Google+ Followers

Search This Blog

Loading...

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

PROMOSI OKTOBER KLIK GAMBAR

Tuesday, 31 January 2012

Gempar, Ular Besar Ni Ditemui Di Malaysia?


Photograph purporting to show a 55ft snake found in a forest in Malasia has become an internet sensation.
serpiente gigante
The thread claimed the snake was one of two enormous boas found by workers clearing forest for a new road. They apparently woke up the sleeping snakes during attempts to bulldoze a huge mound of earth.
“On the third dig, the operator found there was blood amongst the soil, and with a further dig, a dying snake appeared,” said the post.
“By the time the workers came back, the wounded boa had died, while the other snake had disappeared. The bulldozer operator was so sick that he couldn’t even stand up.”
The post claimed that the digger driver was so traumatised that he suffered a heart attack on his way to hospital and later died.
The dead snake was 55ft (16.7m) long, weighed 300kg and was estimated to be 140 years old, according to the post.


via

tolongggg...........macam mana nak buang intense debate ni..........



uhhhh......satu pagi dok goggle cari tutorial buang intense debate tapi hampa............waaaaaaaa........tolongggggggg

Namewee Hina Polis Dalam Lagu Terbarunya?


Tiada siapa dengan akal yang waras di negara ini akan berani berkata rakyat dan kerajaan Malaysia tidak bertolak-ansur dengan Namewee.

Sudah terlalu banyak ruang dan peluang diberikan kepada pemuda tersebut. Sampaikan pernah ada menteri yang meluangkan masa untuk bercakap dengan Namewee. Macamlah mamat tu penting sangat.
Semuanya penulis yakin atas dasar menjaga hati masyarakat Cina. Namun sampai bila kita perlu bersabar dengan lulusan universiti Taiwan itu? Hina Islam, Melayu dan entah apa-apa lagi, semuanya sudah.
Dan dalam video klip terbarunya yang dimuat naik ke Youtube semalam bertajuk Supermarket yang memuatkan lagu sempena Tahun Baru Cina, nyata ia membawa mesej sindiran yang agak melampau terutama kepada pihak polis.
Dalam klip berkenaan, daripada empat watak yang ada, salah seorang memakai baju uniform yang seakan-akan uniform polis dengan lidah yang terjelir sepanjang klip selama 2 minit 15 saat itu berlangsung.
Lidah yang terjelir itu sangat jelas memperlihatkan lelaki itu umpama seekor anjing. Dan penyanyi pula cuba memberikan ang pau yang dipertontonkan pada awalnya diisi dengan wang kertas.
Lelaki polis yang menyerupai anjing, wang…apa mesejnya? Rasuah di kalangan polis? Perlu ke disampaikan dengan mesej yang begitu menghina? Watak lain pun berupa sindiran juga, tapi penulis malas nak ambik tahu.
Bukankah Tahun Baru Cina seperti juga perayaan yang lain harus mencerminkan suasana yang muhibah dan kesepaduan antara kaum? Mengapa harus bersikap begini? Puncanya hanya satu…kerajaan dan polis sendiri terlalu berlembut.
Undi Cina rasanya memang takkan kembali kepada BN. Jadi tak perlu nak jaga hati sesiapa sangat. Bertindak sewajarnya sebelum dia buat lagi teruk. Jangan sampai yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran. Jangan sampai undi kaum lain pula yang hilang.
Tonton klip di bawah.



kopi n pasta

ps:  tak suka namewee .....

Bagaimana Mahu Berjumpa Nabi Di Dalam Mimpi?

Masjid Nabi, Madinah al-Munawwarah.

