Bangga Penggal Kepala Musuh

By
Advertisement
Ya allah....
baru hari ni aku jumpa gambar-gambar ni ....tu pun secara tak sengaja. Gambar ni diambil dari blog Indonesia. Ada banyak lagi gambar.....tapi maaf tak lalu nak tempek kat blog nih.....kang tak pasal2 blog aku kena hack.....aku pun tak pasti sebab aku suka post gambar2 ngeri ke maka blog aku di hack? Ahhhh....malas fikir!

Perang antara suku Madura dan Dayak di Sanggauledo - Kalimantan pada bulan Desember 1996 hingga Januari 1997.

Sanggauledo2.jpg (119699 bytes)

 Gambar kepala anak kecil dari suku Madura yang dipotong kepalanya. Mereka melihat tanpa memiliki perasaan, justru bangga. Lihat ekspresi wajahnya.

Sanggauledo1.jpg (143382 bytes)

Gambar dua kepala wanita madura dipotong oleh suku Dayak dan diarak keliling kota disaksikan warga Dayak sambil bersuka-ria. Penduduk Madura mengirimkan ratusan warganya dengan naik perahu ke Kalimantan untuk maju berperang. Mereka dikirim secara bergelombang. Tapi tak satupun yang kembali karena begitu kapal pertama tiba, langsung dicegat di tepi pantai dan langsung dibantai. Begitu pula kapal kedua dan seterusnya. Sampai menghabiskan ratusan nyawa suku Madura yang didatangkan dari pulaunya.
Perang antar suku ini adalah perang secara biadab alias bar-bar seperti halnya di Poso, Palu, Ambon karena rata-rata orang luar pulau Jawa peradabannya kalah maju dibanding penduduk yang tinggal semakin dekat pusat pemerintahan.

ps: dah jadi sejarah.... tak salahkan kita baca sejarah walau ia pahit dan ngeri supaya dapat dijadikan iktibar.

0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.