Cara orang Turki mengusir roh jahat

By
Advertisement


Di Turki, ke mana pun memandang, Anda akan menjumpai banyak mata menatap. Bukan mata manusia, namun, hiasan berbentuk mata berwarna biru. Namanya, 'blue eyes' atau Nazar Boncugu. 


 Benda tersebut diyakini sebagai azimat, untuk melindungi pemakainya. "Ini untuk mengusir roh jahat," ujar Dewat, salah seorang penjual saat menawarkan 'blue eyes' kepada wartawan  di kawasan Taksim, Istanbul, Turki. Blue eyes yang ia tawarkan berupa gantungan kunci.


 'Blue eyes' juga dijual dalam bentuk magnet peti sejuk, kalung, cincin, gelang, bahkan hiasan dinding. "Jadi kalau ini dipasang, maka kekuatan jahat akan pergi," ujarnya. "Juga boleh ditaruh di dalam kereta agar kereta kita terhindar dari kecelakaan."


 Menurutnya, warna-warna yang terdapat dalam azimat itu memiliki arti tersendiri. "Biru tua untuk mengusir hal jahat dan warna putih untuk membawa keberuntungan bagi kita semua," ujarnya.


 'Blue eyes' ini memikat sejumlah pelancung. Selain bentuknya yang 'aneh' juga warnanya yang menarik. Selain itu harga yang ditawarkan cukup murah, berkisar antara 2 lira untuk gantungan kunci hingga 50 lira untuk bandul kalung.


 Dari pantauan, memang Blue Eyes ini menjadi ciri khas tersendiri bagi Turki. 'Blue Eyes' banyak terlihat digantung di kaca pandang belakang kereta hingga pintu masuk rumah warga. Bahkan jadi alternatif suvenir bagi para pelancung. 


sumber

 Entah benar atau tidak benda tersebut dapat mengusir roh jahat. Itulah kepercayaan orang Turki.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.