Google+ Followers

Search This Blog

Loading...

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

PROMOSI OKTOBER KLIK GAMBAR

Sunday, 30 September 2012

Ritual Tebus Dosa Di Filipina



























✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Heboh dapat tangkap toyol. Lihat!




Jakarta Percaya atau tidak, terserah Anda. Warga Kelapa Gading mengaku menangkap makhluk halus jenis tuyul. Lelembut yang biasa bertugas mencuri uang itu ditangkap menggunakan ember berisi air dan kepiting.

Penangkapan tuyul itu dikisahkan Jejen, anak pemilik warung nasi yang menemukan tuyul, Dedi Kusmadi, pada Kamis 6 Mei 2010 lalu pada pukul 23.00 WIB.

"Disediain air dalam ember terus di dalamnya dikasih kepiting. Katanya sih buat mancing. Terus habis itu tiba-tiba sudah masuk ada ke dalam botol tuyul itu," ujar Jejen yang ditemui di Kompleks Pergudangan BGR, Jl Kelapa Gading Raya, Jakarta Utara, Rabu (19/5/2010).

Menurut Jejen, Dedi meminta bantuan anak temannya yang berusia 11 tahun yang mempunyai 'ilmu'. 

Lantas bagaimana penampakan tuyul itu? "Kecil, seperti aura, cahaya warna kuning... tapi kelihatan ada mata, ada tangan, ada kaki," jelas Jejen yang masih remaja itu.

Keluarga Jejen sendiri mengaku tak pernah kehilangan uang. Informasi yang didapatnya, tuyul itu sebelumnya 'beroperasi' di sebuah pusat belanja di Kepala Gading, yang merupakan kawasan elite di Jakarta Utara.

Penangkapan tuyul itu sempat menyedot perhatian warga sekitar. Warga berdatangan untuk menyaksikan makhluk dalam botol itu.

Lain Jejen, lain pula dengan pengakuan tetangganya, Bu Suroto, yang mengaku sering kehilangan uang sedikit demi sedikit.

"Kalau saya lumayan sering kehilangan uang, tapi dikit-dikit gitu. Misalnya tiba-tiba berkurang Rp 15 ribu," jelasnya.

Bahkan 3 hari lalu, uangnya yang disimpan di dalam dompet yang diletakkan di dalam lemari juga berkurang.

"Duit saya pertama saya hitung ada sejuta terus nggak lama, duitnya tinggal Rp 900� ribu," imbuhnya.

Bu Suroto juga mengisahkan, suaminya yang sering tidur malam di luar sering melihat anak kecil keluyuran malam-malam.
(nwk/nrl)

✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Bangkai ular sawa untuk penganjur demo Pengerang.... Jom terjah!!!




Kurang 24 jam sebelum perhimpunan menentang projek petrokimia di Johor, seorang penganjur menemui sebuah beg plastik berisi bangkai ular di depan rumahnya.

Bangkai yang kepalanya hampir terputus itu ditemui diletakkan bersama risalah yang mengajak orang ramai menyertai perhimpunan itu di Pengerang esok.

Bendahari gabungan NGO Pengerang Chua Peng Sia berkata, timbalan setiausaha kumpulan itu Goh Wan Ting ketika menjumpai beg itu tetapi tidak berani membukanya.

Goh kemudiannya menghubungi seorang lagi anggota jawatankuasa r Hong Thian Hwa untuk membantu meneliti kandungan beg itu.

"Goh hanya beritahu saya beg itu lembut dan lembab ketika disentuh.

"Apabila saya buka beg itu, ada ular sawa dan beberapa keping risalah perhimpunan," katanya.



SUMBER

✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Nakoula dipenjara bukan kerana filem anti-Islam



Dari kiri Cindy Lee Garcia, Steve Klein, Anna Gurji dan Nakoula


AKHIRNYA semalam Nakoula Basseley Nakoula dipenjarakan.

Namun jangan salah sangka. Dia bukannya dipenjarakan kerana menerbitkan filemInnocence of Muslims, tetapi di atas tuduhan melanggar syarat-syarat pengawasan atau parol kerana menipu bank.
Lelaki berusia 55 tahun dan penganut Kristian Qibti itu menjadi terkenal kerana menerbit filem anti-Islam yang mendapat kecaman seluruh dunia Islam.
Segalanya bermula pada 11 September apabila filem tersebut dimuatkan dalam Youtube milik Google Inc. sehingga menyebabkan empat rakyat AS dibunuh termasuklah Duta Amerika Syarikat (AS) ke Libya, Chris Stevens.
Tunjuk perasaan yang bertukar menjadi ganas membantah filem itu telah mencederakan berpuluh-puluh yang lain dalam beberapa siri serangan di Kedutaan AS di Tunisia, manakala di Sudan pula kedutaan AS, Jerman dan Britain diserang pada 14 September.



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Malang.... anggota penguatkuasa disembur air!

Kenderaan Jabatan Penguat kuasa MPSJ disembur air oleh seorang pemilik bengkel ketika menjalankan tindakan penguatkuasaan.

SERDANG – Rutin sepasukan anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) melaksanakan tugas bertukar malang apabila pemilik sebuah bengkel kenderaan bertindak menyemburkan air dari pili bomba ke arah mereka menyebabkan kesemuanya kebasahan, pagi Selasa lalu.

