17.2.12

Pelik! Fenomena Lidah Manusia Berbulu


Pernahkah anda mendengar fenomena lidah manusia berbulu? Ya, terdapat manusia yang mengalami sindrom lidah berbulu yang mana terdapat bulu di sekitar lidah.

Agak sukar mempercayai apabila terdapat manusia yang mempunyai bulu di kawasan lidah. Kebiasaannya bulu tumbuh di kawasan seperti di seluruh bahagian pada tubuh kita, kecuali mata, mulut, telapak tangan dan kaki, serta kuku. Cuba perhatikan pada gambar pelik di bawah tentang lidah manusia yang berbulu.
haishhh..... geliiii bila tengok lelama. Mula la rasa nak kikis2 lidah .... nape leh jadi mcm ni yeee......tak gosok gigi ekkkk.....






Sindrom lidah berbulu (Hairy Tongue Syndrome) atau lingua villosa nigra adalah suatu keadaan dimana ada pertumbuhan papila filiform (bagian menonjol pada selaput yang berlendir di bahagian atas lidah) berlebih pada permukaan dorsal lidah.

Lidah berbulu adalah salah satu istilah yang tidak tepat dalam dunia kedoktoran gigi.Lidah berbulu tidak benar-benar menyifatkan adanya bulu atau rambut pada lidah.
Permukaan lidah yang sihat adalah nampak lembut. Papila yang tumbuh biasanya hilang dalam jangka waktu yang teratur. Namun, kadang-kadang papila ini cenderung tumbuh tapi tidak mau menghilang, dan muncul membentuk alur pada permukaan lidah.Alur ini sering menimbulkan tanda akibat terdapat bakteria atau kegiatan lain yang membuat warna lidah menjadi hitam.
Namun, lidah berbulu juga dapat muncul dalam beberapa warna iaitu coklat, putih, hijau, merah muda, atau salah satu dari berbagai corak bergantung pada etiologi spesifik dan faktor sekunder, misalnya penggunaan ubat kumur berwarna, gula-gula getah, atau gula-gula mint.

sumber: melayukini.net

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...