Seorang remaja lelaki menghantar mesej SMS kepada saya bertanya soalan bagaimanakah untuk berjumpa dengan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi?  Ma Sya ALLAH, memang bagus betul soalan tersebut.  Ia biasanya ditanya oleh orang-orang yang soleh yang rindukan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam.
Saya tidak mampu untuk menjawabnya.  Soalan itu berat untuk saya menjawabnya kerana saya sendiri pun belum lagi direzekikan oleh ALLAH Ta`ala untuk mengalami mimpi yang mulia itu.  Beruntunglah sesiapa yang dapat bertemu dengan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi semasa hayatnya.
Dari Abu Hurairah radhiAllahu `anhu, bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam pernah bersabda:
“Sesiapa yang melihatku dalam mimpi, bererti dia benar-benar melihatku. Sesungguhnya Syaitan tidak mampu menjelma rupaku.”  (HR Muslim)
Saya pernah mendengar jawapan yang sangat cantik yang pernah dijawab oleh Sheikh Muhammad Hassan (semoga ALLAH memelihara beliau) apabila ditanya soalan yang sama.  Beliau telah menjawabnya dengan menyampaikan suatu kisah yang beliau perolehi dari seseorang yang beliau kenali.  Kisahnya seperti berikut:-
Pada suatu hari, seorang pelajar datang bertemu tuan gurunya kerana ingin bertanya suatu soalan yang sangat penting.
“Wahai tuan guru, tolonglah ajarkan kepada saya tentang caranya untuk bertemu dengan Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi saya”  Tanya pelajar itu kepada tuan gurunya.
“Engkau mahu melihat Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpimu?”  Tuan guru bertanya semula.
“Ya, wahai tuan guru”  Jawab pelajar tersebut dengan sungguh-sungguh.
“Jika begitu.  Marilah datang ke rumah saya malam ini.  Kita makan malam sama-sama ya…”  Jemput tuan guru kepada pelajarnya yang bertanya itu.
“Apa?  Ma Sya ALLAH, ini sudah bagus, rezeki”  Pelajar tersebut terkejut dan gembira dengan pelawaan tuan gurunya itu.
Lalu pada malamnya si pelajar itu datang ke rumah tuan gurunya untuk mendapatkan jawapan yang ditanya itu, iaitu bagaimana untuk berjumpa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi.  Beliau sangat mengharapkan tuan gurunya yang alim dan murobbi itu dapat memberikannya jawapan.
Tuan guru menjemput pelajar itu makan makanan yang dihidangkan.  Tetapi makanan yang disediakan itu sengaja dilebihkan garam dan beliau tidak pula menyediakan air untuk pelajar tersebut minum.
“Boleh saya minta air?  Saya dahaga, wahai tuan guru”  Pinta pelajar tersebut yang berasa haus disebabkan oleh kemasinan makanan yang disediakan.
“Oh tidak, air tidak dibenarkan”  Jawab tuan guru.
“Tetapi tuan guru, saya berasa sangat dahaga.”  Pelajar itu memberitahu keadaannya yang sedang mengalami kehausan.
“Tidak, air tidak dibenarkan.  Makan sahajalah”  Tuan guru bertegas lalu memintanya teruskan makan.
“Baiklah tuan guru.”  Pelajar tersebut akur.
Setelah selesai makanan, pelajar itu pun meminta agar jawapannya dijawab oleh tuan gurunya.
“Tuan guru, mengenai soalan saya siang tadi.  Boleh tuan guru ajarkan kepada saya bagaimana untuk bertemu dengan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi”  Pelajar itu bertanya.
“Oh, tidak.  Bukan sekarang.  Saya tidak akan ajar kamu tentang itu sekarang.”  Jelas tuan gurunya dengan lembut.
“Habis tu, bila wahai tuan guru?”  Tanya pelajar itu dengan nada sedikit kecewa.
“Tidurlah sekarang.  Nanti sebelum Subuh, insyaALLAH saya akan tunjukkan kepada kamu bagaimana caranya untuk bertemu dengan Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi”  Jawab tuan gurunya sambil memujuk.
Pelajar itu pun lalu tidur dengan harapan Subuh nanti beliau akan memperolehi suatu pelajaran yang sangat beliau nantikan.  Beliau benar-benar ingin bertemu dengan Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi, tetapi tidak tahu caranya.
“Wahai anakku, marilah ke sini…”  Tuan guru memanggil pelajarnya setelah mereka sama-sama bangun sebelum Subuh.
“Ajarlah saya wahai tuan guru tentang bagaimana untuk bertemu Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi!”  Pelajar tersebut tanpa bersabar terus meminta agar diajarkan beliau dengan suatu ilmu yang besar itu.
“Nanti dulu.  Sebelum itu saya ingin bertanya adakah kamu melihat apa-apa malam tadi di dalam mimpi kamu?”  Tanya tuan guru dengan wajah yang manis.
“Ya, ada.”  Jawab pelajar tersebut ringkas.
“Apa yang kamu lihat?”  Tanya tuan guru lagi.
“Wahai tuan guru, saya telah melihat hujan yang lebat turun dari langit, sungai mengalir dan laut berombak pula berada di hadapan saya”  Pelajar itu menjelaskan apa yang beliau lihat di dalam mimpinya.  Ternyata beliau sangat senang sekali dengan apa yang dilihatnya.
“Benarlah wahai anakku.  Engkau telah bercakap benar.  Engkau telah bercakap benar.  Dan engkau juga mempunyai niat yang benar.  Maka sebab itulah mimpi engkau juga benar.”  Tuan guru lalu memberikan respon terhadap jawapan pelajarnya itu.
“Dan jika cintamu benar terhadap Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, maka engkau akan dapat melihat Baginda di dalam mimpi sebagaimana benar dan kuatnya perasaanmu terhadap air tadi.”  Tuan guru menyambung lagi.
Allahumma solli `ala Muhammad wa `ala ali Muhammad.  Kisah tersebut membuka suatu pertanyaan yang besar buat kita yang perlu kita sendiri muhasabah dengan jawapan tersebut.
Benarkah kita cintakan Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam?  Sudahkah kita mengamalkan sunnah-sunnah Baginda sallAllahu `alaihi wasallam?  Sejauh manakah kita menjauhi kesemua larangan-larangan Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wasallam?  Dan istiqamahkah kita mendo`akan solawat buat junjungan mulia sallAllahu `alaihi wasallam?
Agaknya sebab itulah kita belum direzekikan ALLAH Ta`ala buat kita untuk bertemu dengan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi disebabkan keadaan kita yang belum betul-betul cintakan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam.
Sheikh Muhammad Hassan selepas menyampaikan kisah tersebut lalu mengajak kita semua bermuhasabah:
“Berkemungkinankah untuk Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam datang di dalam mimpi seseorang yang makan dari makanan yang haram? Seseorang yang matanya melihat perkara yang haram? Seseorang yang lidahnya menipu?  Seseorang yang terlibat dengan riba?  Seseorang yang munafiq?  Adakah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam akan datang kepada orang-orang ini???!!!
Tidak!  Sama sekali tidak!  Demi ALLAH, Baginda sallAllahu `alaihi wasallam tidak akan datang melainkan kepada orang yang Baginda sayangi…!”
Sheikh Muhammad Hassan seterusnya menceritakan bahawa beliau pernah bertemu dengan seorang ibu tua berumur 70 tahun yang tinggal di sebuah rumah usang yang hanya diperbuat dari tanah liat.  Keistimewaan ibu tua ini ialah pada setiap malam beliau dapat berjumpa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi.  Antara amalan yang selalu dilakukan ialah beliau tidak pernah berhenti dari bersolawat ke atas Baginda sallAllahu `alaihi wasallam.  Setiap saat yang ada, beliau sentiasa bersolawat ke atas Nabi Muhammad sallAllahu `alaihi wasallam.
Selain bersolawat sepanjang masa, Sheikh Muhammad Hassan juga memberi nasihat, untuk bertemu Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi, hendaklah kita semua menguatkan rasa cinta kita kepada Baginda.  Samalah seperti air di dalam kisah di atas.  Seseorang yang sangat mendambakan sesuatu akan terbawa-bawa hingga ke dalam mimpinya.
Dan cara menguatkan cinta bukanlah hanya dengan mempunyai perasaan cinta sahaja.  Ia mestilah disertai dengan mengikuti sunnah-sunnah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam.  Iaitu dengan mahabbah (cinta) dan ittiba` (ikut) Nabi sallAllahu `alaihi wasallam.
Tidak ada cara lain lagi.  Untuk bertemu dengan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam di dalam mimpi, hendaklah diterapkan sekuat-kuatnya rasa cinta dan ikut Baginda.  InsyaALLAH, Nabi sallAllahu `alaihi wasallam akan datang bertemu dengan mukmin yang betul-betul cinta dan ikut Baginda.  Semoga kita semua dapat memperbaiki diri kita dalam hal menghayati sunnah-sunnah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam.
Dan mudah-mudahan kita semua digolongkan oleh ALLAH Subhanahu wa Ta`ala sebagai ummat Nabi sallAllahu `alaihi wasallam yang dapat bertemu dengan Baginda di kolam al-Haudh di Padang Mahsyar dan bersama dengan Nabi di kolam al-Kautsar di Syurga nanti, amin…
Allahumma solli `ala Muhammad wa `ala ali Muhammad.

