Penduduk Syria hidup menderita
Basma Jandali, kelahiran Syria terpaksa mengharungi hari-harinya dengan rasa tidak tenang kerana khuatir akan keselamatan ahli keluarganya di Homs walaupun dia tidak berada di negara itu.
Saudaranya dipercayai masih terperangkap di Homs, di mana pasukan keselamatan Presiden Bashar al-Assad telah membunuh ratusan orang sejak awal minggu lalu.

Namun, kini dia tidak lagi diselubungi kebimbangan selepas mendapat khabar saudaranya antara yang bertuah dan terselamat daripada menjadi mangsa kekejaman rejim Assad.

Ratusan ribu penduduk masih terperangkap di kediaman mereka di Homs, sebuah bandar yang secara tiba-tiba didatangi puluhan penembak hendap dan tentera bersenjata.

Mereka bertindak kejam dengan melancarkan serangan terhadap rumah dan klinik di kejiranan tersebut, sekali gus, keadaan dramatik itu telah mula mengubah rentak kehidupan penduduk sekitar.

Ibu bapa terpaksa menghalang anak masing-masing dari pergi ke sekolah kerana khuatir dengan keselamatan mereka.

Penduduk di kawasan kejiranan di Homs kini mendapat bekalan makanan mereka melalui penghantaran tepung dan gula yang diberikan oleh aktivis pada waktu malam.

Mereka yang berjaya menyusup keluar pada waktu malam pula terpaksa mengambil risiko melalui jalan mencabar seperti melompat tembok hanya kerana mahu mengelakkan pemeriksaan di pusat kawalan pihak berkuasa.
Kebanyakan penduduk di Syria hidup menderita kerana terpaksa menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pelbagai barang keperluan asas dan bekalan ubatan.
Aktivis Syria yang menentang rejim Assad, Dima Moussa berkata, tindakan mudah dengan hanya membuka pintu rumah mungkin boleh menjadi perkara terakhir dilakukan dalam hidup penduduk di Homs.

“Kerajaan terus menuduh pengganas sebagai dalang di sebalik keganasan yang tercetus sejak 11 bulan lalu di Syria. Namun, rakaman video dari petugas media tempatan yang disampaikan kepada dunia luar pula membuktikan dakwaan itu adalah tidak benar,” menurutnya.

Seorang lagi aktivis, Mohamad al Homsy menyatakan dia mula merasakan keadaan di Homs semakin meruncing selepas menerima panggilan telefon daripada isterinya.
“Isteri saya memberitahu, anak perempuan kami yang berumur enam tahun seakan trauma apabila mendengar bunyi bedilan. Cuba anda bayangkan seorang kanak-kanak melukis kereta kebal dan api bersama potret keluarga, seolah-olah untuk menggambarkan perasaan takutnya,” katanya lagi.

Seorang doktor yang pernah tinggal di Homs sebelum berpindah ke Detroit, Malaz Alatassi menyatakan keluarga dan rakannya mendedahkan sangat sukar untuk keluar mencari bekalan makanan pada masa ini.

“Jika menghampiri tingkap, anda seakan menempah maut kerana bakal menjadi sasaran penembak hendap!” menurutnya.

Ada penyeludup dan aktivis sanggup menggadai nyawa untuk menghantar bekalan makanan dan ubat-ubatan kepada penduduk yang bersembunyi di dalam rumah mereka walaupun ada dalam kalangan mereka terkorban.

Alatassi turut menyatakan kebimbangan kerana tiada pusat psikiatri untuk membantu penduduk yang menghadapi tekanan.

“Ramai yang memilih untuk menghabiskan masa dengan membaca Al-Quran memandangkan kebanyakan penduduk di Syria adalah orang Islam. Apa yang patut dilakukan pada masa ini adalah berdoa kepada Allah SWT agar mimpi ngeri tersebut akan berakhir,” menurut Jandali yang kini menetap di New Jersey.

Ketakutan turut menyelubungi penduduk di kawasan lain di Syria.

“Penduduk yang mati syahid dan cedera tetap dianggap sebagai sebahagian daripada keluarga kami,” menurut Abu Omar, seorang penduduk di wilayah Quneitra di selatan Syria.

Omar mendakwa minyak, makanan dan ubat sangat sukar untuk diperoleh kerana kebanyakan hospital kekurangan bekalan serta peralatan.

“Seluruh penduduk kini saling membantu dan bergantung antara satu sama lain. Kami masih lagi tidak dapat mengetahui nasib saudara-mara yang hilang,” katanya.

Aktivis Barat, Yasmeen pula mendakwa kebanyakan saudaranya terpaksa berhenti sekolah dan meninggalkan pekerjaan mereka.

“Kerajaan dilihat sengaja menggunakan kekerasan untuk menundukkan pembangkang dan penunjuk perasaan anti-Assad. Kekejamannya telah menyebabkan penduduk hidup sengsara dan ramai terkorban,” jelas aktivis itu lagi.

Selepas kegagalan draf resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mengutuk keganasan di Syria pada minggu lalu, pasukan tentera didakwa telah melancarkan serangan lebih ganas di Homs.

Mereka kini menggunakan helikopter dan pesawat pejuang untuk melakukan serangan serta tembakan bertalu-talu ke arah rumah penduduk di kawasan Baba Amr.

Dianggarkan kira-kira 60 peratus rumah di kawasan itu telah musnah akibat dibedil pasukan keselamatan Assad.

“Tiada lagi bekalan elektrik dan sambungan Internet melainkan Thuraya (telefon bimbit satelit) yang boleh digunakan sebagai alat penghubung.

Hospital juga sudah kehabisan ubat-ubatan dan mereka sangat memerlukan bekalan oksigen pada masa ini,” menurut penduduk yang hanya menggelarkan dirinya sebagai Aslan.

Keganasan yang semakin tidak terkawal di Syria menyebabkan banyak pihak mula mempertikaikan peranan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan badan hak asasi manusia antarabangsa yang dilihat hanya berani bersuara di media untuk meredakan kekacauan di Syria tanpa mengambil tindakan sewajarnya.