Difahamkan, insiden berlaku ketika anggota penguat kuasa sedang menulis notis amaran untuk ditampal pada cermin kenderaan diletakkan di luar premis yang didakwa menyebabkan kacau ganggu kepada orang awam.

Bagaimanapun, tindakan anggota dipercayai tidak disenangi pemilik yang kemudian mengambil saluran paip menyambungkannya dengan sebuah kenderaan bomba sukarela dan pili bomba sebelum bertindak menyembur air ke arah anggota.

Tidak cukup dengan itu, pemilik bengkel itu juga dikatakan memancutkan air ke dalam van milik Jabatan Penguat Kuasa MPSJ dipercayai bagi menghalau dan menghalang kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT) itu daripada melaksanakan tugas.

Pengarah Jabatan Penguat kuasa MPSJ, Ahmad Hasan berkata, anggotanya ke bengkel terletak di Taman Seri Serdang itu selepas menerima aduan mengatakan tempat itu banyak kereta buruk yang menghalang laluan.

Katanya, anggotanya kemudian datang menyiasat aduan dan mendapati terdapat banyak kereta buruk di kawasan berkenaan.

Beliau berkata, penerangan mengenai kesalahan diberi kepada pekerja bengkel sebelum notis amaran ditulis anggota untuk ditampal di kenderaan yang menimbulkan kacau ganggu kepada orang awam.

“Ketika sedang menulis notis itu, pemilik bengkel yang juga dipercayai anggota pasukan beruniform sukarela bertindak menyemburkan air daripada pili bomba kepada anggota penguat kuasa hingga menyebabkan kesemua mereka basah.

“Susulan kejadian, anggota membuat laporan di Balai Polis Serdang,” katanya itu bukan kejadian pertama anggotanya diserang apabila baru-baru ini sepasukan anggota yang membuat serbuan di sebuah premis dikepung dan hampir diserang sekumpulan warga Myanmar bersenjatakan parang dan batang besi. SH


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Saturday, 29 September 2012

Anakku Hidup Sekali Biar Bererti - Nyawa tiada di kedai spare part!



Anakku Hidup Sekali Biar Bererti

best juga kandungan buku ni walau baru baca sedikit kat SINI . Buku ni penuh dengan nasihat dan pesanan untuk anak-anak tentang akhlak...tentang aurat dsb. Sedih tengok anak-anak yang hidup tersasar jauh dari landasan Islam.

Nak kongsi satu cerita yang berlaku kat sini (kaw, sy tinggal) Baru-baru ni seorang remaja telah meninggal dunia akibat dilanggar oleh sebuah lori. Kejadian tersebut pada waktu pagi dan remaja lelaki tersebut berumur 17 tahun. Mula-mula dengar cerita rasa sedih.... Tapi bila jiran-jiran bercerita tentang perilaku buruk remaja terbabit yang sering membuat onar dan bising hingga mengganggu jiran-jiran dan adakala jika ditegur kereta pula yang jadi mangsa balas dendam rasa kasihan mula terpadam. 

Yang paling tidak sedap didengar cerita tragedi yang meragut nyawanya itu berpunca dari sikap remaja terbabit yang hendak menunjuk lagak di jalan raya.... kata kawan2 yang mengenali,  arwah di katakan berdiri di atas motosikal untuk menumbuk pemandu lori (puncanya tidak tahu) menyebabkan lori tersebut menghimpit ke tepi  dan arwah hilang kawalan lalu terjatuh di atas jalan menyebabkan beliau digilis.

Ya Alah bila dengar kisah yg diceritakan rasa gigil badan ni..... kenapa nak.... kenapa nak tunjuk kuat sangat.... dan ditempat yg salah pula tu. Adakah kerana sudah terbiasa dengan perangai samseng macam tu maka rasa diri tu kuat sangat.... nyawa tak ada dijual kat kedai spare part dikkk.... tolonglah adik2... anak2 semua.... tolong hargai hidup kalian. Hidup hanya sekali.... jangan biarkan hidup diselubungi sumpah seranah jiran tetangga yang marah dengan kelakuan buruk tu. Jangan sampai orang mendoakan yang buruk-buruk kerana bila Allah memakbulkan doa-doa orang yang teraniaya maka diri sendirilah yang menanggung akibatnya. Ya Allah...... ku coretkan kisah ini bukan untuk mangaibkan arwah tapi ambillah secebis pengajaran terutama buat anak-anak remaja semua.

Ingat ye adik2.... hidup sekali biar bererti!!!












✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

yaaayyyy...... gula naik harga!!!



esok tu maknanya hari ini.

terima kasih kerajaan kerana prihatin masalah rakyat
terima kasih yang tak terhingga sebab ambil berat kesihatan rakyat jelata
yaaayyyyy
lepas ni suami-suami boleh senyum lebar sebab belanja dapur dapat dikurangkan 
suri rumah pula boleh la menabung untuk membeli gelang emas
yaaaayyyy
mamakkkk....teh tarik kurang manis satuuuuu......

bila gula naik harga maknanya barang2 makanan yang guna gula pun bakal naik harga ini sgt menjimatkan perbelanjaan.....
kalau dulu teh ais kat warung paling dekat kat rumah ni sehinggit lapan puluh sen sebungkus tapi lepas raya naik harga kepada dua hinggit lepas belanjawan ni berapa la agak-agaknya ekkk.....
teh ais kan pakai susu pekat manis
susu pekat manis pulak kan pakai gula
nampaknya kena la aku bancuh sendiri je teh ais kat rumah ekekeke
tapiiiii
tang rasa tu nnt ada sikit kurengggg huuuhuuu
benciiiikkkk!!!





✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Anak kecil tercampak keluar dari kereta - video


Saksikan video bawah ini.



Fuhh..... nasib baik tak ada kenderaan lain yang langgar anak kecil tersebut.
Nampak sangat ini kecuaian ibubapa yang tidak meng'lock' pintu kereta dan membiarkan anak kecil duduk dibelakang sendirian.
Ni lah sebabnya kenapa child seat direka dan dijual ye ibu2....bapak2 sekalian.
Sekurang-kurangnya kalau anak tersebut diletak dalam child seat tak adalah sampai terpelanting keluar macam tu.
So pasni ingat ye mak2... bapak2 semua.....lock pintu kereta!!!






✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Friday, 28 September 2012

Subhanallah... kalimah Allah terbentuk pada senduk nasi novelis Alaf 21


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. 
Selawat dan salam kepada junjungan Besar, Nabi Muhammad saw dan Rasul terakhir.

Kebelakangan ini selalu sahaja kita jumpa pelbagai peristiwa, kejadian dan perkara pelik serta ajaib yang boleh kita lihat dihadapan mata kita sendiri atau yang disiarkan  di dalam media atau internet.

Pagi tadi ketika melayari fb, ada ternampak sekeping gambar yang dipostkan oleh seorang rakan iaitu novelis Raihan Zaffya di wall beliau.
Masyaallah...... boleh dilihat dengan jelas tertera kalimah Allah pada objek besi yang pada mulanya saya sangkakan kuali.

Jom kita lihat sama-sama


Alhamdulillah dengan  izin Allah dan juga dengan keizinan  tuan empunya gambar maka  saya kongsikan di sini satu kejadian yang aneh yang baru sahaja terjadi semalam.

Menurut Puan Raihan senduk nasi itu dah lama tapi kalimah itu baru sahaja muncul pada malam semalam lihat SINI.

Bagi menghormati Asma ul- 'azam itu beliau akan menyimpannya sebagai kenang-kenangan dan menganggapnya sebagai suatu peristiwa yang mengkagumkan terjadi dalam hidupnya.

Bagi umat Islam, perkara aneh dan ajaib bukan sekadar kepelikan sahaja, tetapi jika kita melihatnya dengan iman dan taqwa, boleh mendekatkan hati kita dengan Allah dan mendorong kita untuk memperbaiki diri menjadi seorang yang bertaqwa.

Firman Allah SWT
surah Ali Imran ayat 190-191
" Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan silih berganti malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal, (iaitu) orang yang (sentiasa) mengingati Allah sambil ia berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan akan penciptaan langit dan bumi, lalu berkata: Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia..." SUBHANALLAH......!!!


Entri berkaitan Raihan Zaffya



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Thursday, 27 September 2012

Fenomena Aneh : Lautan Buih Menyelubungi Aberdeen, Scotland - Video







A woman makes her way through South Square in Fittie on the coast at Aberdeen, that has been covered in a thick sea foam after flooding from the North sea

Aberdeen




Pagi itu penduduk kawasan Footdee, Aberdeen, Scotland terbangun dengan perasaan terkejut, melihat desa mereka diselimuti buih putih, tapi itu bukan salji. Jalanan bagai lautan buih yang tebalnya sehingga hampir menutupi rumah. Kereta yang diletakkan, bangunan, dan tanaman semuanya nampak putih, seperti baru dilanda badai salju.

Anjing-anjing kesayangan menggonggong, nampak senang dan tertarik dengan pemandangan fenomena hamparan buih. Orang-orang sempat terpukau, sebelum menyedari busa itu mengganggu aktiviti. 


Mengejutkan : Wanita lahirkan bayi dengan kaki kambing dan tanpa leher




Subhanallah!! Kejadian aneh apabila bayi lahir dengan kaki kambing dan tiada tengkuk tersiar dari berita terbaru dari Jigawa,utara barat Nigeria di mana seorang wanita didakwa telah melahirkan makhluk dibawah – bayi tanpa leher jelas dan dengan kaki kambingnya.

Akhbar Mesir terbit karikatur ‘lawan’ majalah Perancis hina Nabi



Satu lagi karikatur dibawa akhbar Al-Watan.


Salah satu daripada 13 karikatur dibawa oleh akhbar Mesir, Al-Watan. – Foto ihsan BBC

KAHERAH - Akhbar Mesir mula melancarkan kempen membalas karikatur majalah Perancis, Charlie Hebdo yang menghina Nabi Muhammad SAW minggu lalu.

Laporan BBC menyebut Al-Watan menerbitkan 13 karikatur kelmarin di bawah slogan "Lawan karikatur dengan karikatur".

Salah satunya menunjukkan pemandangan Menara Pusat Dagangan Dunia (WTC) terbakar dengan kapsyen berbunyi "Kaca mata Barat bagi dunia Islam".

Majalah Charlie Hebdo menyiarkan karikatur susulan klip video yang dimuat naik menerusi YouTube awal bulan ini.

Hampir 60 orang dilaporkan terbunuh dalam protes ganas membantah filem Innocence of Muslims dan karikatur majalah itu.

