Google+ Followers

Search This Blog

Loading...

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

Friday, 27 July 2012

KISAH HANTU PHRA MAE NAK KANONG




Nang Nak tu kisah benar rupanya.....
ada la beberapa kali tengok citer tu....
memang seram ....
pemandangan kampung tu je pun dah menyeramkan
apatah lagi masa Nang Nak dah tau suami dia tau dia dah mati
sedih pun sedih.....
tambah2 kalo tengok malam2....
haishhh.....
baca..... baca......


Biasanya, setiap pasangan berjanji untuk setia sampai mati. , tapi wanita dari Thailand yang bernama Nak ini setia bahkan setelah dia meninggal dunia.




Nang Nak  adalah isteri dari seorang prajurit bernama Mak. Mereka tinggal berbahagia di desa Phra Kanong, Thailand. Suatu hari ketika istrinya sedang hamil, Mak mendapat panggilan tugas untuk berperang. Makanya, Mak pun terpaksa meninggalkan istrinya.


Waktu dalam proses melahirkan, Nak meninggal dunia bersama bayinya. Tentu saja, Mak belum mengetahui ini. Karena kesetiaannya, ketika Mak pulang dari tugas berperang, dia disambut oleh hantu isteri dan anaknya.


 Meskipun beberapa tetangga sudah berusaha memberitahunya, Mak tidak percaya bahawa isteri dan anaknya sudah meninggal. Hingga pada suatu hari, Mak melihat istrinya memanjangkan tangannya untuk mengambil jeruk limau waktu memasak.
sebuah tokong didirikan untuk memperingati Mae Nak


Mak pun mencuba untk lari pada malam hari dan bersembunyi di kuil. Hantu Nak mengejarnya tapi tidak dapat masuk ke dalam kuil. Akhirnya, hantu Nak yang marah dan menghantui desa itu dan penduduknya hingga seorang biksu berhasil menguncinya dalam sebuah kendi.


Sayangnya, kendi itu ditemukan oleh sepasang suami istri tua di sungai. Kerana tidak tahu, mereka pun membuka kendi dan melepaskan hantu Nang Nak. Sampai sekarang, hantu Nak pun dipercayai masih menghantui wilayah itu.
Nampak baju2 kat belakang tu?itu adalah hasil korban dari orang ramai khas buat Mae Nak


Cerita tentang hantu Nang Nak adalah salah satu cerita hantu paling terkenal dari Thailand.


sumber-http://www.thaiworldview.com/bouddha/maenak.htm

✿*~ dah baca n3 tekan 'like' yeaa... ~*✿

1 comment:

  1. salam best la blog ni..byk kisah menarik..best pulak kisah ni..minta share ye..

    ReplyDelete

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

Daripada Mu'awiyah r.a.,katanya: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah untuk memperoleh kebaikan, maka Allah membuat ia menjadi pandai dalam hal keagamaan." (Hadis Riwayat Muttafaq 'alaih)
~Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan… (Al-Maaidah 5:8)
''Aku Mencintai Orang Yang Soleh, Walaupun Aku Bukan Daripada Kalangan Mereka, Aku Membenci Orang Yang Melakukan Maksiat, Sekalipun Aku Pernah Melakukannya.''

(Imam As Syafie)
”... maka bertawakal lah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika ALLAH menolong kamu, maka tiada seseorang pun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah ALLAH (menetapkan demikian) ? dan ingatlah kepada ALLAH jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan" (Imam Hasan Al-Basri)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..

tanpa mereka siapalah saya....:))

dr 11 /03/2011