Gempar, Perempuan Melahirkan Bayi Tanpa Hamil

Seorang perempuan di Kabupaten Purworejo, Jawa Tengah, mengalami peristiwa menakjubkan. Dia melahirkan seorang bayi, padahal tidak pernah merasa hamil.
Bayi berjenis kelamin perempuan itu lahir normal dan sehat pada Isnin 16 Januari 2012 lalu sekira pukul 16.00 WIB.
Linawati (26), sang ibu, Jumat (27/1/2012), mengaku tidak mengalami tanda-tanda seperti orang hamil, seperti mual. Dia juga tidak merasa mengandung janin sehingga perutnya tidak membesar layaknya orang hamil. Menstruasi pun dialaminya setiap bulan dengan rutin. Padahal tanda-tanda perempuan hamil telat datang bulan. Dia juga mengikuti program KB menggunakan pil.
Perempuan warga RT 03/01, Dukuh Celeb, Desa Karangsari, Kecamatan Bener, juga masih menyusui anak pertamanya, Irma Asma Afrita Emaliana yang kini berusia 22 bulan. Proses kehamilan yang normal tentu akan mempengaruhi kualitas ASI.
Dia mengaku hanya merasa mulas dua jam sebelum kelahiran anaknya. Supriyanto, suami Lina, sempat menduga sakit perut disebabkan nasi goreng yang disantap istrinya sebelumnya.
Namun Supriyanto terkejut karena perut istrinya membesar dengan cepat setelah mengeluhkan mulas. Dia pun memanggil bidan desa. Setelah diperiksa, ternyata isi perut Lina adalah bayi yang sudah siap lahir. Atas saran bidan, proses kelahiran dilakukan di dalam kamar rumahnya.
Proses kelahiran pun disaksikan suaminya, Supriyanto (38); anak pertamanya, Irma Asma Afrita Emaliana (22 bulan), serta sang mertua, Suripto (65). Puluhan tetangga yang mendengar kabar ajaib itu juga mengikuti proses kelahiran dari luar rumah Lina. Anak yang diberi nama Eliya Suci Ekawati itu lahir dengan berat 2,6 kilogram dan panjang sekira 46 sentimeter.
Lina dan Supriyanto mengaku sangat bahagia, meski proses kehamilan ini aneh.
Supriyanto sempat memeriksakan kesehatan anaknya ke dokter. Dokter menyatakan Eliya sehat dan normal.
Meski sudah berlangsung 10 hari lebih, kejadian ini masih menjadi daya tarik warga Karangsari. Warga masih terus mendatangi rumah Lina untuk mendengar langsung peristiwa ajaib itu. 

Monday, 30 January 2012

Facebook akan ditamatkan pada 15 mac 2012!!!



Desas desus yang mengatakan fb akan ditamatkan rupa-rupanya betullah ye.....
cer baca kat atas tuh.....
hurmmmm......
tapi ............ada aku kesah????
erkkkk....!!!
huwaaaaaaaaaaaaaaaaa


Kisah Nabi Musa Dengan Wanita Penzina


Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa dia berada dalam keadaan yang berdukacita. Tudungnya hampir menutup seluruh wajahnya. Tanpa hias muka atau perhiasan menghiasi tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan rauk wajahnya yang ayu, tidak dapat menghapuskan kesan kepedihan yang dialaminya.


Dia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu perlahan-lahan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam “Silakan masuk
Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus tunduk. Air matanya berderai ketika mula berkata, “Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya.”