Protes membantah filem itu tercetus di Mesir dan Libya pada 11 September lalu.

Al-Watan dilaporkan memperuntukkan 12 muka surat untuk membalas kandungan dibawa Charlie Hebdo. Karikatur-karikatur dimuatkan dalam dua halaman penuh.

Seksyen itu juga menyertakan artikel ditulis oleh penulis-penulis sekular popular, antaranya Pengarah Penyelidikan Carnegie Middle East Centre, Amr Hamzawi dan Mufti Besar Mesir, Ali Gomaa.

Laporan BBC juga menyebut bahawa pembaca-pembaca Al-Watan, yang kritikal ke atas Presiden Mesir, Mohammed Mursi, memberi reaksi positif dengan memuji idea tersebut.

http://www.sinarharian.com.my/global/akhbar-mesir-terbit-karikatur-lawan-majalah-perancis-hina-nabi-1.88595


✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Wednesday, 26 September 2012

CATATAN PERISTIWA BERDARAH DI SEMPORNA

Photo: CATATAN PERISTIWA BERDARAH DI SEMPORNA

Hari itu, 29 April, 1954, hari yang paling malang bagi penduduk Semporna. Hari yang paling celaka, yang mengorbankan nyawa dan harta benda. Malah ada yang dicabul kehormatan, dirogol dan diperkosa.

Tarikh hitam itu masih kekal dalam ingatan penduduk yang menyaksikan peristiwa berdarah akibat perbuatan ganas mundu-mundu (lanun-lanun) yang datangnya entah dari mana.
Pekan Semporna yang terletak di pinggir laut itu sepertimana biasa, aman dan damai. Petang itu, udara menghembus nyaman dari laut yang biru yang tenang itu.

Padang bola sepak yang terletak berhampiran dengan Balai Polis Semporna itu telahpun dipenuhi oleh peminat-peminat bolasepak yang saban petang punya pengunjungnya. Mereka bermain dengan begitu seronok sekali. Beberapa anggota polis juga turut bermain untuk mengeluarkan peluh di samping memupuk hubungan baik dengan masyarakat setempat.

Balai Polis Semporna yang terletak di bawah Kawalan Ketua Polis Daerah (OCPD) Lahad Datu mempunyai keanggotaan 7 orang sahaja. Ketua Polis Balai (OCS)- nya ialah Sarjan Sagar Singh. Perhubungan antara Balai Polis Semporna dengan ibu pejabat daerahnya di Lahad Datu hanya menerusi radio wireless dan jalan laut sahaja yang memakan masa lebih kurang 10 jam perjalanan.

Peristiwa berdarah itu masih segar dalam ingatan Encik Bullah Ganggal, bekas pegawai polis yang baru bersara dengan pangkat Penolong Penguasa Polis (ASP). En.Bullah, keturunan Kadazan, semasa kejadian itu bertugas di balai polis tersebut dengan pangkat Detektif Lans Koperal.

“Segala-galanya bermula pada jam 5.30 petang. Pada masa itu penduduk-penduduk Semporna sedang berehat setelah kembali dari menangkap ikan.” En.Bullah Ganggal memulakan ceritanya.
“Para pemuda pula sedang seronok bermain bola. Ia turut berada berhampiran padang bola itu. Tiba-tiba bunyi tembak bertalu-talu dari arah jeti yang tidak jauh dari situ”, katanya.
“Orang di pekan dan di padang itu lari bercempera sambil berteriak, mundu! mundu! (lanun! Lanun!) cepat lari. Masing-masing mencari tempat perlindungan".

“Melihatkan keadaan kelam-kabut dan serangan mengejut lanun itu, Sarjan Sagar Singh segera memerintahkan orang-orangnya bersiap sedia. Ia memerintahkan saya membawa isteri dan anak-anak anggota polis Semporna berlindung di balai. Ini disebabkan keadaan di balai itu lebih selamat kerana adanya pagar berduri dan segala senjatapi serta peluru ada di sana".

L/Kpl Bullah Ganggal segera bertindak dengan menjerit memanggil semua isteri dan anak-anak polis untuk mengikutnya ke balai.
“Belum sempat isteri-isteri dan anak-anak polis itu saya lindungkan di balai, saya lihat dari celah-celah lubang berek kami, lanun-lanun yang ramainya tidak kurang 50 hingga 70 orang itu telahpun hampir dengan Balai Polis Semporna. Mereka berpecah kepada dua kumpulan. Satu kumpulan mara ke balai polis satu lagi ke arah bot jabatan hutan”.

Sementara itu di balai polis, Sarjan Sagar Singh dengan dibantu oleh orang-orangnya iaitu PC 442 Sulaiman dan PC Jambuan memuntahkan peluru ke arah lanun-lanun yang begitu ramai itu. Sarjan Sagar Singh dan orang-orangnya sekali-kali tidak mahu menyerah kalah kepada lanun-lanun itu sekalipun terpaksa mengorbankan nyawa mereka.

Sambil memuntahkan peluru ke arah balai yang dipertahankan bermati-matian oleh Sarjan Sagar Singh itu, lanun itu memusnahkan alat-alat hubungan wireless di luar balai itu. Dengan itu hubungan Balai Polis Semporna dengan Ibu Pejabat Daerah Polis Lahad Datu TERPUTUS.

