10 amalan kebaikan yang mampu menyelamatkan manusia pada hari akhirat kelak

By
Advertisement
Ini nota peribadi yang sempat dicatat ketika mengikuti kelas Ustaz Khalid. Tajuk kuliah hari ni - apakah 10 amalan kebaikan yang mampu menyelamatkan manusia di akhirat nnt dan ini adalah berdasarkan apa yang diperlihatkan kpd Nabi Muhammmad saw melalui mimpi baginda. Ringkasnya:-

Daripada Abdul Rahman Bin Samurah RA berkata, Nabi Muhammad SAW bersabda:
“Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan……..”

1- aku telah melihat salah seorang dari umatku didatangi oleh malaikat maut yang datang untuk mencabut nyawanya tetapi terhalang disebabkan amalanya yang taat kepada ibubapanya.

2 - aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur untuk menyeksanya akan tetapi dia telah diselamatkan berkat wuduknya.

3 - aku melihat seorang umatku sedang dikerumuni syaitan pada saat sakaratulmaut akan tetapi dia telah diselamatkan oleh amalan zikrullah.
jika tidak mampu mengislamkan seorang kafir, bantulah saudaramu yang hampir meninggal dunia supaya mati dalam iman - bacakan ayat-ayat alquran disamping orang yang nazak tadi dan bisikkan kalimah2 suci supaya dia terhindar dari hasutan syaitan yang ingin menyesatkan.
4- aku melihat bagaimana umatku diseret oleh malaikat azab tetapi solatnya telah melepaskannya dari siksaan tersebut.

5- aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat sangat, setiap kali ia mendatangi satu telaga dia dihalang dari meminumnya dan ketika itu datanglah puasanya menyelamatkannya dengan memberinya minum sehingga puas.

6- aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api neraka ke mukanya maka segeralah menjelma pahala sedekahnya lalu menabiri wajahnya.

7- aku melihat umatku sedang diseret oleh malaikat zabaniah, menyiksanya kemerata tempat maka datanglah pahala amal makruf nahi mungkar menyelamatkannya.

8- aku melihat seorang umatku sedang meniti titian sirat dalam keadaan tubuhnya terketar-ketar maka datanglah pahala berbaik sangka kepada Allah lalu mententeramkannya dan menyelamatkannya.

9- aku melihat seorang umatku terangkat timbangannya maka menjelmalah anak-anaknya yang mati kecil lalu menekan timbangan hingga menjadi berat.
3 orang anak mati kecil, ibubapanya dijamin masuk syurga dan kematian itu disebabkan oleh takdir allah
10- aku melihat seorang dari umatku berada dalam keadaan gelap gelita dan teraba-raba tiba-tiba datanglah pahala haji dan umrahnya yang akan mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang benderang.

ps: maaf jika ada kekurangan pada nota ini.... semoga bermanfaat....insyaallah.


0 comments:

Disclaimer

Penafian ini berkaitan blog/laman web milik saya yang berkisar tentang pemakanan organik dan produk Shaklee. Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan dan saya ingin pembaca tahu yang blog/laman web ini tak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara. Produk yang disebut dalam blog/laman web ini tidak boleh digunakan untuk tujuan diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

DOA RABITAH - DOA PENGIKAT KASIH SAYANG


[klik untuk besarkan]

Doa+Rabitah 1 Doa Rabitah

Terjemahan:

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihi Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”

✿*~ blog pedasss ~*✿

✿*~ hot n spicy ~*✿

✿*~ baca ni jugak ! ~*✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
KLIK SINI GAK EHH..
Powered by Blogger.