“Apakah dosamu wahai wanita?” tanya Nabi Musa a.s. terkejut.

“Saya takut mengatakannya.” jawab wanita cantik itu. “Katakanlah jangan ragu-ragu!” desak Nabi Musa.

Maka perempuan itupun berkata, “Saya… telah berzina."

Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, “Dari perzinaan itu saya telah hamil. Setelah anak itu lahir, terus saya cekik lehernya sampai mati,” ucap wanita itu lalu menangis teresak-esak. Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, “Perempuan celaka, pergi kamu dari sini! Agar bala dari Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!” teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah keluar. Ratap tangisnya amat memilukan. Dia tidak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Dia tidak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Dia tidak tahu bahawa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa.

Jibril lalu bertanya, “Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?” Nabi Musa terperanjat. “Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?” Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. “Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?”

“Ada!” jawab Jibril dengan tegas. “Dosa apakah itu?” tanya Musa a.s. “Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina.”

Mendengar penjelasan itu, Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk berjumpanya kembali. Nabi Musa memohonkan ampun kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa menyesal adalah sama seperti mengakui bahawa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak mempunyai hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya.

Sedangkan orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh memberikan maksud yang dia masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahawa Allah itu berhak keatas dirinya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.

Malah dalam satu hadis Nabi s.a.w. berkata 

“sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka ia kafir terang-terangan” 
(H.R. Atthabarani)

Dalam hadis Nabi s.a.w. disebutkan: 

“Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Quran, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka’bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahawa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan diseksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.”

Sujudlah kepadaNya tanpa alasan

Al-Ghazzali berkata: “Jika ada orang berkata, bahawa ia telah mencapai satu tingkat disisi Allah s.w.t. hingga ia tidak wajib sembahyang, maka tidak ragu dibunuh orang itu, dan membunuh orang yang seperti itu lebih afdal dari pada membunuh 100 orang kafir.”

Ahmad bin Hanbal berkata: “Tidak sah berkahwin dengan wanita yang meniggalkan sembahyang, tetapi dalam mazhab kami, berkahwin dengan wanita kitabiyah dzimmiyah lebih baik daripada berkahwin dengan wanita yang meniggalkan sembahyang.”

Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita penzina, mudah-mudahan menjadi pengajaran kepada kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah. 


FOTO KISAH BURUNG YANG MENGHARUKAN





Seekor burung betina terkapar di pelataran dengan kondisi tubuh yang parah.


Pasangan jantannya membawakan makanan kepada sang betina dengan kasih sayang dan haru.


Ketika sang jantan sedang memberi makan kepadanya, tak lama kemudian sang betina mati terkulai. Sang jantan sangat terpukul dan berusaha mengangkatnya.


Sang burung jantan akhirnya menyadari bahwa pasangan yang dicintainya telah mati. Ia kemudian “menangis” di hadapan pujaannya yang telah terkapar mati kaku.



Sambil berdiri di samping tubuh sang burung betina, sang jantan kemudian “berteriak” dengan suara yang sangat menyedihkan.


Akhirnya sang burung jantan menyadari bahwa pasangan yang dicintainya telah meninggalkannya dan tak akan bisa hidup kembali bersamanya. Ia berdiri disamping tubuh sang betina dengan sedih dan duka yang mendalam.

Pasangan burung ini dikabarkan diambil fotonya di suatu wilayah di negara Republik Ukraina, saat burung jantan tersebut sedang berusaha menyelamatkan pasangan betinanya. Jutaan orang di Amerika dan Eropa meneteskan air matanya setelah menyaksikan foto-foto ini



Tajuk Akhbar Ni Aneh Sungguh!!!

Maaf lah ye.... bukan maksudku untuk mengetawakanmu tapi aku memang tak boleh menahan diri dah....
hahaha.......hahahaha
hahahaha

maaf sekali lagi sebab paparan ni ada unsur2 18sx sikit
nihhhh kalian lihat sendiri
ooopppsssss




Isi Koran Indonesia ini Bener-bener Aneh Banget !!
gan inilah koran paling aneh or koran terkonyol dengan isi yang rada-rada bb17+ gan
gw ngakak abiez baca isi koran ini,,, coba deh langsung di liat gan,,
Isi Koran Indonesia Bener-bener Aneh Banget !!!

Isi Koran Indonesia Bener-bener Aneh Banget !!!

Isi Koran Indonesia Bener-bener Aneh Banget !!!

Soal Jawab Bersama Ustaz Azhar Idrus Di Masjid Negeri Shah Alam

JOM ikuti jawapan Ustaz Azhar Idrus pada 26 soalan di Masjid Negeri tadi:



 gambar dr fb 


1. Orang laki2 takleh pakai perhiasan perempuan. rantai leher perempuan cthnya. "Allah melaknat lelaki pakai pakaian perempuan." Sembahyang sah wlpn pakai emas. Sembahyang ditulis pahala, pakai yang salah (rantai emas tadi)ditulis dosa.

Pakai sebab sayang kat GF pun ada (haram):
BF: U malam2 pakai baju apa?
GF: I malam2 baju kelawar.
BF: I kelawar jugak.

2. Apa hukum lelaki tangkap curi gambar perempuan?
- Kalau gambar tu haram dilihat, maka gambarnya haram. Kalau publish expose kat public lak gambar tu dan memalukan dia, maka haram. Yang terbaik, kena minta izin tuan punya badan.

