6.1.12

Ketumbuhan Terbesar Di Dunia!!!

Foto : Nguyen Duy Hai penderita tumor ganas 90 kg (nytimes)
Foto : Nguyen Duy Hai penderita tumor ganas 90 kg (nytimes)

HO CHI MINH - Tumor 90 kilogram yang bersarang di kaki lelaki dari Vietnam,Nguyen Duy Hai, berhasil dibuang lewat pembedahan selama 12 jam. Lelaki berusia 32 tahun itu ketika ini dalam proses penyembuhan.

Pihak rumah sakit terpaksa memanggil seorang pakar  dari Amerika Syarikat McKay McKinnon. McKinnon pun membawa delapan orang timnya dan langsung membedah tumor Nguyen. McKinnon sebelumnya juga sempat mengoperasi tumor raksasa milik seorang wanita  pada 1999. Demikian seperti diberitakanDaily Mail, Jumaat (6/1/2012).

Tumor Nguyen dikhabarkan menjadi tumor terbesar yang pernah muncul di Vietnam. Kaki lelaki itu juga terpaksa diamputasi demi memudahkan dirinya untuk bergerak. Meski tidak mengandung kanser, tumor itu mengganggu kesihatan jantung Nguyen dan membuat lelaki itu semakin lemah.

Dana dari operasi itu 100 persen ditanggung oleh McKinnon, kerana McKinnon yakin, keluarga Nguyen tentunya tidak mampu untuk membayar biaya operasi yang sangat besar.

"Takut akan kematian adalah hal umum yang dirasakan setiap manusia, termasuk saya. Namun, ketika Dr. McKinnon memutuskan untuk kembali ke Vietnam, harapan saya untuk terus hidup semakin meningkat," ujar Nguyen.

 Sebelumnya  pembedahan Nguyen berasa bimbang kerana risikonya yang sangat besar. Nguyen juga terancam akan meninggal dunia bila operasi pembuangan tumor raksasa itu mengalami kegagalan.

Meski sudah terbebas dari tumor, masa penyembuhan Nguyen tidaklah sederhana. Nguyen juga harus menjalani perawatan intensif dalam beberapa minggu ke depan dan juga fisioterapi.(AUL

No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...