“Kita mesti pertahankan balai ini hingga ke titisan darah terakhir. Biar putih tulang, jangan putih mata”, kata Sagar Singh kepada dua orang anggotanya dengan penuh semangat. Mereka terus melawan dengan beraninya.

En.Bullah Ganggal yang ditugaskan melindungi isteri dan anak-anak polis tidak dapat berbuat apa-apa kerana pada masa itu senjata tiada di tangannya. Kalau dia keluar tanpa senjata tentu seperti menyerah diri tanpa berlawan. Ia melihat bagaimana rakannya PC Jambuan yang kehabisan peluru ditikam dengan barung (parang) oleh lanun-lanun itu. Ia dibunuh dengan kejam sekali di mana perutnya diburaikan.

Akhirnya kerana kehabisan peluru dan lanun-lanun yang ramai itu bersenjatakan senjata-senjata automatik, maka Sarjan Sagar Singh dan dua orang anggotanya terkorban. L/Kpl Bullah Ganggal cuba untuk keluar dari tempat persembunyian untuk memberi bantuan tetapi dihalang oleh permintaan isteri Sjn.Sagar dan isteri-isteri anggota polis yang lain supaya jangan pergi dan melindungi mereka di situ.

Bila saja lanun-lanun itu mendapati Sjn Sagar dan orang-orangnya terkorban , mereka lalu merempuh ke dalam balai polis. Bilik radio polis dipecah dan alat-alatnya dimusnahkan. Mereka juga memecahkan bilik besi tempat menyimpan senjatapi dan peluru lalu merampasnya.

Lanun-lanun itu semakin menganas. Senjatapi mereka ditembak ke sana ke mari. Mereka terus menggeledah seluruh rumah dan kedai di pekan Semporna.

“Apa yang saya dengar lepas itu ialah teriakan dan jeritan minta tolong oleh mangsa-mangsa lanun-lanun yang jahat itu. Mereka bukan sahaja merompak, mengambil apa sahaja barang-barang berharga, makanan, malah mereka juga merogol wanita dan anak dara. Mereka sungguh kejam dan tidak berkeperimanusiaan langsung”, Kata En.Bullah dengan perasaan amat geram. “Apakan daya masa itu saya tidak bersenjata dan memikirkan pula keselamatan anak isteri anggota-anggota polis. Saya kesal tidak dapat membantu kawan-kawan saya yang gugur sebagai perwira negara".

“Lanun-lanun celaka itu telah bermaharajalela selama 3 jam iaitu dari jam 5.30 hingga 8.30 malam di pekan Semporna. Mereka melakukan pelbagai dosa yang tidak dapat diampun", terang beliau lagi.

Menurut En.Bullah ia tidak tahu dari mana datangnya lanun-lanun itu tetapi ia mengagakkan dari percakapannya adalah dari Seberang (Filipina).

Selama 3 jam Semporna telah menjadi neraka. Lanun-lanun bertindak sewenang-wenangnya kerana tiada siapa berani melawannya. Akibatnya, Semporna musnah semacam diserang garuda, menjadi padang jarak padang tekukur. Setelah lanun-lanun itu puas memuaskan hawa nasfu, mereka segera menghilangkan diri di lautan luas dengan kumpit-kumpit (perahu) yang dilengkapi dengan motosangkut laju.

“Bila mendapati lanun-lanun itu berlalu, saya dan anak isteri anggota-anggota polis keluar dari tempat persembunyian di berek polis itu. Betapa sedih hati saya melihatkan rakan-rakan saya, Sjn Sagar, PC Jambuan, PC Gimun terkorban. Mayat mereka yang berlumuran darah itu dipeluk dan ditangisi oleh anak dan isteri masing-masing. Saya turut menitiskan air mata melihatkan peristiwa itu. Hingga hari ini ianya kekal dalam ingatan saya,” ceritanya lagi.

L/Kpl Bullah segera mengambilalih tugas Ketua Polis Balai. Didapatinya dua orang anggotanya masih hidup. Mereka itu sedang bermain bola ketika lanun menyerang. Oleh kerana tidak sempat lari ke balai, mereka terpaksa bersembunyi.

Setelah menguruskan mayat empat orang rakannya L/Kpl Bullah terus berbincang dengan Ketua Anak Negeri (Penghulu) Semporna, Panglima Jakarullah yang telahpun tiba di balai bersama-sama orangnya.

Dengan bantuan mereka, dia membuat rondaan di sekitar bandar Semporna untuk mengumpul mayat dan memberi pertolongan kepada orang yang cedera akibat kekejaman lanun-lanun tadi. Hasilnya mereka menemui mayat seorang pegawai hutan British, seorang pekedai Cina (tukang jahit) dan seorang pemuda Bajau Semonul. Mayat -mayat itu dibawa ke balai polis untuk diuruskan.

L/Kpl Bullah seterusnya mengadakan perbincangan dengan Panglima Jakarullah dan orang-orangnya pada malam kejadian itu. Mereka mengambil keputusan untuk menhantar dua orang awam ke Lahad Datu bagi membawa pembantu hospital Harry Chew dan Lian Chap Yit yang luka parah mendapat rawatan. Di samping itu mereka juga diarahkan meminta bantuan segera dari KPD Lahad Datu yang tidak dapat dihubungi menerusi wireless radio.