Perumpamaan perempuan oleh UAI:

"Org puang ni sama macam Lamborgini. Beli Lamborgini, gi Subang, tukar..buh side mirror Kancil. Org tanya, "Guaner tukar side mirror buh Kancil?" "Nak bagi nampak lawo." Takdok berlaku. Lamborgini semua molek, luar dalam semua lawa. Tak payah tukar pape dah. Orang puan macam tu gak, semua dah lawa, perfect Allah cipta." Perempuan itu aurat, bukan semua aurat tapi kebanyakkannya aurat. Yang mana2 amik gambar puang tak pakai tudung tu, henti2kanlah."

Orang puang dia pakai baju laki pun, orang geram tengok. Tu blm pakai baju perempuan.

3. Berkat atau tak fotostat buku yang dilarang fotostat.
- Fotostat dengan kebenaran adalah lebih baik. Hukumnya dibolehkan. Cari keberkatan dengan minta izin.

4. Saya kije syarikat isteri sy. Gaji 6000 sebulan. Tapi dia bagi 3K je kat saya, 3K lagi dia simpan, tak bagi penuh sebab dia takut sy kawin sorang lagi. Apa hukum?
- Jawabnya, jika kita setuju, oklah. Kalau tak setuju, kerja dengan orang lain.

5. Sorang maknyah tukar jantina lelaki kepada perempuan telah bertaubat. Kena tukar balik ke?
- Tak wajib buat pembedahan semula
- Tanggung akibat tak dapat kahwin dsb.
- Jika mudarat maka tak wajib, jika tak mudarat hanya perlu pembedahan minor, maka perlu bedah balik.
- Sama macam tatoo, kalau satu tubuh penuh tatoo, nak buang balik bahayakan diri, maka tak wajib buang.

6. Pegang tafsir Quran masa haid
- Boleh.

7. Solat pakai pakaian dalam je, tapi pakai kain semayang di luar. Hukum?
- Kalo masa solat, nampak warna kulit belah dalam, tak sah. Kain nipis, tak sah semayang. Yang sah, nampak bayang hitam sebelah dalam. Pakai dua lapis adalah terbaik. Laki camana lak? Sama je. Nampak bayang makruh, nampak warna kulit (aurat kat dalam), batal.

8. Jika solat 5 waktu tidak cukup? Benarkah solat sunat tidak diterima?
Ada tiga pendapat:
- Selama mana tak cukup fardhu, maka tak diterima sebarang sunat.
- hendaklah kita tunaikan solat2 fardhu biar cukup, dan sedikitkan sunat. biar 5 fardhu jgn kurang.
- diterima, sebab kita dah sembahyang.
Yang masyhur, tetap haram dan tidak diterima Allah solat sunatnya, jika tak cukupkan hutang solat fardhu 5 waktu.

9. Apa hukum tak bayar tol?
- Apa tujuan buat tol? Kalau buat tol utk memeras rakyat, takyah bayar. Kalau tujuan utk membiayai jalanraya, jadi wajib bayar melainkan keadaan darurat. Tol yg ada skang, utk maslahat org awam takleh nak beza, maka balik kepada hukum asal yakni kena bayar.

10. Jika isteri kuar tanpa izin, malaikat akan laknat sampai dia kembali semula rumah. Isteri kuar siasat suami ada skandal ke tak cari kebenaran (kemungkinan ada perempuan). Boleh ke?
- Isteri keluar rumah tanpa izin tanpa darurat memang haram. kemungkinan takleh, dia boleh yang PASTI. kalau ada masalah, report kat QADI kejahatan suami spt tak bagi nafkah.

11. Saya photographer part-time. Sy upload gambar tak brtudung. Publish utk marketing je. Hukum?
- Benda yg haram, maka haram kita expose. Tidak boleh letak gambar dedah aurat. Haram magazine2 yg ada gambar2 dedah aurat.

UAI: "Dengan kamera dia boleh masuk syurga jika gambar dia bawa manusia cinta kepada Islam."

12. Jauh nak pulangkan al-Quran tempat jauh.
- Mesti diwujudkan benda yg sama di tempat tu balik dengan harga yg sama (ganti dengan bank-in duit ke apa ke). Tak perlu pergi ke tempat jauh tu untuk pulangkan.

13. Suami jenis ungkit.
- Tidak baik suami suka bangkit dan ungkit. bangkit boleh, tapi ketika isteri tu lalai utk keinsafan. Suami yang benar2 suami dia berani tukar nyawa dia kepada isteri dia.

UAI:"Rima tangkap bini, tok imam lawan tak ngn rima? sayang bini ke syg rima, kalau syg bini, lawan rima." UAI: "mmg dop lawan lah. rima tolong amik..alhamdulillah. boleh bini lain."

UAI: "Payah nak cari yg penyayang macam saya"

14. Jamak ke rumah mentua di Ganu. Umah di Putrajaya. Boleh ke jamak?
- Kita boleh jamak bila musafir, Putrajaya - Tganu sebab bukan rumah kita. tak bermukim di situ.
-3 hari dan kurang - musafir yg singgah. 4 hari dan ke atas - pemukim.

15. Boleh amik air wudhu' putus2? amik kat rumah, perabis di surau.
- Sunat selesaikan segera amik wudhu'. Nabi SAW pernah amik wudhu' dua tempat.

