11.2.11

say NO to Valentine's Day...

segan nak tunjuk gambar remaja ISLAM...yg ni pun ok la kot

Alhamdulillah bersyukur  ke hadrat illahi kerana diberi keizinan untuk meneruskan kehidupan dan merayap di alam maya ini. Pejam celik pejam celik tinggal 2 hari je lagi kita akan sampai ke tarikh 14 Febuari....tarikh yang memang ditunggu2 oleh setiap pasangan kekasih. Apalagi kalau bukan Hari Valentine.... Sebenarnya bukan tak ada Ulama, Ustaz, Ustazah yang mengingatkan kita hukum merayakan hari valentine ni......tapi manusia ni cam biasalah apa yang dilarang, apa yang haram itulah yang seronok nak buat...
haaaa...ni la hasil malam 14 FEB


Kalau rajin merayap dengan bantuan encik google banyak je en3 pasal larangan bagi UMAT ISLAM merayakannya......siap dengan klip video yang menunjukkan hasil di perolehi 9 bulan kemudiannya lagi....grrrrrr tapi tak juga insaf dan sedar diri...nak kata buta IT kang nanti marah tapiiiii.....
NI sekali lagi cikpuan aiyang nak kongsikan apa kebendanya Hari Valentine yang anda sibuk sangat nak bagi kad lah, bungalah, hadiahlah, bagi kisslah...dan yang paaaaaaaling best nak bagi dara pun ada sebagai bukti betapa sayangnya anda kepada kekasih anda.......(dah tak sabar nak tunggu malam pertama kot....huhhhhh)
AWAS JAKIM nak buat operasi!!!!
CERRR BACA...CERRR BACA lagi.........
Tahukah anda jika anda menyambut hari valentine, anda secara tidak langsung menyembah anak kepada tuhan Venus dan Mars (mengikut kepercayaan Roman) yang bernama Cupid. Cupid merupakan tuhan/dewa kepada kasih sayang atau cinta. Bukankah akidah kita sudah terpesong jika menduakan Allah?.
Terdapat 3 peristiwa atau pendapat yang membuktikan kewujudan Valentine iaitu.
Peristiwa 1 :
Ia diraikan sempena memperingati paderi Kristian bernama Pedro St. Valentino. Dia aktif menyebarkan agama Kristian pada zaman pemerintahan Rom yang pada masa itu diperintah Claudius II. Raja Rom ini memenjarakan orang Kristian kerana mereka mengamalkan agama yang bertentangan dengan agama kuno Romawi. Oleh kerana Valentine salah seorang penyebar agama Kristian, dia ditangkap dan diseksa di dalam penjara.
Namun sepanjang di dalam penjara pun, Valentine tetap sebarkan agama Kristian kepada banduan-banduan. Raja Rom mengetahui kegiatan Valentine dan memerintah Valentine dihukum bunuh pada 14 Februari. Lantaran itu, orang Kristian memandang mulia kepada Valentino kerana kesanggupan mengorbankan nyawa kerana kepercayaan, kecintaannya terhadap syiar agama Nasrani iaitu agama Kristian. Malah sehingga mereka menyamakan Valentino seperti Nabi Isa.
Sumber-sumber menyatakan, ketika St. Valentine dalam penjara, beliau jatuh cinta pada anak seorang pegawai penjara. Kesalahan ini menyebabkan beliau boleh dibunuh, tetapi sebelum itu Raja Claudius II memberi kepadanya pilihan, sama ada meninggalkan agama Kristian yang dianutinya atau menerima hukuman bunuh. Beliau rela dibunuh, tetapi sebelum itu beliau sempat menulis surat cinta kepada gadis tersebut dengan menurunkan tanda tangan From your valentine (Daripada Valentinemu).
Sejak peristiwa itu, orang Kristian mengambil sempena 14 Februari pada setiap tahun untuk merayakan hari kasih sayang bagi memperingati hari kematian St. Valentine, paderi kesayangan mereka.
Peristiwa 2:
St. Valentine dibunuh kerana mengahwinkan ramai pemuda secara rahsia sedangkan undang-undang Rom pada ketika itu menghalang pemuda-pemudanya berkahwin dan berkeluarga. Mereka dikerahkan untuk menjadi tentera sahaja. Perbuatan ini mendatangkan kemarahan Raja Rom dan ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung pada 14 Februari 269 Masihi.
Peristiwa 3 :
Ia dirayakan sempena kejatuhan Islam di Cordova, Sepanyol. St. Valentine merupakan orang yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu.
Dengan jasanya itu, Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. 14 Februari 1492 adalah tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.
Bayangkan kalau kita meraikan hari ini, sudah tentu ia menandakan kita sendiri merayakan kejatuhan agama Islam itu.
Terkedu sebentar ketika aku membaca sejarah valentine pada peristiwa ketiga. Ianya hampir sama dengan peristiwa 1 April iaitu April Fool. Bayangkan, selama hari ini pemuda Islam menyambut hari kejatuhan Islam di Cardova dengan riangnya. =.=’
Hari Valentine tiada langsung berkaitan dengan budaya Islam. Jadi tak perlulah korang membazirkan harta atau duit korang untuk menghadiahkan apa-apa barangan kepada kekasih haram. Biarlah kita dimurkai oleh manusia kerana mencari redha Allah, tapi jangan sampai kita dimurkai oleh Allah kerana mencari redha manusia.
Kesimpulannya, aku malas nak tulis panjang-panjang nanti korang akan bosan. Daripada celebrate Hari Kekasih Haram tu, korang manfaatkan dengan melakukan sebarang aktiviti berfaedah bersama keluarga ke, mengeratkan hubungan ukhwah dengan rakan-rakan ke.
PALING PENTING PADA ESOKNYA 15 FEB. TU BERSAMAAN 12 R'AWAL ADALAH HARI MAULIDUR RASUL.....JOM KITA MERAYAKANNYA...CINTAI RASUL ANDA...ANDA PASTI TIDAK AKAN KUCIWA
Wallahuallam


No comments:

TUDUNG DENIM IRONLESS NARINA

Tudung Tahan Lasak dan IRONLESS. Siapa tak suka kan?  Tudung yang jimat masa untuk bersiap, malah senang untuk dijaga! Paling come...