Pada malam itu L/Kpl, Bullah dan Panglima Jakarullan serta orang-orangnya mengambil keputusan untuk berjaga dan berwaspada bagi menentang lanun-lanun yang mungkin datang sekali lagi.
Petang esoknya, 30hb, Mac barulah rombongan yang diketuai oleh Pegawai Daerah Lahad Datu, Mr.Dalimore dan Ketua Polis Daerah (OCPD), Mr.W.R.H. Roberts tiba untuk menyaksikan pekan Semporna yang hampir menjadi padang jarak padang tekukur itu.

Peristiwa ngeri itu amat menakutkan penduduk-penduduk Semporna. Ada di antara mereka yang lari bersembunyi tidak mahu balik ke rumah beberapa hari kerana takutkan lanun mengganas lagi. Seorang kakitangan kerajaan yang bertugas di Semporna, ketika kejadian itu terus jadi 'gagap' hingga ke hari ini kerana terlampau terkejut, gamam dan ketakutan.

Sumber: Berita Bukit Aman, 1983.


Hari itu, 29 April, 1954, hari yang paling malang bagi penduduk Semporna. Hari yang paling celaka, yang mengorbankan nyawa dan harta benda. Malah ada yang dicabul kehormatan, dirogol dan diperkosa.

Tarikh hitam itu masih kekal dalam ingatan penduduk yang menyaksikan peristiwa berdarah akibat perbuatan ganas mundu-mundu (lanun-lanun) yang datangnya entah dari mana.
Pekan Semporna yang terletak di pinggir laut itu sepertimana biasa, aman

 dan damai. Petang itu, udara menghembus nyaman dari laut yang biru yang tenang itu.

Padang bola sepak yang terletak berhampiran dengan Balai Polis Semporna itu telahpun dipenuhi oleh peminat-peminat bolasepak yang saban petang punya pengunjungnya. Mereka bermain dengan begitu seronok sekali. Beberapa anggota polis juga turut bermain untuk mengeluarkan peluh di samping memupuk hubungan baik dengan masyarakat setempat.

Balai Polis Semporna yang terletak di bawah Kawalan Ketua Polis Daerah (OCPD) Lahad Datu mempunyai keanggotaan 7 orang sahaja. Ketua Polis Balai (OCS)- nya ialah Sarjan Sagar Singh. Perhubungan antara Balai Polis Semporna dengan ibu pejabat daerahnya di Lahad Datu hanya menerusi radio wireless dan jalan laut sahaja yang memakan masa lebih kurang 10 jam perjalanan.

Peristiwa berdarah itu masih segar dalam ingatan Encik Bullah Ganggal, bekas pegawai polis yang baru bersara dengan pangkat Penolong Penguasa Polis (ASP). En.Bullah, keturunan Kadazan, semasa kejadian itu bertugas di balai polis tersebut dengan pangkat Detektif Lans Koperal.

“Segala-galanya bermula pada jam 5.30 petang. Pada masa itu penduduk-penduduk Semporna sedang berehat setelah kembali dari menangkap ikan.” En.Bullah Ganggal memulakan ceritanya.
“Para pemuda pula sedang seronok bermain bola. Ia turut berada berhampiran padang bola itu. Tiba-tiba bunyi tembak bertalu-talu dari arah jeti yang tidak jauh dari situ”, katanya.
“Orang di pekan dan di padang itu lari bercempera sambil berteriak, mundu! mundu! (lanun! Lanun!) cepat lari. Masing-masing mencari tempat perlindungan".

“Melihatkan keadaan kelam-kabut dan serangan mengejut lanun itu, Sarjan Sagar Singh segera memerintahkan orang-orangnya bersiap sedia. Ia memerintahkan saya membawa isteri dan anak-anak anggota polis Semporna berlindung di balai. Ini disebabkan keadaan di balai itu lebih selamat kerana adanya pagar berduri dan segala senjatapi serta peluru ada di sana".

L/Kpl Bullah Ganggal segera bertindak dengan menjerit memanggil semua isteri dan anak-anak polis untuk mengikutnya ke balai.
“Belum sempat isteri-isteri dan anak-anak polis itu saya lindungkan di balai, saya lihat dari celah-celah lubang berek kami, lanun-lanun yang ramainya tidak kurang 50 hingga 70 orang itu telahpun hampir dengan Balai Polis Semporna. Mereka berpecah kepada dua kumpulan. Satu kumpulan mara ke balai polis satu lagi ke arah bot jabatan hutan”.

Sementara itu di balai polis, Sarjan Sagar Singh dengan dibantu oleh orang-orangnya iaitu PC 442 Sulaiman dan PC Jambuan memuntahkan peluru ke arah lanun-lanun yang begitu ramai itu. Sarjan Sagar Singh dan orang-orangnya sekali-kali tidak mahu menyerah kalah kepada lanun-lanun itu sekalipun terpaksa mengorbankan nyawa mereka.

Sambil memuntahkan peluru ke arah balai yang dipertahankan bermati-matian oleh Sarjan Sagar Singh itu, lanun itu memusnahkan alat-alat hubungan wireless di luar balai itu. Dengan itu hubungan Balai Polis Semporna dengan Ibu Pejabat Daerah Polis Lahad Datu TERPUTUS.

“Kita mesti pertahankan balai ini hingga ke titisan darah terakhir. Biar putih tulang, jangan putih mata”, kata Sagar Singh kepada dua orang anggotanya dengan penuh semangat. Mereka terus melawan dengan beraninya.