16. Dapati suami org lain ada skandal dengan perempuan lain. So kena bgtau isteri dia ke tak yang dia skandal?
UAI: jangan kabor kepada lawang, kabor kepada empunya diri. kita jumpa suami dia cakap ngn org puang. kita takleh kabor kat bini dia. kabor lah kat empunya diri. tanya dia utk tegur dan tahu perkara sebenar. jangan rosakkan rumahtangga orang.

17. Hukum doa fb.
- Berdoa dlm facebook; dengan niatlah jadi hukum yg berbeza2. Tujuan insaf, dapat pahala. Tujuan nak nunjuk2, sia2 perbuatannya. Kongsi doa baik, dapat pahala.

18. Hukum dengar nyanyian perempuan bukan mahram
- perempuan bernyanyi tidak boleh pada ajnabi.
- suara ni ada dua hukum: suara aurat suara bukan aurat. Jika fitnah, haram.
- sebaiknya, perempuan jgn nyanyi di khalayak ramai meskipun lagu2 nasyid.

19. Mengata orang dalam berceramah.
- Kalau laknat, sebut nama boleh ke tak? Kalau yg Allah sudah sebut laknat itu dalam Quran. Boleh kita sebut Allah laknat. ( Spt Allah laknat org kafir )
- "celakalah org yg tidak solat. celakalah org yg minum arak." - ada dalam nas
- ada nas, baru boleh kata. kalo tade nas, tak boleh kata.
- nasihat; benda yg lembut kita lembut, benda keras kena keras.
- jgn sebut nama kalau nak tegur dalam ceramah.

20. Hukum lelaki simpan rambut panjang:
- Laki boleh rambut panjang jgn sampai nampak macam puang. org kata pompuang takleh.
- Panjang, tapi masih nampak lelaki. boleh.
- Biarlah ada janggut dan misai, bolehlah rambut panjang senang nak cam sebagai lelaki.
- Berambut panjang tidak salah.

21. Ada 2 masjid dalam 100 meter dalam 1 mukim?
- Boleh pegi mana2 masjid, tidak ada masalah.

22. Bab mandi jenazah, aurat si mati bagaimana?
- Aurat mayat sama macam aurat org yg masih hidup.
- Umumnya, aurat wajib tutup antara ayah dan anak - pusat sampai ke lutut. tak boleh pakai spender je depan anak. Anak yg masih kecik tak reti apa2 takpe, tak haram wlpn ayah dia bogel.
- Wajib kena hormat mayat. Minimakan pemandi mayat sehingga 2 orang sebaik2nya. Aib pada mayat jika org lain nampak aurat si mati.

23. Amalan diterima ke tak, menuduh hamba Allah wat benda buruk?
- amalan yg tidak diterima doa, doa org yg makan yg haram.
- kutukan kita berdosa. amalan diterima selagi mana tidak buat benda2 yg menghalang doa diterima.

24. Terlepas rakaat: Tok imam tgh tahiyyat awal, dia baru mari..dia pun duduk tahiyyat. dapat ke tak rakaat? Tak dapat.

25. Bersumpah takkan kawin selain teman wanita? nazar atau sumpah?
- Sumpah dikira bila kata "Demi Allah." Cth:"Wallah, Tallah".
- Junjung Quran tak jadi apa, itu bukan sumpah.
- Dia boleh kahwin dengan org lain wlpn dah bersumpah atas nama Allah tp kena bayar kafarah bersumpah, bagi makan org miskin.
- Iktibar lagu maher zain, "barakallahulakuma" utk ucap tahniah org kahwin. bukan kata, "moga kekal ke anak cucu."

26. Soalan terakhir. Bolehkah sy selalu mandi wajib walaupun tidak junub. alang2 dah mandi, baik mandi waji
b.
- Jwbnya: bid'ah. org tak suruh kenapa nak mandi wajib. mandi2 ni perintah Allah, takleh nak main2. mandi wajib ada sebabnya tersendiri. niat bersuci macam biasa je lah (thaharah), dapat pahala.

Kredit: Dicatat oleh : admin Lelaki Soleh Idaman Wanita Solehah (syabab musafir kasih ) - 29 Jan 2012, 10.30 malam.

Cuci Mata Kat Kedai Maya

Ini untuk kawan-kawan yang suka shopping secara online.... jom kita terjah kedai2 maya ni.... cuci mata sikit eheee....
Ini bukan kedai maya aku tapi kedai maya ntah sapa-sapa yang aku add /like kat fb. Jom terjah!!!

cantik? tengok harga sini


tuan punya kedai ni paling aktif update barang jualan dia kat facebook. Hari-hari ada je baju, handbag yang lalu lalang kat news feed aku...klik link ye
https://www.facebook.com/elzarababyboutique


ini pula khas untuk penggemar abaya....memang meletopppp design abaya kat sini......boleh tempah ikut citarasa
https://www.facebook.com/butikabaya.tini

tudunggggg....tudunggggg......lalalalala......yg ni aku tak leh tengok...waaaa.....syantek syantekkkkk (cantik) belaka..... bukan tudung je cantik....modelnya pun cantik juga
https://www.facebook.com/tudungonlineshop.tudungonlineshop

kedai ni jarang2 sikit wat promo tapi aku suka lepak sini cuci mata......
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001052867980

sini pun ada lagi......
https://www.facebook.com/pages/Hermosa-Collections/122694011183961?sk=wall

itu je la buat masa nih....banyak sangat link nnt juling lak mata....eeuuwww.....gurau aje!!!

