14.2.13

Wanita maut akibat minum coca-cola berlebihan


WELLINGTON – Pakar jantung New Zealand mengesahakan punca utama kematian seorang wanita di negara itu disebabkan oleh habitnya yang suka minum Coca-cola dalam kuantiti yang banyak.

Natasha Harris, 30-an, meninggal dunia tiga tahun lalu mendapat serangan jantung akibat dan dilaporkan kerana mengambil minuman bergas itu sehingga 10 liter setiap hari.

Malah, wanita malang itu turut dilaporkan mengambil kafein secara berlebihan dengan jumlah gula 11 kali ganda daripada yang disyorkan setiap hari.


Pakar jantung, David Crecar berkata, pengambilan Coca-cola secara berlebihan boleh menyebabkan jantung berdegup terlalu cepat atau terlalu lambat.

“Meminum Coca-cola sebanyak 10 liter adalah sama dengan pengambilan satu kilogram gula dan 970 miligram kafein.

“Tetapi syarikat itu tidak sepatutnya dipersalahkan kerana adalah menjadi hak pengguna untuk mengambil tahu sama ada implikasi sekiranya mengambil minuman itu secara berlebihan atau dalam kadar yang sepatutnya,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Coca-cola turut mengakui bertanggungjawab terhadap perkara itu kerana kematian wanita tersebut tidak dapat dibuktikan berpunca daripada pengambilan minuman itu secara berlebihan.

Natasha yang berasal dari selatan New Zealand mengalami sakit tenat sebelum menemui ajal.

Menurut keluarganya, Natasha ketagih minum Coca-cola dan jika kehendaknya tidak dipenuhi, dia akan mula bertindak luar kawalan.

“Dia akan berlari keluar rumah untuk semata-mata bagi mendapatkan minuman itu,” kata ibu mertuanya, Vivien Hodgkinson ketika disoal dalam inkues kematian tahun lalu.

Katanya, Natasha minum minuman tersebut sepanjang hari dan giginya juga rongak akibat mengalami kerosakan serius.



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... sesiapa yg nak bertukar-tukar LINK blog sgt dialu-alukan ... dan terima kasih kerana membaca ~*✿

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...