab mengandung jadi  asas kebidanan saya sebagai tuan arnab adalah zero.
bila saya lihat arnab tu menggigit bulu-bulu dibadannya hingga tercabut saya pulak yang kelang-kabut dan cemas..... kena sawan ke arnab niii??? arnab aku ni dah gila ke apa???
lalu saya cepat2 tangkap dan peluk sang arnab dan perlahan2 saya usap dia sambil mengeluarkan semula bulu-bulu yang penuh dalam mulutnya.
saya cium2 arnab itu dengan penuh kasih sayang.... kenapa niii...... jgn la cabut bulu mcm ni yee.... dan sang arnab hanya terkebil-kebil memandang muka saya.
bila sang arnab saya mengoyak kertas suratkabar yg menjadi alas sangkar dengan rakus .... saya jadi geram pulak.... bila saya tarik dia meronta2 ingin dilepaskan dan mengoyakkan kembali kertas suratkabar.
lalu saya dapat ilham..... ohhh agaknya dia nak buat sarang!
yeee.... mmg betullah tu.... kertas yg dikoyak digumpal2 dan di bawa lari dan dikumpul disatu tempat yg tersorok.... belakang mesin basuh...ngeeee!!!!
melihat kesusasahan dia membuat sarang lalu saya longgokkan kain dan kertas suratkabar depan dia.... jadi mudahlah sikit kerja dia.
adakalanya sampai terlentang kebelakang sang arnab saya ketika menggumpal kertas kedalam mulutnya yg kecil maklumlah perut dia berat.
sekali dia longgok kertas sekali dia terdampar berehat.... kemudian dia sambung semula.
Ya allah.... kesiannya.... mcm ni ke arnab nak beranak? kucing nak beranak pun tak sekecoh mcm ni.
maka malam itu gemparlah seisi rumah saya menolong sang arnab membuat sarang lalu secara otomatik sang arnab seekor ini mendapat keistimewaan tidur di dalam rumah bersama tuannya..... ( yg lain2 jgn jeles ye... nnt kalo korang beranak...korang pun akan dapat keistimewaan mcm ni)
tgh malam tak pasti pukul berapa tiba-tiba saya terjaga bila saya rasa sesuatu yg berbulu melanggar kaki saya.....(sy tidur diruang tamu sbb nak teman arnab kat dapur)  fuhhh.... nasib baik otak saya mencerna pantas.... ehhh apsal arnab ni cari aku tgh2 malam ni ekkk..... lalu saya  bangun dan buka lampu dapur kemudian sambung semula tidur....
bangun subuh barulah saya intai.... dan YEAYYYYY....... arnab saya dah selamat melahirkan anak2nya.
ada enam ekor semuanya tau..... maka riangrialah  seisi rumah menerima kehadiran arnab baru.... kekekeke


gambar ni diambil sekitar pukul 9 pagi..... tengahari bila saya tengok semula hanya tinggal 3 ekor sahaja yang hidup.... seekor mati dan jasadnya saya jumpai.... dua ekor lagi yang yang kaler hitam2 tu dah takde.... tak dapat dikesan.... kena makan kah??? waaa.... ini pilih kasih namanya.... mentang2 la hitam!!! huhuu emak apa la ko ni abun! macam la ko putih sangat!!!
ohh lupa.... nama arnab ni abun.... sekarang dah naik pangkat.... mak abun,




abun yang warna paling gelap tu.
yang cun ala2 primadona tu baby/ chebi
sebelah dia iris/kelabu
yang putih tu putih atau abang besar sekarang dah jadi bapak
lain2 tu semua betina dia seorang je jantan cuma sejak akhir2 ni iris selalu menunjukkan sikap luar alam.... ntah konpius  sungguh tuan dia... ko jantan ke betina? ngeee....