[ sedih ] Akibat Kanser Ovari Perut Isteri Ini Sebesar Tempayan




TRIBUNNEWS.COM, SINTANG - Suryati (32) seorang pesakit
kanser ovari yang saat ini sedang dirawat di ruang
bersalin kelas IIIa RSUD Ade M Djoen Sintang
memerlukan bantuan tangan masyarakat yang
perihatin Bantuan tersebut nantinya dipergunakan
untuk memenuhi keperluan pembedahan dan kos
ubat-ubatan.

"Saya pasrah kepada Allah SWT, mudah-mudahan
ada masyarakat yang peduli dengan keadaan
isteri dan keluarga saya ini. Sehari-hari
saya hanya bekerja sebagai petani dengan
penghasilan rata-rata kurang dari Rp 100 ribu
(atau RM 33.80 sebulan)," ungkap Ari Isnandar (38)
suami Suryati kepada Tribun, Minggu (29/1/2012.

Selama lima tahun menderita penyakit kanser
Ovari tersebut, Ari mengaku sudah berupaya
sedaya upaya agar sakit isterinya mampu
segera disembuhkan termasuk merujuknya
ke RSUD Soedarso Pontianak. Hanya saja
informasi biaya yang diperlukan untuk
pembedahan mencapai Rp 50 juta atau
RM 169320.76, sehingga dirinya mengaku
tidak sanggup. Saat ini kerana penyakit itu,
perut Suryati telah membengkak seperti tempayan.

Untuk masyarakat yang ingin membantu keluarga
Suryati bolehlah menghungi suaminya dengan
nomor Hp 082159972748. Atau datang langsung
ke ruang bersalin kelas IIIa RSUD Ade M Djoen Sintang.


p/s:..."semoga Allah SWT memberi jalan agar
pesakit ini segera sembuh...Ya Allah.."

sumber

untuk info lanjut tentang barah ovari boleh rujuk sini

Sunday, 29 January 2012

TAJ MAHAL MULA SENGET

Sapa buka buletin utama malam tadi? alaaaa....kalo ye pun boikot jgn la tak tengok terus...ekekeke.
Ada satu laporan menarik pasal Taj Mahal yang dikatakan telah senget sedikit. Satu daripada 4 menaranya telah senget sebanyak 4 sentimeter.


Ia dikatakan berpunca daripada Sungai Yamuna, yang kekeringan air.

Keadaan itu sekaligus menjejaskan air bawah tanah dan memberi kesan kepada struktur menara berkenaan.

Asas binaannya bergantung atas andas kayu jati yang tidak reput dalam air.

Teknologi berkenaan menjadikan taj mahal kalis gempa. 

Semua menara berkenaan dibina di empat penjuru bagi mengimbangi berat bangunan ini.

Kajian Jabatan Alam Sekitar Universiti Agra juga mendakwa, fenomena yang sama turut menyebabkan keretakan.

Sejak tiga dekad lalu, salah satu menara berkenaan dilaporkan senget 3.57 sentimeter, bagaimanapun ia tidak menjejaskan struktur ketinggianya.

Baca ni gadis-gadis yang akan berkahwin dengan orang Melaka

Tolong jangan konpius.
Ini bukan blog masakan.
Tapi hari ni aku nak cerita pasal masak............... ngeeehhhhh2
Sebab...... hari ni aku boring so mood nak merapu tu timbul secara tiba-tiba.
First..... aku nak buat pengakuan yang aku nih bukanlah seorang yang pandai memasak.
Ketidakpandaian aku ni adalah diwarisi turun temurun kot.....errrrrr?
Ye lah macam mana nak pandai masak kalau makan pun sangat memilih!!!!
Mak cerita dulu aku kecik2 sangat susah untuk dibagi makan.
Sebab tu la aku kurus kering macam anak somalia.
Kalau ada pun benda yang aku nak makan ialah mee maggi............ :P (sadisnya)
Aku tak suka sayur, aku tak suka makan kuih-muih (tapi kek aku sukeee tapi mana la nak makan kek hari2). Aku tak paham kenapa kawan-kawan sebaya aku berebut2 beli goreng pisang panas masa zaman sekolah dulu. Pisang goreng?????? Kalau ayam goreng tu boleh la aku percaya orang nak berebut. Kuih bingka adalah yang palingggg aku tak suka....manis melekat2 cehhh....

Yang aku suka makan ayam goreng dengan sambal belacan. Gulai2 ni sorry la aku nak makan..... bila tak suka maka adalah mustahil untuk aku masak gulai kan. Jadi kalau dah hari-hari aku makan ayam goreng dan sambal belacan adakah aku akan pandai masak segala macam tuh?

Akhirnya dah tiba masa aku berkahwin.
Dengan orang Melaka tuhhh....
Abislaaaa.....
Kakak aku cakap kena 'hawau' je la kau nanti......

Ok, baca nih baik-baik ye wahai anak gadis yang bakal berkahwin dengan orang Melaka.
Tak usah gentar dengan hawau, lahabau segala tuh.... tapi gentarlah dengan kehandalan orang Melaka nih memasak terutamanya MASAKAN ASAM PEDAS. (WAJIB PANDAI MASAK ASAM PEDAS KALAU TAK ABIS LAAAA>>>>KENA REJECT NGAN MAK MERTUA WOOOO.....AHAKS)

Asam pedas melaka nih tak sama langsunggggg dengan asam pedas yang mak aku  masak huhuhuuu. (asam pedas selangor)
Biasanya aku makan asam pedas ikan kembung je..... rebus air masuk cili kering yang dah di blend, air asam, daun kesum, bunga kantan....bla bla bla...TAPI>>>>>>> kat Melaka lain!!!! Dah kahwin baru la aku  kenal yang mana satu jintan manis, ketumbar, jintan putih, halba tuh.....