En.Bullah Ganggal yang ditugaskan melindungi isteri dan anak-anak polis tidak dapat berbuat apa-apa kerana pada masa itu senjata tiada di tangannya. Kalau dia keluar tanpa senjata tentu seperti menyerah diri tanpa berlawan. Ia melihat bagaimana rakannya PC Jambuan yang kehabisan peluru ditikam dengan barung (parang) oleh lanun-lanun itu. Ia dibunuh dengan kejam sekali di mana perutnya diburaikan.

Akhirnya kerana kehabisan peluru dan lanun-lanun yang ramai itu bersenjatakan senjata-senjata automatik, maka Sarjan Sagar Singh dan dua orang anggotanya terkorban. L/Kpl Bullah Ganggal cuba untuk keluar dari tempat persembunyian untuk memberi bantuan tetapi dihalang oleh permintaan isteri Sjn.Sagar dan isteri-isteri anggota polis yang lain supaya jangan pergi dan melindungi mereka di situ.

Bila saja lanun-lanun itu mendapati Sjn Sagar dan orang-orangnya terkorban , mereka lalu merempuh ke dalam balai polis. Bilik radio polis dipecah dan alat-alatnya dimusnahkan. Mereka juga memecahkan bilik besi tempat menyimpan senjatapi dan peluru lalu merampasnya.

Lanun-lanun itu semakin menganas. Senjatapi mereka ditembak ke sana ke mari. Mereka terus menggeledah seluruh rumah dan kedai di pekan Semporna.

“Apa yang saya dengar lepas itu ialah teriakan dan jeritan minta tolong oleh mangsa-mangsa lanun-lanun yang jahat itu. Mereka bukan sahaja merompak, mengambil apa sahaja barang-barang berharga, makanan, malah mereka juga merogol wanita dan anak dara. Mereka sungguh kejam dan tidak berkeperimanusiaan langsung”, Kata En.Bullah dengan perasaan amat geram. “Apakan daya masa itu saya tidak bersenjata dan memikirkan pula keselamatan anak isteri anggota-anggota polis. Saya kesal tidak dapat membantu kawan-kawan saya yang gugur sebagai perwira negara".

“Lanun-lanun celaka itu telah bermaharajalela selama 3 jam iaitu dari jam 5.30 hingga 8.30 malam di pekan Semporna. Mereka melakukan pelbagai dosa yang tidak dapat diampun", terang beliau lagi.

Menurut En.Bullah ia tidak tahu dari mana datangnya lanun-lanun itu tetapi ia mengagakkan dari percakapannya adalah dari Seberang (Filipina).

Selama 3 jam Semporna telah menjadi neraka. Lanun-lanun bertindak sewenang-wenangnya kerana tiada siapa berani melawannya. Akibatnya, Semporna musnah semacam diserang garuda, menjadi padang jarak padang tekukur. Setelah lanun-lanun itu puas memuaskan hawa nasfu, mereka segera menghilangkan diri di lautan luas dengan kumpit-kumpit (perahu) yang dilengkapi dengan motosangkut laju.

“Bila mendapati lanun-lanun itu berlalu, saya dan anak isteri anggota-anggota polis keluar dari tempat persembunyian di berek polis itu. Betapa sedih hati saya melihatkan rakan-rakan saya, Sjn Sagar, PC Jambuan, PC Gimun terkorban. Mayat mereka yang berlumuran darah itu dipeluk dan ditangisi oleh anak dan isteri masing-masing. Saya turut menitiskan air mata melihatkan peristiwa itu. Hingga hari ini ianya kekal dalam ingatan saya,” ceritanya lagi.

L/Kpl Bullah segera mengambilalih tugas Ketua Polis Balai. Didapatinya dua orang anggotanya masih hidup. Mereka itu sedang bermain bola ketika lanun menyerang. Oleh kerana tidak sempat lari ke balai, mereka terpaksa bersembunyi.

Setelah menguruskan mayat empat orang rakannya L/Kpl Bullah terus berbincang dengan Ketua Anak Negeri (Penghulu) Semporna, Panglima Jakarullah yang telahpun tiba di balai bersama-sama orangnya.

Dengan bantuan mereka, dia membuat rondaan di sekitar bandar Semporna untuk mengumpul mayat dan memberi pertolongan kepada orang yang cedera akibat kekejaman lanun-lanun tadi. Hasilnya mereka menemui mayat seorang pegawai hutan British, seorang pekedai Cina (tukang jahit) dan seorang pemuda Bajau Semonul. Mayat -mayat itu dibawa ke balai polis untuk diuruskan.

L/Kpl Bullah seterusnya mengadakan perbincangan dengan Panglima Jakarullah dan orang-orangnya pada malam kejadian itu. Mereka mengambil keputusan untuk menhantar dua orang awam ke Lahad Datu bagi membawa pembantu hospital Harry Chew dan Lian Chap Yit yang luka parah mendapat rawatan. Di samping itu mereka juga diarahkan meminta bantuan segera dari KPD Lahad Datu yang tidak dapat dihubungi menerusi wireless radio.

Pada malam itu L/Kpl, Bullah dan Panglima Jakarullan serta orang-orangnya mengambil keputusan untuk berjaga dan berwaspada bagi menentang lanun-lanun yang mungkin datang sekali lagi.
Petang esoknya, 30hb, Mac barulah rombongan yang diketuai oleh Pegawai Daerah Lahad Datu, Mr.Dalimore dan Ketua Polis Daerah (OCPD), Mr.W.R.H. Roberts tiba untuk menyaksikan pekan Semporna yang hampir menjadi padang jarak padang tekukur itu.