haaa..... sekarang baru saya tau kenapa arnab mencabut bulu2 dia semasa tunggu due date.....
agak2 kenapa hehehe....
takpe biar saya jawab..... sebabnya ialah supaya nnt senang baby2 arnab menyusu.... hahaha
bila teringat kebodohan itu saya tergelak lalu saya tangkap mak abun dan saya usap2 dia.... saya urut perlahan2 perutnya sesekali saya geletek putingnya.... haha rasakan ko abun! 
ohhh..... jenuh juga saya lap darah di lantai.... takpe2.... sy ni tuan yg penyayang.
lalu seperti yang saya katakan di atas td  bermastautin lah mak abun di kawasan dapur saya.... saya letak makanan dan air minum dia di situ berhampiran dengan tempat anak-anaknya. berpantanglah ko di situ ye mak abun.
cuma yg hairan mak abun tak kencing dan berak di kawasan itu.... ehhh ini pelikkkk..... sebab arnab ni adalah haiwan yang paling kuat membuang. sembelit ke apa mak abun ni....
semalam mak abun keluar berjumpa rakan2nya..... sekali saya keluar..... haaaa kauuuu..... gemuk2 sungguh tahi mak abun.... air kencingnya pula dah takde warna kuning..... jernih seperti air paip yg tumpah. makkk aiiii..... berapa lama ko menahan ni mak abun....???
kenapa la ko tak membuang je tepi mesin basuh tu.... alahaiii kesiannya mak abun.




yang ni nama dia opet....
dia ni kira yang paling adik la
comelkan....
ntahlah.... setiap kali pergi pet shop dan nampak arnab mesti hati rasa kasih dan nak beli
sebelum ni dah 3 ekor arnab saya mati
waktu tu tak tau pun yang arnab tak boleh dimandikan
sayang betul
mintak2 panjanglah umur anak-anak mak abun
nak tengok sendiri mcm mana dia membesar dari dilahirkan.




✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye...Sharing is caring ^_^ ~*✿

11 comments:

Mad Riz said...

Sapa ada masalah rambut gugur mcm MB Kedah yang baru lihat sini

D_08 said...

uiiishhh....tajuk suspen....... sekali arnab.... ermmmm...kucing dgn arnab ade sifat yg same..... suke makan anak deme sendiri....

D_08 said...
This comment has been removed by the author.
Hafizah Mohamad said...

7 thn yg lepas kak fiza pernah bela arnab sekali...camtu gak...dia cabut bulu2 dia masa nak bersalin...mula2 ingat kenapalah si rabbit ni cabut bulu dia...tgh mlm tu riuh rendah rabbit ni...rupa2nya kawan beranak...hurm...barulah kak fiza tau yg si rabbit ni akan cabut bulu bila dia nak bersalin...sekarang ni baru start bela balik...dah dekat sebulan juga la bela rabbit ni...kak fiza rabbit blh pegang lagi...tp kucing kak fiza x boleh nak pegang sbb geli...x tau la sbb apa...ha ha ha

Prince of Noob said...

comelnya arnab2 tu... btw done follow u :) - Noob

Aiyang disayang said...

kenapalah mcm tu ye.... dia tak suka agaknya

Aiyang disayang said...

kak hafizah: pegang kucing la best.... kucing lagi manja dengan tuannya.... rabbit ni kurang sikit... tapi saya tak boleh bela kucing.... tak tahan bau najis dia... hehehe

Aiyang disayang said...

tq noob...

Sid Eikin Ismail said...

Saya nk tnya rabbit sy ni yg hitam yg cabut bulu si putih knpa yee sampai gondol
Sy xtau mana 1 betina mna 1 jntan

Sid Eikin Ismail said...

Saya nk tnya rabbit sy ni yg hitam yg cabut bulu si putih knpa yee sampai gondol
Sy xtau mana 1 betina mna 1 jntan

Aiyang disayang said...

Salam eikin...
arnab jantan ada pisball ...mcm kucing jantan juga...
arnab cabut bulu bila nak beranak... sbb2 lain tak tahu pula.
sy dah tak bela arnab sejak arnab2 sy mati di makan anjing... huwaaaa

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.