Aku di ajar cara-cara nak buat pes dia.....begini ye ( amik masa juga la nak jadi pakar but don't worry....practice makes perfect...ecewahhhh)
cili kering - agak2 la
bawang besar dalam 3 biji
bawang putih 3 ulas
halia sikit je
kunyit hidup sikit gak... (biasanya aku tak letak sebab aku tak suka nnt jari jd kuning2)
jintan manis sikit
lada hitam sikit
****blend semua bahan2 tu
nak lagi tradisional bubuh kerisik atau pun kelapa bakar sikit ( yg ni pun aku tak bubuh)- malasssss kui3

cara masak:
panaskan minyak - tumis bawang besar (1 biji) + bawang putih (3 ulas) + halia sikit (yang dimayang halus2) + halba hingga wangi dan kekuningan - kemudian cedok keluarkan.
masukkan cili blend.....tumis lagi hingga cili masak dan kemudian barulah masukkan ikan (haaaahhh....bab ikan nih yang aku ngeri nih....  ikan kembung tak main la ekkk.... selalunya ikan yang jadi pilihan ialah anak ikan duri, ikan jenahak, ikan serkut, ikan parang, tenggiri, bawal, sembilang, kepala ikan mayong, merah...perghhhhh.....semua ikan mewah.
masukkan air asam secukupnya. kalau  suka belacan bubuh la sikit.
garam dan
aji---- errr yg ni suka hati
tapi encik suami tak suka daun kesum dan bunga kantan....jadi memang tak bubuh la....
kalau suka boleh letak bendi, terung, tomato...ikut kesukaan la.... tapi terung akan buat rasa jadi lari.



taraaaa...... ni asam pedas yang aku masak hari ni.......ikan jenahak. Ehhh...apsal hodoh sangat gambar nih.....? Alaaaa....kamera cap ayam cam tuh la.....uhhhhh kesiannn
tak pe.... gambar memang hodoh tapi rasa dia...perghhhh mabelesss youuuu.....
Nampak tak asam pedas aku ni kosong je....tak ada daun kesum pun....kalau yg suka boleh letak.

ehhh...lupalak....dah masak masukkan balik bwg2 yg tadi kita goreng tuh....tujuan nak bagi wangi....tapi memang best!!!

Waaaaaa....... bahaya rupanya teh ais nihhh

fuhhhh....sedapnya laaaaaaa


Tahukah anda, disebalik kenikmatan dan kebaikan teh yang diperkatakan itu, teh ais menyimpan potensi yang membahayakan kesihatan. Sebuah kajian yang dilakukan oleh Loyola University Chicago Stritch School of Medicine menunjukkan bahawa kekerapan mengambil teh ais secara berlebihan boleh meningkatkan risiko menderita penyakit batu karang.

Seperti dipetik dari akhbar Times of India, teh ais mengandungi kuantiti dan konsentrasi tinggi oksalat (oxalate acid), salah satu bahan kimia utama yang membantu dalam pembentukan batu karang. 

“Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu ginjal,  teh ais secara jelas menjadi minuman terburuk,” kata Dr John Milner, pembantu profesor di Department Urology, yang turut membantu dalam kajian itu.

Milner mengatakan, teh panas juga sebenarnya menyimpan kesan buruk yang sama. Hanya saja, penyediaan dan penyajian teh panas biasanya lebih sedikit kuantitimya. Secara logiknya pula , orang meminum teh panas tidak akan sebanyak bila meminum teh ais. Sangat jarang orang mengambil teh panas ketika haus. Berbeza dengan teh ais, di mana banyak orang sanggup meminumnya lebih dari segelas ketika haus dan cuaca panas.

Oleh sebab itu, Milner menyarankan agar mereka ini menggantikan pengambilan minuman itu dengan air kosong, atau mencampurnya dengan limau. “Limau kaya dengan kandungan citrates, yang dapat menghambat pertumbuhan batu karang,” kata Milner.


Batu karang adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya ditemui dalam peluh, ginjal atau saluran kencing. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tetapi dalam keadaan tertentu boleh mengendap dan membatu di dalam saluran kencing.



Para pengkaji juga menyenaraikan sejumlah makanan lain yang berpotensi mendatangkan bahaya kesihatan. Mereka antara lain menyenaraikan: bayam, coklat, kekacang, garam, dan daging.

Sebaiknya, pengambilan teh ais dan makanan-makanan itu diambil secara sederhana demi kesihatan ginjal. Sertakan pula pengambilan itu dengan makanan tinggi kalsium yang dapat mengurangkan oksalat dalam tubuh. Dan, tentu saja perbanyakkan meminum air kosong.

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

Daripada Mu'awiyah r.a.,katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan." (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)
~Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan… (Al-Maaidah 5:8)
''Aku Mencintai Orang Yang Soleh, Walaupun Aku Bukan Daripada Kalangan Mereka, Aku Membenci Orang Yang Melakukan Maksiat, Sekalipun Aku Pernah Melakukannya.''

(Imam As Syafie)
”... maka bertawakal lah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika ALLAH menolong kamu, maka tiada seseorang pun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah ALLAH (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada ALLAH jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan" (Imam Hasan Al-Basri)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..

tanpa mereka siapalah saya....:))

dr 11 /03/2011