Peristiwa ngeri itu amat menakutkan penduduk-penduduk Semporna. Ada di antara mereka yang lari bersembunyi tidak mahu balik ke rumah beberapa hari kerana takutkan lanun mengganas lagi. Seorang kakitangan kerajaan yang bertugas di Semporna, ketika kejadian itu terus jadi 'gagap' hingga ke hari ini kerana terlampau terkejut, gamam dan ketakutan.

Sumber: Berita Bukit Aman, 1983.



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Nak Tahu Macam Mana ‘Awang Hitam’ Kelentong Kita? PDRM Ada Jawapannya.


Ibu Pejabat Polis Bukit Aman ada mengeluarkan panduan khas mengenai penipuan yang sering dilakukan warga Afrika kepada penduduk negara ini.
Dalam erti kata lain, kalau anda dihampiri warga Afrika yang menggunakan taktik seperti mana yang dinyatakan itu, berhati-hatilah supaya anda tidak menjadi mangsa mereka.

Modus operandi
a. Mangsa berkenalan dengan saspek melalui internet
(chatting/ e-mail)
b. Saspek dan mangsa akan menjadi mesra dan sentiasa berhubung melalui internet dimana saspek akan membuat mangsa mempercayainya samada dalam cinta, persahabatan atau sesuatu urusan perniagaan / pelaburan sebelum menjanjikan sesuatu kepada mangsa.
c. Setelah dapati mangsa mempercayainya, saspek memberitahu akan menghantar barangan cenderahati seperti laptop, barang kemas, mata wang asing atau modal pelaburan / perniagaan melalui perkhidmatan kourier kepada mangsa.
d. Mangsa akan dihubungi oleh saspek yang menyamar sebagai pegawai kastam KLIA atau pekerja syarikat kourier dan diminta masukkan sejumlah wang ke dalam akaun bank yang diberikan oleh saspek sebagai wang proses penghantaran. Setelah wang dimasukkan, mangsa tidak menerima barangan seperti yang dijanjikan dan saspek tidak dapat dihubungi lagi.
e. Kebanyakan saspek kes ini telah menggunakan akaun bank orang lain.
Jumlah kes penipuan African scam (penipuan melalui email) yang dilaporkan pada tahun 2012 (Januari hingga Ogos) ialah 41 kes.
Nasihat :
Orang ramai dinasihat supaya jangan mempercayai hubungan percintaan / perniagaan di dalam dunia siber tanpa pernah menjumpai. Jangan tamak apabila ditawarkan barangan atau bungkusan yang ditawarkan oleh saspek kononnya barangan kemas dan wang tunai. – Facebook PDRM



✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Love bite menyebabkan lumpuh. Baca!!!



Bahaya love bite - boleh menyebabkan lumpuh


BAHANA GIGITAN CINTA

Menurut Daily Mail, seorang wanita berusia 44 tahun telah lumpuh selepas terkena serangan sakit jantung akibat daripada lovebite yang di lakukan oleh kekasihnya. Wanita itu (nama tidak dinyatakan) dimasukkan ke sebuah hospital di Auckland apabila mendapati dia tidak mampu menggerakkan tangan kirinya selepas kejadian itu. Pada mulanya, para doktor mengesyaki wanita itu telah terkena serangan sakit jantung. Walaupun mereka tidak mengetahui punca sebenar penyakit wanita itu pada awalnya. Mereka kemudiannya, memeriksa wanita itu dan menjumpai kesan lovebite dibadannya. Dan dari kesan lovebite tu, mereka dapat tahu apa punca serangan sakit jantung tersebut.

Sebenarnya lovebite yang terhasil tu, menyebabkan pembuluh darah rosak dan mengakibatkan pembentukan darah beku. Darah yang telah beku tadi mengalir ke jantung dan boleh menyebabkan strok! So, hati hati lah semasa bersama pasangan masing masing. Jangan sampai lupa diri, nanti ada yang merana baik lelaki atau perempuan. Jangan disebabkan expressi cinta, ada yang maut.

kopi n pasta  dr fb




baiklah...mari hilangkan kerisauan dengan menonton video nih....hahahaha...lawakkk....kehkehkehkehhh





✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

Eiiii.... gediknya!

tengok sebelah mata cukup....
isk....isk...iskkkk


Saksikan bagaimana ahli-ahli wanita Umno/BN  meraikan sambutan merdekaraya dengan berjoget sakan..




✿*~ Kalau suka entry ni, sila tekan LIKE ye... ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

Daripada Mu'awiyah r.a.,katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan." (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)
~Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan… (Al-Maaidah 5:8)
''Aku Mencintai Orang Yang Soleh, Walaupun Aku Bukan Daripada Kalangan Mereka, Aku Membenci Orang Yang Melakukan Maksiat, Sekalipun Aku Pernah Melakukannya.''

(Imam As Syafie)
”... maka bertawakal lah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika ALLAH menolong kamu, maka tiada seseorang pun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah ALLAH (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada ALLAH jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan" (Imam Hasan Al-Basri)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..

tanpa mereka siapalah saya....:))

dr 11 /03/2011